حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال (قسمت دوم)

لیسبون یکی از بزرگ‌ترین شهرهای پرتغال که از یک معماری پیشرفته شهرسازی برخوردار است. این شهر دارای سیستم حمل و نقل عمومی آسان برای استفاده بهتر و راحت‌تر مردم و گردشگرانی است که به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

گشت و گذار شهر لیسبون شاید به نظر کمی مشکل بیاید ولی نگران نباشید با شناخت درست از سیستم حمل و نقل عمومی متوجه می‌شوید که این چنین نیست. شما به راحتی می‌توانید در شهر لیسبون به گشت و گذار در جاذبه‌های آن بپردازید که بدون شک جالب و فوق‌العاده است. پس بدون صرف وقت به این شهر زیبا سفر کنید و از آن لذت ببرید.

تراموا سانتاجاستا

این تراموا نیز بسیار مورد توجه و استقبال توریست‌ها قرار گرفته و بالا و پایین شهر لیسبون را به هم مرتبط می‌کند.

تراموا سانتاجاستا در شهر لیسبون

تراموا ساناتا جاستا سریع‌ترین وسیله برای طی کردن مسیر بایکسا تا منطقه باریو التو است. همانند این وسیله ترامواها نیز درون پایتخت فعالیت دارند. ترامواها وسیله حمل و نقل چندان راحت و مناسبی نیستند اما با این وجود بسیار مورد توجه گردشگران و توریست‌ها هستند.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

این تراموا در ۱۰ ام جولای ۱۹۰۲ به ناوگان سیستم حمل و نقل شهر لیسبون افزوده شد و رسما فعالیت خود را شروع کرد و دوکارمو نامیده شد (تراموا کارمو). ساکنان شهر لیسبون بسیار هیجان‌زده بودند تا آن را امتحان کنند و در روز اول ۳۰۰۰ بلیط فروخته شد. این موفقیت بزرگی به شمار می‌آمد چون قبلا نیز مردم با این سیستم حمل و نقل آشنا بودند و همچنین این تراموا بالا و پایین شهر را به هم مرتبط می‌کرد. درحالی که قبلا پیمودن این مسیر برای مردم بسیار سخت بود.

تراموا کارمو به صورت اورجینال با بخار کار می‌کرد اما در نوامبر ۱۹۰۷ موتور الکتریکی درون آن جاگذاری شد.

تراموا سانتا جاستا به عنوان یک جاذبه توریستی

تراموا دی‌سانتاجاستا در ارتفاع ۱۴۷ فوت (۴۵ متر) قرار دارد و ساختاری شبیه به معماری برج ایفل فرانسه دارد. شباهت طراحی این دو تصادفی نیست چون که توسط رائلو مسیور دی پونسارد ساخته شده بود و او کار گوستاو ایفل را بسیار تحسین می‌کرد و به همین خاطر از تکنیک‌های مشابهی در ساخت این تراموا استفاده کرده است.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

اگر از بالای این تراموا اطراف را تماشا کنید مناظر باشکوهی از منطقه بایکسا را مشاهده خواهید کرد. چون این تراموا برای استفاده عموم آزاد است، به یکی از محبوب‌ترین وسایل دیدنی در شهر لیسبون بدل شده است. این تراموا می‌تواند ۲۰ نفر را بالا ببرید و ۱۵ نفر را پایین بیاورد اما وقتی افتتاح می‌شد ۲۴ نفر سوار آن شدند.

مترو

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

مترو شهر لیسبون یکی از بهترین‌ها در اروپا است. مترو بهترین انتخاب برای گشت و گذار در اطراف شهر محسوب می‌شود.

مترو شهر لیسبون

مترو سریع‌ترین وسیله برای گشت و گذار در اطراف شهر محسوب می‌شود و همچنین می‌توانید مسیرهای طولانی‌تر را سوار مترو شوید. مترو شهر لیسبون بهترین مترو در اروپا است و با مترو شهر مادرید نیز قابل مقایسه است. مترو شهر لیسبون «مترو پولیتانودی لیسبونو» نامیده می‌شود.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

بخش اول مترو در سال ۱۹۵۹ برای عموم گشوده شد و ست ریوس انتریکامپوس را به هم مرتبط ساخت و در طول سال‌های بعدی گسترش یافت. اما مهم‌ترین آن در سال ۱۹۸۸ بود که مترو شهر لیسبون ملی شد.

عموما مترو این شهر ۵۶ ایستگاه و ۴ خط ارتباطی دارد:

  • آبی (آمادورو ایست - بایکسا کیادو)
  • زرد (ادیوالز - راتو)
  • سبز (سی ای سی دو سودرا تلیراس)
  • قرمز (سائوسباستیو - ایرپورتو)

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

ساعات کاری مترو

مترو شهر لیسبون ساعت ۶:۳۰ صبح باز می‌شود و در ساعات ۱ شب بسته می‌شود اما با این وجود بعضی ایستگاه‌ها زودتر بسته می‌شوند.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

اما آیا مترو شهر لیسبون ارزش استفاده از آن را دارد؟

مترو شهر لیسبون دو نقص عمده دارد یکی اینکه اگر بخواهید از خطوط دیگر استفاده کنید در تغییر خط خود با مشکل مواجه خواهید شد. زیرا راه‌های عبوری بسیار کمی بین خطوط وجود دارد و دومین نقص آن این است که از مناطق معروف گردشگری مانند بیلم و آلفاما عبور نمی‌کند.

