تفاهم ایران و عراق برای توسعه گردشگری دینی و سلامت

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی چهار شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۰
تفاهم ایران و عراق برای توسعه گردشگری دینی و سلامت

مسئولان گردشگری جمهوری اسلامی ایران و عراق در خصوص توسعه بخش گردشگری بین دو کشور در زمینه‌های گردشگری دینی، سیاحتی و سلامت به تفاهم رسیده‌اند.

«محمد محب‌خدایی» معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و «حمود محسن حسن» رئیس هیئت گردشگری وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق به‌ نمایندگی از طرف عراق مذاکراتی را در بغداد انجام داده‌اند.

مذاکرات دو جانبه روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه در راستای اجرایی کردن یادداشت تفاهم قبلی که بین دو کشور به‌ امضا رسیده است، انجام شده و بعد از حصول تفاهم اولیه، مقرر شده امضای نهایی تفاهم‌های حاصل شده در تهران صورت گیرد.

محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این‌باره بیان کرد:

ظرفیت گردشگری بین دو کشور ایران و عراق بسیار بالا است و در این مذاکره‌ها پیرامون توسعه بخش‌های مختلف گردشگری از جمله زیارت‌ دینی، سیاحت و گردشگری سلامت تفاهم صورت گرفته است.

او از جمله تفاهم‌های حاصل‌شده را در زمینه «آموزش»، «تبلیغات» و «بازاریابی» در حوزه گردشگری، افزایش حجم گردشگری در همه بخش‌ها و توسعه خدمات کیفی به زائران و گردشگران دو کشور عنوان کرد.

به گفته محب‌خدایی، دو هیئت در خصوص رصد آماری حجم تبادلات گردشگری بین دو کشور و همکاری و همراهی در ثبت جهانی و ترمیم و بازسازی آثار تاریخی عراق نیز به توافق دست یافته‌اند.

حمود محسن حسن، رئیس هیئت گردشگری وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق نیز افزود:

تفاهم اولیه پیرامون بسیاری از مسائل حوزه گردشگری حاصل شده و امضای تفاهم‌نامه رسمی آن، به تهران و سفر بعدی هیئت عراقی به جمهوری اسلامی ایران موکول خواهد شد.

او تصریح کرد:

در حال حاضر گردشگری سلامت در سطح وسیعی از عراق به‌سمت جمهوری اسلامی ایران جریان دارد اما این گردشگری به‌ صورت غیرضابطه‌مند است و دو کشور درصدد سازمان‌دهی و ارتقای خدمات در این حوزه هستند.

محسن حسن ابراز امیدواری کرد که گردشگری ایرانیان به عراق فقط منحصر به عتبات مقدس نشود و حوزه سیاحتی از جمله بازدید از آثار تاریخی و مناظر طبیعی به‌ویژه منطقه تالاب‌های جنوب عراق معروف به «اهوار» را نیز در برگیرد.

وی تشریح کرد:

عراق تأسیسات مناسب در مناطق آثار تاریخی در «ناصریه» مرکز استان «ذیقار» و «حله» و «سماوه» و منطقه تالاب‌‌ها را در جنوب عراق فراهم کرده و حتی ۵۳ هیئت گردشگری از جنوب‌شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی در طول سال‌های اخیر از این مناطق بازدید کرده‌اند.

این مسئول گردشگری عراق، آینده همکاری‌های دو کشور را در زمینه گردشگری در بخش‌‎های مختلف امیدوارکننده توصیف کرد.

«محمد محب‌خدایی» معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جمهوری اسلامی روز یکشنبه هفته جاری به‌ منظور شرکت در این مذاکرات و برای بررسی راهکارهای تقویت روابط با عراق وارد بغداد شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه