مراکز خرید و بازارهای سنتی سمنان

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی سه شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
مراکز خرید و بازارهای سنتی سمنان

سمنان از شهرهای کهن و پرجمعیت‌ترین شهر استان سمنان است که در آن مراکز خرید متعدد و بازار سنتی با معماری قابل توجهی وجود دارد.

سمنان یکی از شهرهای تاریخی ایران و مرکز استان سمنان است که در دوران باستان از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار بوده است. با توجه به متون تاریخی این منطقه از ایران در دوران حکومت هخامنشیان از سرزمین‌های مهم و باشکوه بوده است که به نظر می‌رسد همان منطقه‌ای باشد که «ایزیدور خاراکسی» آن را «قومیسنه»، عنوان کرده است. در عصر حاضر نیز این شهر قدیمی به‌دلیل قرارگیری در مسیر مشهد، که اولین مقصد گردشگری مذهبی در ایران شناخته می‌شود، در بسیاری از ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران است. اگر به سمنان سفر کردید، پیشنهاد کجارو به شما حضور در یکی از مراکز خرید یا بازارهای سنتی زیر است.

بازار بزرگ سمنان

مراکز خرید سمنان

از بازارهای سنتی و محبوب در شهرستان سمنان، بازار بزرگ این شهرستان است که دارای قدمتی نزدیک به ۲ قرن است و در ۱۸۰ سال پیش و در بدو حکومت قاجاریان احداث شده است. در واقع این بازار تاریخی با سقف‌های خشتی و آجری که به سبک معماری سنتی ایران و متناسب با اقلیم و نوع آب و هوای سمنان که منطقه‌ای کویری است بنا شده است و به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهرستان شناخته می‌شود. بازار بزرگ سمنان از سه بخش بازار شمالی با ۱/۵ کیلومتر طول، بازار جنوبی با ۲۰۰ متر و بازار شیخ علاءالدوله که به بازار مرده‌ها نیز شناخته می‌شود، تشکیل شده است. علت شهرت بازار شیخ علاءالدوله به بازار مرده‌ها، قرارگیری آن در مسیر گورستان علمدار است. گردشگران در حین حضور در این بازار قدیمی و خرید سوغاتی، می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری آن نیز دیدن کنند؛ چراکه بزرگ‌ترین آب‌انبار شهر سمنان نیز در این بازار کهن، قرار دارد. همچنین دو درب از مسجد جامع سمنان به‌همراه تکیه ناسار، تکیه پهنه، گرمابه‌ی پهنه و نیز امامزاده یحیی‌بن موسی نیز در این بازارها قرار دارد. در این بازار کهن، این بازار قدیمی به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

بازار سمنان

آدرس: شهرستان سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا، بازار بزرگ سمنان

مرکز خرید ارگ بردیا

مرکز خرید ارگ بردیا، یکی از مجتمع‌های تجاری در شهر سمنان است که در آن بسیاری از وسایل مورد نیاز خانواده‌ها، عرضه می‌شود. انواع پوشاک، لوازم‌خانگی، لوازم تزئینی، کادویی، اسباب‌بازی، زیورآلات و بسیاری دیگر در این بازار برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

آدرس: سمنان، خیابان قدس، میدان ارگ، خیابان طالقانی، مرکز خرید ارگ بردیا

مجتمع تجاری اسکان

مجتمع تجاری اسکان نیز از دیگر مراکز خرید و تجاری در شهرستان سمنان است که از چند بخش تجاری مانند بخش لبنیات، پوشاک، لوازم کامپیوتری، لوازم برقی، خدمات دانشجویی و ... تشکیل شده است. همچنین در این مرکز خرید آرایشگاه مردانه دایر است که آقایان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

آدرس: سمنان، ابتدای بلوار باغ فردوس، مجتمع تجاری اسکان

برج تفریحی، اداری و تجاری ققنونس

مراکز خرید سمنان

یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در شهرستان سمنان، برجی است با زیربنایی بالغ بر ۴۵ هزار متر مربع که در ۱۸ طبقه با ارتفاعی بالغ بر ۱۰ متر ساخته شده است. البته ساخت این مجتمع بزرگ به‌طور کامل به اتمام نرسیده است ولی بخش‌هایی از آن افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. برج تفریحی، اداری و تجاری ققنوس دارای ۱۳۰ باب واحد تجاری از جمله پوشاک، پارچه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم‌خانگی، فرش، مبلمان، صنایع دستی، کامپیوتر، تلفن همراه، لوازم صوتی و تصویری، لوازم ورزشی، طلا و جواهرات، زیورآلات است. همچنین فروشگاه خانه و کاشانه، فست فود، هایپر مارکت و مراکز تفریحی و اداری نیز از دیگر بخش‌های این مرکز تجاری است که با توجه به اطلاعاتی که مسئولان پروژه‌ی ساخت این ساختمان تجاری اعلام کرده‌اند، طرح توسعه‌ی برج تا مساحتی برابر با ۶۵ هزار متر مربع نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

آدرس: سمنان، میدان امام علی (ع)، برج تفریحی، اداری و تجاری ققنوس

مرکز خرید سعدی

مراکز خرید سمنان

یکی دیگر از مراکز خرید در شهرستان سمنان، مرکز خرید سعدی است که در آن بخش‌های تجاری از جمله فروشگاه پوشاک، فروشگاه بدلیجات، لوازم دکوری و تزئینی و دو کافی شاپ برای علاقه‌مندان و مراجعه‌کنندگان دایر است. این مرکز خرید مجهز به آسانسور و پله‌برقی است.

آدرس: سمنان، میدان سعدی، ابتدای بلوار ۱۷ شهریور، نرسیده به بانک سرمایه، مرکز خرید سعدی

مرکز خرید رفاه

مراکز خرید سمنان

مرکز خرید رفاه، یکی از مکان‌های مشهور در شهر سمنان است که در آن وسایلی از جمله لوازم‌خانگی، پوشاک، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم تحریر و ... ارائه می‌شود. این مرکز خرید دارای پارکینگی با ظرفیت پارک ۳۰ خودرو است.

آدرس: سمنان، میدان معلم، جنب پل شهید شاطری، مرکز خرید رفاه

مرکز خرید اتکا

مراکز خرید سمنان

مرکز خرید اتکا، ساختمانی است که با حضور در آن می‌توان نیازمندی‌های خانگی هر خانواده را تامین کرد.

آدرس: سمنان، میدان کوثر، میدان نماز، کوی رضوان، مرکز خرید اتکا

مجتمع اداری تجاری صدف

مراکز خرید سمنان

مجتمع اداری تجاری صدف، از دیگر ساختمان‌های تجاری و پزشکی در شهر سمنان است که در آن فروشگاه‌های مختلفی از جمله پوشاک، زیورآلات، لوازم آرایشی و بهداشتی و کلینیک پزشکان دایر است.

آدرس: سمنان، میدان سعدی، ابتدای بلوار مولوی، مجمتع اداری تجاری صدف

مرکز خرید آهوان

مرکز خرید آهوان دارای بخش‌های مختلفی از جمله کافی‌شاپ، مصارف خانگی و بخش اداری است که مجهز به پله‌برقی و آسانسور است. طبقات بالای پاساژ اداری است.

آدرس: سمنان، باغ فردوس، مرکز خرید آهوان

مرکز خرید تیمچه ولیعصر

آدرس: سمنان، خیابان امام

مرکز خرید و اداری پارمیس

ساختمان مرکز خرید پارمیس در دو طبقه ساخته شده است که بخش اداری در طبقه‌ی فوقانی پاساژ قرار دارد.

آدرس: سمنان باغ فردوس

مرکز خرید پردیس

آدرس: سمنان، میدان ارگ، مرکز خرید پردیس

مرکز خرید مهستان

یکی دیگر از مراکز تجاری در شهر سمنان مرکز خرید مهستان این شهر است.

آدرس: سمنان، خیابان امام، روبه‌روی عکاسی آرین، مرکز خرید مهستان

مرکز خرید فرهنگیان

مرکز خرید یا فروشگاه فرهنگیان، یکی از ساختمان‌های محبوب و مشهور در شهر سمنان است که در آن انواع اقلام مورد نیاز خانواده‌ها از جمله مواد غذایی، پوشاک، لوازم‌خانگی، لوازم برقی، لوازم صوتی و تصویری و ... برای مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است.

آدرس: سمنان، میدان ارگ، مرکز خرید فرهنگیان

مرکز خرید رسالت

در مرکز خرید رسالت می‌توان اصناف مختلفی را در کنار یکدیگر مشاهده کرد. صنف پوشاک، کارگاه‌های خیاطی و کتاب‌فروشی که بخش فرهنگی و علمی در این مرکز خرید است.

آدرس: سمنان، خیابان امام، مرکز خرید رسالت

مرکز خرید نصر

مرکز خرید نصر، مکانی است مناسب برای تهیه‌ی انواع پوشاک، طلا و جواهرات و لوازم خیاطی که پیشنهاد می‌کنیم هنگام حضور در سمنان به این مکان سری بزنید.

آدرس: سمنان، خیابان امام، مرکز خرید نصر

کارگاه چرم دوزی چرم کشور

مراکز خرید سمنان

کارگاه چرم‌دوزی سمنان، مکانی است مختص دوخت کیف‌های چرمی با دست که هنر دست اساتید و هنرمندان این سرزمین با تولید کیف‌های چرمی دستی، به نمایش گذاشته می‌شود.

آدرس: سمنان، بلوار شریف واقفی، خانه‌ی صنایع دستی، کارگاه چرم‌دوزی چرم کشور

مطالب مرتبط:

دیدگاه