این دو نقص عمده باعث شده‌اند تا توریست‌ها بسیار کمتر از مترو استفاده کنند. گردشگران معمولا برای رفت و آمدهای خود از تراموا یا اتوبوس استفاده می‌کنند که بهترین انتخاب برای گردش در شهر است.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

تاکسی‌های شهر لیسبون

تاکسی لیسبون

تاکسی‌های شهر لیسبون برای مسافرت در اطراف شهر بسیار مناسب هستند و توریست‌هایی که خسته و رنجور هستند یا کسانی که تا نیمه شب بیدار هستند می‌توانند از تاکسی استفاده ‌کنند. تاکسی‌ها رنگ کرمی مشخصی دارند که از بقیه ماشین‌ها متمایز می‌شوند. تاکسی برای مسافرت جزو امن‌ترین وسیله‌ها است و شما می‌توانید حتی در شب نیز با آنها به مسیر خود ادامه دهید.

رانندگان به طور دست و پا شکسته‌ای زبان انگلیسی بلد هستند و همچنین مسیر حرکت را از روی سیستم ناوبری ماهواره‌ای پیدا می‌کنند. این تاکسی‌ها مجهز به کیلومتر شمار هستند که بر طبق آن هزینه مسیر را دریافت می‌کنند. همیشه هزینه بر حسب کیلومتر ارزان‌تر از هزینه مقطوع است.

تاکسی برای توریست‌های شهر لیسبون

هزینه سفر با تاکسی ۱۶,۴۰۰ تومان است. اما بر حسب کیلومتر، به ازای هر کیلومتر ۳,۷۰۰ تومان می‌پردازید. هزینه سفر در ساعات ۹ شب تا ۶ صبح ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. تاکسی‌ها به ازای هر ساعت انتظار ۷۱,۰۰۰ تومان پول می‌گیرند. این تاکسی‌ها در بالا چراغی دارند که اگر روشن باشد نشان می‌دهد که این تاکسی قبلا توسط افراد دیگری کرایه شده است.

تاکسی لیسبون

شهر لیسبون دو شرکت تاکسی‌رانی بزرگ به نام‌های اتوکوپ (با شماره تلفن: ۲۱۷۹۳۲۷۵۶ ) و ریدیو تاکسی (با شماره تلفن: ۲۱۸۱۱۹۰۰ ) دارد. همه تاکسی‌های شهر لیسبون با رنگ کرمی نشانه‌گذاری شده‌اند اما بعضی تاکسی‌های قدیمی وجود دارند که به رنگ سیاه یا سبز هستند. این طرح رنگی از فعالیت تاکسی‌های غیر قانونی جلوگیری می‌کند. همچنین درون تاکسی یک کارت معرفی از راننده وجود دارد و شما می‌توانید از امن بودن سفر خود مطمئن شوید.

تاکسی لیسبون

تاکسی‌های لیسبون معمولا مرسدس یا پژوهای بزرگ هستند و فضای درون آنها برای سه مسافر کافی است. همچنین فضای کافی وجود دارد تا شما چمدان‌های خود را درون آن قرار دهید. تاکسی‌های لیسبون چهار مسافر را حمل می‌کنند (۱ نفر جلو و سه نفر عقب) اما در نیمه‌های شب بعضی تاکسی‌ها که صفحه‌های محافظتی درون تاکسی آنها نصب شده، در صندلی جلو مسافر سوار نمی‌کنند. در فرودگاه نیز تاکسی‌هایی وجود دارند که می‌توانید چمدان و وسایل خود را با آنها حمل کنید اما این تاکسی‌ها برخلاف ادعاهایی که می‌شود قیمت واحدی ندارند.

تاکسی‌های فرودگاه لیسبون

تاکسی لیسبون

به نظر می‌رسد که تاکسی‌های کرایه‌ای یک قیمت واحد داشته باشند اما گاها ممکن است استفاده از آنها برای‌تان خیلی گران تمام شود. مترو شهر لیسبون اکنون به طرح توسعه‌ای که انجام شده فرودگاه را به مکان‌های تاریخی شهر لیسبون متصل می‌کند و می‌توان آن را به عنوان ارزان‌ترین وسیله برای مسافرت‌های خود انتخاب کرد.

تاکسی‌ها بعد از گرفتن کرایه به سرعت حرکت می‌کنند بنابرین حتما قبلش دقت کنید تا کیف پول یا دوربین خود را درون تاکسی جا نگذارید. سیستم ناوبری ارتباط بین مسافر و راننده را آسان نموده است. شما اگر در هتل اقامت دارید می‌توانید کد پستی آن هتل را به راننده بدهید. او کد را به سیستم وارد کرده و در محل حاضر می‌شود. اگر زبان‌تان ضعیف باشد ممکن است کمی برایتان دشوار باشد.

مطالب مرتبط:

منبع lisbon

دیدگاه