سال ۲۰۱۷ میلادی؛ امن ترین سال در خطوط هواپیمایی

سودا سلیمی
سودا سلیمی دوشنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۵
سال ۲۰۱۷ میلادی؛ امن ترین سال در خطوط هواپیمایی

نتایج بررسی‌ها حاکی از این است که سال ۲۰۱۷ میلادی، کم‌سانحه‌ترین سال در تاریخ مسافرت‌های هواپیمایی بوده است.

سال ۲۰۱۷ سالی بود که تعداد زیادی مسافر، حتی بسیار بیشتر از سال‌های قبل برای سفر و حمل و نقل به مکان‌های مختلفی از جهان از هواپیما استفاده کرده‌اند و مشکلات جانی و امنیتی نداشته‌اند، به همین خاطر است که سال ۲۰۱۷ سال امنیت حمل و نقل هوایی در تاریخ بوده است.

بنا به گزارش‌های شرکت هواپیمایی هلندی To70، در سال ۲۰۱۷ پروازهای این شرکت نسبتا امن بوده و فقط دو مورد خرابی جزیی، در موتورهای توربوی هواپیما گزارش شده که در مجموع باعث جان باختن ۱۳ مسافر شده است.

در خطوط هواپیمایی کل جهان در این سال هیچ هواپیمایی سقوط نکرده است.

البته دو سقوط هواپیما در شب سال نو گزارش شده است که یک مورد هواپیمای دریایی در سیدنی و دیگری یک هواپیما با ۱۲ سرنشین در کاستاریکا بوده که چون وزن هواپیماها کمتر از ۵۷۰۰ کیلوگرم بود، در این گزارش محسوب نمی‌شوند.

اولین گزارش سقوط در سال ۲۰۱۷ مربوط به یک هواپیمای کوچک در برزیل در ماه  اکتبر است، این هواپیما به عنوان آمبولانسی برای مریضان آنگولایی استفاده می‌شد و در این پرواز بعد از تلاش‌های زیاد خلبان و گزارش خرابی موتور هواپیما، هفت نفر که شامل یک مریض هم می‌شد، کشته شدند.

در نوامبر هم در اثر سقوط هواپیمای ساخته‌ی جمهوری چک به نام Let 410 در نلکان (Nelakan)، در روسیه شش نفر کشته شدند و دختری چهار ساله، تنها نجات‌یافته‌ی این حادثه بود.

بیشترین تعداد جان‌باخته در سال ۲۰۱۷  در بیشکک، پایتخت قرقیزستان بود، زمانی که بوئینگ 747 ترکیه که متعلق به ACT Alrlines بود، در دهکده‌ای نزدیک به شهر سقوط کرد و تعداد ۳۵ مسافر به اضافه‌ی ۴ خدمه در این سانحه کشته شدند.

انفجار جتی در کارائیب، گردشگری را که در آن نزدیکی ایستاده بود، کشت.

بر اساس نظر محقق، آدریان یانگ ( Adrian Young)، امروزه احتمال سانحه‌ی هوایی به یک در ۱۶ میلیون کاهش یافته است.

آقای یانگ، مشاور خطوط هوایی To70 توضیح می‌دهد:

به نظر نمی‌رسد که این رکورد جهانی در کمترین تعداد کشته و کمترین تعداد سانحه‌ی هوایی در سال ۲۰۱۷ میلادی را بتوان برای سال‌های آینده حفظ کرد. در واقع از نظر من این آمار و ارقام خوب فقط نتیجه‌ی خوش شانسی بوده‌اند و البته افزایش امنیت در پروازها را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

او ادامه می‌دهد:

با توجه به تعداد زیاد سانحه‌های جزیی که ناشی از خرابی موتور نبوده و فقط مشکلات بسیار جزیی بوده‌اند که جان مسافران را به خطر انداخته‌اند، باید هوشیار بود و این مشکلات را به حداقل رساند. برای نمونه می‌توان به سانحه‌ی خرابی فن هواپیما و از کار افتادن موتور پرواز Air France A380  در ماه سپتامبر اشاره کرد. این هواپیما با وجود خرابی شدید و جدی توانست که خود را به نزدیک‌ترین فرودگاه برساند و سپس برای تعمیر سه موتور هواپیما راهی تعمیر‌گاه شد. این مورد حاکی از قدرت و امنیت این هواپیما است.

امروزه خطر جدیدی که متوجه شرکت‌های هواپیمایی شده، استفاده زیاد از باطری‌های لیتیومی است که در چمدان‌های مسافران و روی دستگاه‌های الکترونیکی حمل می‌شوند و احتمال اشتعال آنه‌ا بسیار بالا است.

به همین علت خطوط هواپیمایی در نقاط مختلف جهان مشغول آموزش خدمه‌ی خود برای برخورد با هرگونه آتش‌سوزی احتمالی که در کابین رخ دهد، هستند. در واقع چالش اصلی، کشف و بیرون آوردن چنین آتش‌سوزی‌ای از چمدان مسافران است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، تعداد ۲۷۱ مسافر جان خود را در هفت سانحه‌ی هوایی از دست دادند. این سوانح شامل یک هواپیمای مصری که از پاریس به قاهره (Cairo) می‌رفت و همچنین سانه‌ی هوایی یک تیم فوتبال برزیلی که به علت تمام شدن سوخت هواپیما در کلمبیا سقوط کردند و ۷۱ نفر کشته شدند، می‌شود.

تعداد کشته‌شدگان در سوانح هوایی در دو سال اخیر بسیار زیاد بود. در سال ۲۰۱۵، ۴۷۱ نفر در چهار سانه‌ی هوایی کشته شدند. این سوانح شامل پرواز متروجت  (Metrojet) از شرم الشیخ به سن‌پترزبورگ در روسیه بود که ۲۲۴ نفر کشته شدند و همچنین یک ایرباس A320 که از بارسلونا به دوسلدورف در حال پرواز بود، در اثر حرکت عمدی خلبان اصلی، آندرز لوبیتز (Andreas Lubitz) با برخورد به رشته‌کوه‌های آلپ باعث کشته شدن ۱۵۰ مسافر این پرواز شد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، تعداد ۸۶۴ مسافر در پنج سانه هوایی جان خود را از دست دادند. که این پروازها شامل دو پرواز هوایی مالزی می‌شدند، سرنوشت پرواز MH370 هنوز هم نامعلوم است و پرواز MH17 که در شرق اوکراین سقوط کرد.

خطوط هوایی انگلیس، رکورد امن‌ترین پروازهای جهان را دارند. هیچ سانحه‌ی هوایی در پروازهای انگلیس از دهه‌ی ۸۰ میلادی رخ نداده است. آخرین سانحه‌ی خطوط هوایی انگلیس در ۱۰ ژانویه‌ی سال ۱۹۸۹ بود که ۴۷ نفر در این حادثه در بوئینگ 737 در محل لیسسترشایر (Leicestershire) کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (International Air Transport Association) در مقایسه با سایر پروازها، پروازهای آفریقایی به اندازه‌ی ۴۴ درصد، سانحه‌ی هوایی بیشتری نسبت به میانگین تعداد سوانح هوایی جهان داشته‌اند.

در نوامبر امسال، الکساندر دژونیاک (Alexandre de Juniac)، رئیس انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، توضیح داد:

امنیت پروازهای آفریقایی بسیار بهبود یافته، ولی هنوز هم امنیت این پروازها نسبت به میانگین جهانی مقداری نامناسب است و امید است که وضعیت بهتر شود.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه