حمل و نقل عمومی در کیپ تاون؛ آفریقای جنوبی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در کیپ تاون؛ آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون پایتخت و دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی است که سیستم حمل و نقل عمومی آن شامل فرودگاه، تاکسی مینی بوسی، اتوبوس اَرو گلدن، متروریل و تاکسی می‌شود.

کیپ‌تاون یکی از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی است که برخلاف باور عامه‌ی مردم، سیستم حمل و نقل عمومی آن بسیار کارآمد است. گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار دارد، از قطار گرفته تا تاکسی و ... که همگی امکان تردد در گوشه و کنار شهر را میسر می‌کند.

با وجود مشکلاتی که وجود دارد، مثل اینکه برخی از قطارها با تاخیر می‌رسند و اتوبوس‌ها دست به اعتصاب می‌زنند، اما استفاده از حمل و نقل عمومی باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شود. در ادامه شما را با این سیستم آشنا می‌کنیم تا بهتر بتوانید در داخل یا خارج از شهر بگردید.

فرودگاه

حمل و نقل کیپ تاون

فرودگاه بین‌المللی کیپ‌تاون برای پروازهای داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شود. دومین فرودگاه بزرگ آفریقای جنوبی است و دروازه‌ی ورودی مسافران به این شهر به حساب می‌آید. از این فرودگاه، پروازهای مستقیمی به اکثر شهرهای آفریقای جنوبی و همچنین تعدادی از مقصدهای بین المللی صورت می‌گیرد.

اخیرا ساختمان جدید ترمینال مرکزی در این فرودگاه افتتاح شده که برای افزایش ترافیک هوایی و در نتیجه افزایش تعداد گردشگران بوده است. چندین پارکینگ جدید، بازسازی ترمینال خروج پروازهای داخلی، ایستگاه جدید اتوبوس‌های سریع‌السیر از تغییرات تازه این فرودگاه است. از آنجا که از فرودگاه‌های موفق آفریقا بوده است، توانسته در میان برندگان جایزه ورلد تراول باشد.

قطار

حمل و نقل کیپ تاون

قطار مسافربری «شوشولوزا میل» (Shosholoza Meyl) روزانه به ژوهانسبورگ و بالعکس و به‌صورت هفتگی به دوربان، بلومفونتن و پیترماریتسبرگ و بالعکس تردد می‌کند. قطار توریستی لاکچری بلو و قطار ۵ ستاره رُوُس (Rovos) نیز در ایستگاه قطار کیپ‌تاون فعالیت می‌کند.

متروریل به‌عنوان سیستم ریلی حمل و نقل یارانه‌ای دولتی، بیش از ۶۰۰ هزار مسافر را در طی روز جابه‌جا می‌کند. این وسیله در بخش‌های مختلفی از شهر فعالیت دارد. کرایه‌ها بر اساس کیلومتر و نوع صندلی انتخاب می‌شود که از ۷ راند تا ۲۲ راند متغیر است. مسافران می‌توانند برای صرفه‌جویی در هزینه، از کارت‌های هفتگی یا ماهانه استفاده کنند.

حمل و نقل کیپ تاون

ناوگان جدیدی نیز از سال ۲۰۱۶ اضافه شده که علاوه بر ظرفیت بیشتر، تهویه هوا و اینترنت نیز دارد. متاسفانه با توجه به سرقت کابل‌ها، زیرساخت‌های قدیمی، تعمیر و نگهداری ضعیف، این وسایل اغلب با تاخیر زیادی مواجه هستند، پس پیشنهاد می‌کنیم ۳۰-۲۰ دقیقه اضافه برای این پیشامدها در نظر بگیرید.

تاکسی مینی بوسی

حمل و نقل کیپ تاون

با اینکه تاکسی مینی بوسی‌های شهر کیپ‌تاون مشکلات خود را دارند، اما کارآمد و مقرون به صرفه هستند. این ماشین‌ها ۱۴ تا ۱۶ صندلی دارند و از آنجا که تعداد آن‌ها زیاد است، در جاده‌های اصلی شهر و مراکز مهمی نظیر ایستگاه راه‌آهن یافت می‌شود. کرایه از حدود ۵ راند شروع می‌شود و قیمت‌ها براساس جاده و ساعت روز متغیر است. از اپراتورهایی که در مینی‌بوس را باز می‌کنند تا موسیقی‌های بلندی که گاهی اوقات پخش می‌شود، می‌تواند خاطره‌ی کوتاهی را برای شما بسازد.

این مینی‌بوس‌ها قانون خود را دارند و هرجا و هر زمانی که بخواهند، توقف می‌کنند. در ساعات اوج شلوغی پر از جمعیت می‌شود، پس اگر با محیط بسته و کوچک مشکل دارید، در این ساعات سوار مینی‌بوس نشوید. در هر یک از این وسایل، افرادی هستند که مقصد را داد می‌زنند یا روی داشبورد نوشته‌اند. راننده نیز با بوق زدن اعلام می‌کند که هنوز جای خالی دارد.

برای گرفتن تاکسی کافی است دست خود را تکان دهید، آن‌ها در هر جایی که ایستاده باشید، توقف می‌کنند. کرایه‌ی آن‌ها به‌صورت نقدی حساب می‌شود، پس حتما با خود پول خرد داشته باشید. هر زمان که به مقصد نزدیک شدید، به راننده اطلاع دهید.

