نصب «کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور هشترودی

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی چهار شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
نصب «کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور هشترودی

با نصب «کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور «محسن هشترودی»، از این ریاضی‌دان معاصر ایرانی تجلیل به عمل آمده است.

در مراسمی با حضور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، امروز چهارشنبه ۲۰ دی، «کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور «محسن هشترودی» ریاضی‌دان معاصر ایرانی نصب شده است.

در این مراسم «سید‌محمد بهشتی»، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، «سید‌احمد محیط‌طباطبایی» رئیس ایکوم ایران، اعضای خانواده پروفسور هشترودی و جمعی از همکاران و دوستان و شاگردن این ریاضی‌دان برجسته معاصر حضور داشته‌اند.

«فریبا هشترودی» دختر پروفسور «محسن هشترودی» در حاشیه این مراسم با قدردانی از تلاش‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای نصب «کاشی ماندگار» بر سردر منزل این استاد ریاضی بیان کرد:

به دنبال تأسیس موسسه علمی «پروفسور هشترودی» هستیم که نصب «کاشی ماندگار» بر سردر منزل استاد می‌تواند مقدمه خوبی برای تأسیس این موسسه باشد.

او افزود:

فردا (پنجشنبه) نیز نشست بازخوانی اندیشه‌های پروفسور هشترودی در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران» برگزار می‌شود.

هشترودی تصریح کرد:

پروفسور هشترودی عمر گرانمایه خود را صرف تعلیم و تربیت و آموزش و پژوهش کرد و شاگردان بسیاری را تربیت کرده و خانه استاد همیشه محل آمدوشد شاگردان و دوستان او و مکانی برای برگزاری مجالس علمی و آموزشی بوده است. خوشحالم که امروز «کاشی ماندگار» بر سردر منزل استاد نصب می‌شود.

او همچنین با اشاره به تلاش برای تألیف کتاب خاطرات پدرش نیز افزود:

این کار را شروع کرده‌ام و در این کتاب زندگینامه و خاطرات پروفسور هشترودی در مصاحبه با دوستان، شاگردان و همکاران او گردآوری می‌شود و امیدوارم بتوانم سال آینده آن را به چاپ برسانم.

«سید‌محمد بهشتی» رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم بیان کرد:

با نصب «کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور هشترودی در حقیقت از مقام علمی، آموزشی و پژوهشی این ریاضی‌دان برجسته تجلیل می‌شود.

او افزود:

ویژگی و امتیاز «کاشی ماندگار» این است که در این طرح از مقام علمی و فرهنگی مفاخر و اندیشمندان معاصر تجلیل می‌شود و برخی از این مفاخر در دوران حیات هستند که از آن‌ها تجلیل به عمل آمده است.

«پروفسور محسن هشترودی» متولد ۲۲ دی ۱۲۸۶ در تبریز است که از او به‌عنوان نامدا‌ر‌ترین ریاضی‌دان معاصر ایران نام برده می‌شود.

از جمله سوابق علمی و آموزشی او می‌توان به استادی دانشسرای علمی، ریاست دانشگاه تبریز و ریاست دانشکده علوم دانشگاه تهران اشاره کرد.

«کاشی ماندگار» طرحی است که به کنوانسیون ۲۰۳۳ برای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس برمی‌گردد و از آن به‌عنوان گنجینه زندگی بشری نام برده می‌شود.

این طرح از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اجرایی می‌شود.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه