برگزاری ششمین جشنواره گل نرگس در خوزستان

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی یکشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
برگزاری ششمین جشنواره گل نرگس در خوزستان

پنج دوره از برگزاری جشنواره‌ی گل نرگس در استان خوزستان گذشته است و امسال نیز شاهد برگزاری ششمین جشنواره‌ی گل نرگس از ۲۰ دی تا ۶ بهمن هستیم.

مقاله‌ی مرتبط

گل نرگس با طراوت، در کنار خواص دارویی شگفت‌انگیزش، از گذشته‌های دور همواره مورد توجه مردم دوران مختلف بوده است. چنانکه امام رضا (ع)، در مورد این گل زیبا و استثنایی چنین فرموده‌اند:

گل نرگس ببوئید؛ زیرا از زکام ایمنی می‌بخشد.

همچنین رسول اکرم (ص) نیز در مورد گل نرگس چنین فرموده‌اند:

گل نرگس را ببوئید، هر چند در یک روز یک بار، هر چند در یک هفته یک بار، هر چند در یک ماه یک بار، هر چند در سال یک بار و هر چند در همه عمر یک بار؛ چرا که در قلب، هسته‌ای از دیوانگی، جذام و پیسی وجود دارد و بوئیدن گل نرگس، آن را دور می‌کند.

(منبع: بحارالانوار، جلد ۶۲)

جشنواره گل نرگس بهبهان

همچنین استفاده از این گل، در درمان عفونت زخم‌های عمیق بسیار موثر و شگفت‌انگیز است و نیز طبق نظریه‌ی پزشکان امکان بهبودی بیماران مبتلا به آلزایمر نیز با استشمام عطر گل نرگس، وجود دارد. البته در این میان نباید این نکته‌ی بسیار مهم فراموش شود که افراد گرم‌مزاج بهتر است در بوئیدن این گل، تعادل را رعایت کنند تا دچار سردرد نشوند.

جشنواره گل نرگس بهبهان

جالب است بدانید که قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق استان خوزستان است که قدمت آن‌ به دوران پیش از میلاد مسیح (ع) باز می‌گردد. گفته‌ها حاکی از آن است که  گل‌ نرگس در بهبهان به اندازه‌ای زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آن‌ها به مشام هر رهگذری می‌رسیده است.

جشنواره گل نرگس بهبهان

در نرگس‌زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است. از انواع دیگر گل نرگس هم می‌توان به «پُرپر یا شصت پر»، «پنجه گربه‌ای» و «مسکین» اشاره کرد. جالب است بدانید که بهبهان رتبه‌ی دوم در تولید گل نرگس در استان خوزستان را به خود اختصاص داده است. با توجه به این مسئله که برای پرورش گل نرگس کافی است بذر آن را تنها یک بار کاشت و برای همیشه آن را برداشت کرد، می‌توان از این خلقت بی‌نظیر خداوندی در این شهرستان جهت تقویت صنعت گردشگری بهره‌ها برد؛ خوشبختانه مسئولان استان عنوان کرده‌اند که میزان تولید گل نرگس در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش داشته و این شهرستان با داشتن نرگس‌زارهای طبیعی یکی از قطب‌های گردشگری استان به‌شمار می‌رود.

جشنواره گل نرگس بهبهان

با توجه به سخنان مسئولان خوزستان، گل‌دهی گل‌های نرگس از نیمه‌ی دوم ماه آذر تا آخر بهمن و حتی در برخی از مناطق تا نیمه‌ی نخست اسفند ماه ادامه دارد؛ بنابراین پروسه‌ی برداشت گل نرگس از سطح ۲۰۰ هکتار از نرگس‌زارهای استان کلید خورده است و احتمال می‌رود که ۵۰ میلیون شاخه گل ۹۰۰ تن پیاز و ۱۷۰۰ تن پیازچه از این میزان نرگس‌زار، برداشت شود. حال با توجه به خواص گل نرگس و نیز تاثیر زیبایی‌های نرگس‌زارهای استان خوزستان در جذب گردشگر، مسئولان این استان در دهه‌ی اخیر به برگزاری جشنواره‌های برداشت گل نرگس پرداخته و اکنون در حال آماده‌سازی جهت برگزاری ششمین جشنواره‌ی برداشت گل نرگس هستند. درواقع با توجه به گفته‌ی مسئولان خوزستان، ششمین جشنواره‌ی گل نرگس بهبهان از ۲۰ دی‌ماه، هم‌زمان با برداشت گل از نرگس‌زارهای این شهرستان آن، هم در سطح ملی شروع می‌شود و تا ششم بهمن‌ماه  ادامه خواهد داشت. در این مراسم بزرگ و باشکوه ملی، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری شرکت خواهند کرد.

جشنواره گل نرگس بهبهان

درواقع در این جشنواره که آن را به عنوان مهم‌ترین رویداد در بخش منابع طبیعی استان خوزستان می‌شناسند، برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های فرهنگی و هنری تدارک دیده و اجرا می‌شود. از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کنسرت‌های شهرام ناظری، حافظ ناظری، اهدای هشت هزار شاخه‌ گل نرگس به آستان قدس رضوی، افتتاح موزه و چاپ کتاب گنجینه‌ی میراث خوزستان، نشست پژوهشی باستان‌شناسی و همچنین برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی که با حضور هنرمندان کشور صورت می‌گیرد، اشاره کرد.

جشنواره گل نرگس بهبهان

از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده برای برپایی این جشنواره‌ی ملی، برگزاری گشت گردشگری فیلم‌سازان برای اعضای خانه‌ی فیلم‌سازان کوتاه سینمای ایران، امکان تفریح‌های آبی در دریاچه‌ی سد مارون و دیگر برنامه‌های فرهنگی، هنری و تفریحی است. همچنین در روزهای برگزاری جشنواره‌ی گل نرگس بهبهان، سازمان‌های مردم‌نهاد، خانه‌ها و اماکن فرهنگی، تاریخی، هتل‌‌ها و مراکز اقامتی این شهرستان امکانات و تسهیلات لازم جهت پذیرایی و میزبانی از میهمانان را فراهم کرده‌ است.

مطالب مرتبط:

منبع khozestan yjc

دیدگاه