اتوبوس اَرو گلدن

حمل و نقل کیپ تاون

اتوبوس اَرو گلدن (Golden Arrow bus) به مدت ۱۵۰ سال برای جابه‌جایی مردم محلی استفاده می‌شود. بیش از ۱۰۰۰ اتوبوس در ۱۳۰۰ مسیر مشغول فعالیت هستند که بیشتر جاده‌های برون شهری را پوشش می‌دهند. مسافران می‌توانند در ایستگاه‌های اتوبوس منتظر این وسیله نقلیه باشند یا به ایستگاه مرکزی بروند. در صورتیکه کارت بیلت هفتگی یا ماهانه خریداری کنید، هزینه رفت و آمد برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود.

«مای سیتی» (MyCiti) نوع دیگری از اتوبوس است که کار خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و راهی سریع و مقرون به صرفه برای تردد در شهر به حساب می‌آید. سیستم حمل و نقل سریع اتوبوس در مسیرهای مشخصی فعالیت می‌کنند که بخش اعظمی از این شهر ساحلی را شامل می‌شود. مای سیتی هم به‌عنوان بخشی از این سیستم، در حال رشد است.

اتوبوس گردشگری

حمل و نقل کیپ تاون

یکی از جالب‌ترین و زیباترین حمل و نقل عمومی در کیپ‌تاون، اتوبوس گردشگری است. گردشگرانی که عجله ندارند می‌توانند با این اتوبوس در شهر بگردند. در هر ایستگاه می‌توانید سوار این اتوبوس‌ها شوید که جاذبه‌های مهم شهر را به‌صورت صوتی به شما معرفی می‌کنند. بلیت این اتوبوس‌ها برای یک روز معتبر است و در نتیجه می‌توانید در این مدت از نقاط متعدد شهر بازدید کنید.

از معایب این وسیله، قیمت بالای آن است که بلیت یک روزه آن ۱۷۰ راند تمام می‌شود. با اینکه گزینه‌ی ارزانی نیست، اما اگر می‌خواهید نقاط دیدنی شهر را ببینید راهی جدید، جذاب و پرفایده خواهد بود.

تاکسی

حمل و نقل کیپ تاون

با اینکه تاکسی‌ها لزوما ارزان نیستند، اما در دسترس بوده و امکان سفر به بخش‌هایی از شهر که سایر وسایل حمل و نقل تردد نمی‌کنند، وجود دارد. قیمت کرایه‌ها براساس شرکت‌ها متفاوت است، هر چند که به‌طور کلی برای هر کیلومتر، ۱۰ راند محاسبه می‌شود و ۳۰ و ۴۰ راند نیز حداقل کرایه است. پس قبل از سوار شدن به تاکسی از مسافت خود تا مقصد مطلع باشید تا کرایه بیشتری نپردازید. برای سهولت دسترسی نیز می‌توانید شماره یک تاکسی معتبر را داشته باشید.

تاکسی اوبر (Uber) مجهز به تکنولوژی موبایل است و به‌عنوان تاکسی خصوصی، خدمات ارزان و بسیار راحت ارائه می‌کنند. این تاکسی‌ها از طریق اپلیکیشن فعالیت می‌کنند. سهولت استفاده از این برنامه به مسافران امکان می‌دهد مقصد خود را انتخاب کرده و مسیر عبور تاکسی را دنبال کند. با این برنامه می‌توانند به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند و در نتیجه نیازی به پول نقد نیست. تعرفه‌ی این تاکسی‌ها بر اساس ساعت روز است و بهتر است از قبل در مورد زمان سفر خود در شهر فکر کنید. در جریان باشید که این برنامه فقط در صورتی کار می‌کند که به کارت اعتباری شما وصل شده باشد.

دوچرخه

یکی از راه‌های گشت و گذار در شهر، تورهای دوچرخه‌سواری هستند که هزینه‌ آن‌ها معمولا ۶۰۰-۴۰۰ راند می‌شود.

اجاره خودرو

حمل و نقل کیپ تاون

شهر کیپ‌تاون، مناظر دیدنی متعددی دارد که برای دیدن آن‌ها می‌توانید یک خودرو اجاره کنید. هزینه‌ی اجاره خودرو بیشتر از هر وسیله‌ی نقلیه دیگر است و از ۳۰۰ راند در روز آغاز می‌شود. وقتی خودروی خود را داشته باشید به راحتی می‌توانید در هر زمان از روز به هر جایی که می‌خواهید، بروید. وسایل ارزشمند خود را نیز می‌توانید هنگام پیاده شدن، در خودرو بگذارید و با فراغ بال به گشت و گذار در شهر بپردازید. علاوه بر هزینه‌ی کرایه خودرو، باید مبلغی هم برای بنزین کنار بگذارید. اگر به مرکز شهر می‌روید احتمالا با مشکل پارکینگ مواجه می‌شوید. در ضمن باید گواهینامه بین‌المللی رانندگی داشته باشید.

هلی کوپتر

حمل و نقل کیپ تاون

برای گردشگرانی که دوست دارند کیپ‌تاون را به شکلی متفاوت بگردند، هلی‌کوپتر بهترین گزینه است. هر چند که ارزان‌ترین راه نیست چراکه قیمت‌ها از ۲۵۰۰ راند شروع می‌شود. با این حال اگر ترس از ارتفاع ندارید، می‌توانید تصاویر منحصربه‌فردی را از فراز شهر ببینید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه