فیلم ها چگونه می‌توانند باعث رونق صنعت گردشگری شوند؟

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۵
فیلم ها چگونه می‌توانند باعث رونق صنعت گردشگری شوند؟

تاثیر گردشگری سینمایی بر روی جذب گردشگر و منافع مشترک صنعت گردشگری یک محل و گردشگری فیلم را در این مقاله بررسی کرده‌ایم. 

این روزها زندگی بسیاری از مردم در سراسر جهان تحت تاثیر فیلم‌ها و سریال‌های تلوزیونی است. بهترین فیلم‌ها راه خود را در تخیل ما پیدا می‌کنند، به عنوان مخاطب نمی‌توانیم شخصیت اصلی یا لوکیشنی جالب در فیلم را از خاطر خود پاک کنیم. یک فیلم یا مجموعه تلویزیونی خوب توانایی این را دارد تا احساسات ما را تا حدی تحت کنترل قرار دهد و ما همچنان می‌خواهیم بیشتر و بیشتر درباره‌ی فیلم بدانیم. به همین دلیل است که گردشگری فیلم یا گردشگری سینمایی می‌تواند به راحتی همه ما را تحت تاثیر قرار دهد.

گردشگری فیلم

گردشگری فیلم به عنوان یک ژانر گردشگری وابسته به یک فیلم یا مجموعه تلوزیونی (پس از انتشار فیلم یا در حین فیلمبرداری)‌است. مخاطب غالبا جذب لوکیشنی می‌شود که بر روی پرده نقره‌ای سینما دیده است. زمانی که، به عنوان مثال، آدری هپبرن و گرگوری در فیلم تعطیلات روم  در سال ۱۹۵۳ در کنار مجسمه‌ای رومی (Bocca della Verità) قرار می‌گیرند، محبوبیت مجسمه به شدت افزایش یافت. حتی این روزها، با گذشت بیش از ۵۰ سال، مردم در مقابل ورودی کوچک کلیسا صف می‌کشند برای دیدن آن.

بازدید از یک مکان، گردشگر را در بطن یک فیلم و در واقع دنیایی که در آن خلق شده می‌برند. با حضور در لوکیشن فیلم، مخاطب به کمک حواس خود با تمام وجود به جنبه‌های دیگری از ساخت فیلم پی می‌برد. گردشگری فیلم دروازه‌ای است برای ایجاد شیوه‌های جدید و جدی‌تر برای بازدید از یک مقصد گردشگری. در عین حال، مبادله افکار، احساسات و تجارب گردشگران در جمع‌های خود، می‌تواند عاملی برای تشکیل گروه‌های متنوع گردشگری شود. 

گردشگری فیلم

چشم‌انداز گردشگری از بسیاری جهات در حال تغییری اساسی است. دیگر نمی‌توان گفت که گردشگر از جایی مثلا دانمارک دیدن می‌کند، فقط به این دلیل که این کاری است که معمولا همه‌ی گردشگران انجام می‌دهند. گردشگران را این روزها دیگر نمی‌توان در دسته‌بندی‌های مشخصی جا داد. آن‌ها از طریق اینترنت، برنامه خاص خود را آماده می‌کنند و انتخاب‌های خود را دنبال می‌کنند نه کس دیگری.

از این جهت، صنعت گردشگری باید راهی جدید و گسترده‌تر برای جهت‌دهی به خواسته‌های گردشگران پیدا کند. نمی‌توان گفت پکیج‌های گردشگری در حال نابودی هستند؛ اما به طور فزاینده‌ای، گردشگران تمایل دارند برنامه‌ی پیشنهادی خود را ارائه دهند و تغییراتی شخصی در آن اعمال کنند. برای یک آژانس گردشگری مدرن، صنعت فیلم و تجارت گردشگری سینمایی راهی است جدید برای جذب مشتری. هم صنعت فیلم و هم صنعت گردشگری با به‌وجود آوردن فرصت‌هایی برای تجربه‌‌‌های جدید می‌توانند به حیات خود ادامه ‌دهند. ترکیب این دو صنعت فرصتی ایجاد می‌کند برای همکاری قابل توجه در گستره‌ی تبلیغاتی و برندینگ فیلم و مقصد گردشگری. وقتی یک مقصد بر روی پرده سینما ظاهر می‌شود، در صورتی که همکاری خوبی در حوزه گردشگری و فیلم صورت بگیرد، فرصت‌های زیادی برای کسب و کارهای محلی ایجاد می‌شود. 

گردشگری فیلم

رونق صنعت گردشگری فیلم که وابسته به یک فیلم یا مجموعه تلویزیونی است، به افراد زیادی بستگی دارد. تعامل بین این افراد در پروژه‌های مختلف می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد.  اما فیلم‌ها چگونه می‌توانند باعث رونق صنعت گردشگری می‌شوند؟ مزایا، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه گردشگری فیلم چیست؟ چطور مقصد‌ها، گردانندگان صنعت گردشگری و بخش‌های کسب و کار محلی با صنعت فیلم سازی همکاری کنند؟ چطور افراد موفق به کسب درآمد در زمینه گردشگری فیلم شده‌اند؟ 

گردشگری فیلم

تمرکز بر روی گردشگری فیلم برای بیشتر مقاصد توریستی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. این مسئله حقیقت دارد که در سال‌های اخیر، بازار سفرها و تجربیات خاص به سرعت در حال گسترش است. به همین ترتیب، بسیاری از رسانه‌ها دسترسی خود به مخاطبان را از طریق ابزارهایی چون لوکیشن فیلم بیشتر کرده‌اند. تولید فیلم، مجموعه‌ای از فرصت‌های سودمند برای یک مقصد به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، در طول فیلمبرداری، سازندگان و بازیگران یک فیلم در هتل اقامت می‌کنند و توجه بسیاری، از جمله افراد محلی را بیشتر و بیشتر به لوکیشن جلب می‌کنند، و در بیشتر موارد امکان انجام هماهنگی‌های لازم برای حضور تماشاگران در حین فیلمبرداری وجود دارد. 

بدیهی است که تولید یک فیلم، به خصوص فیلمی که مورد توجه بین‌‌المللی قرار دارد، در یک مقصد گردشگری برای آن مقصد بسیار سودآور خواهد بود. با این حال یکی از پیش شرط‌های مهم، توانایی مقصد در جلب توجه علاقه‌مندان به فیلم و بازاریابی، چه به صورت درازمدت و چه کوتاه مدت است. همچنین، ضروری است که مقصد در کنار همکاری فیلم برای جذب گردشگر، خود نیز زیرساخت‌های لازم را داشته باشد. 

گردشگری فیلم

 همکاری صنعت نو ظهور گردشگری و تولیدات هالیوودی در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به به‌وجود آمدن صنعت گردشگری فیلم کمک به‌سزایی کرد. فیلم آرواره‌ها که محصول سال ۱۹۷۵ هالیوود بود را فیلمی می‌دانند که توانست تبلیغات تولیدات هالیوودی را وارد مرحله‌ای جدید کند. 

در سال‌های دهه ۹۰ بودجه بازاریابی برای تولید فیلم‌های بین المللی به طور چشمگیری افزایش یافت. توجهات بسیار چشمگیر بود و اشتیاق گردشگران برای کشف و تجربه‌ی فضایی که قهرمان داستان را درگیر خود کرده مدام در حال افزایش بود.

به عنوان یک قاعده، تولید فیلم نیاز مالی زیادی دارد که از طرف سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و عمومی تامین می‌شود. در این راستا، دفاتر جذب توریست می‌توانند در شبکه محلی خود برای تامین مالی فعالیت کنند. همچنین، این همکاری می‌توانند عامل تعیین‌کننده در کسب بودجه لازم برای تولید فصل دوم یک سریال یا سومین فیلم از یک مجموعه فیلم در همان لوکیشن باشد. در واقع گردشگری فیلم نفعی دوطرفه چه برای مقصد گردشگری و چه سازندگان فیلم دارد.

از لحاظ هنری، گردشگری فیلم حتی می‌تواند انگیزه طرفداران برای بیان بازخوردهای الهام بخش به تولیدکنندگان فیلم را افزایش دهد. طرفداران پروپاقرص یک فیلم معمولا می‌خواهند بیشتر و بیشتر دریاره‌ی فیلم بدانند. در اینجا، گردشگری فیلم به وضوح ابعاد جدیدی از صنعت فیلم را ارائه می‌دهد و به این گروه از طرفداران فرصتی می‌دهد تا با حضور فیزیکی در لوکیشن فیلم احساسات خود را درون روح داستان ببیند. حتی صنعت گردشگری سینمایی می‌تواند دروازه‌ای باشد برای دادن انگیزه و پیشنهادات به تولیدکنندگان فیلم برای ساخت سری دوم یک فیلم. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های گردشگری فیلم را می‌توان تأثیر سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها بر روی صنعت گردشگری نیوزیلند دانست. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه