حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار یکشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال (قسمت اول)

با سیستم حمل و نقل عمومی راحت و آسان لیسبون به جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهر بروید. همچنین می‌توانید از وسایل نقلیه جذاب و قدیمی در برخی نقاط لیسبون استفاده کنید که بسیار لذت‌بخش هستند.

گشت و گذار در لیسبون، پرتغال را با سیستم حمل و نقل عمومی این شهر تجربه کنید. اگرچه سرعت حرکت وسایل نقلیه عمومی مختلف شهر لیسبون متفاوت است اما با این وجود سیستم حمل و نقل عمومی لیسبون بسیار منظم و دقیق است و به شما این اطمینان را می‌‌دهد که با آرامش و امنیت به مقصد خود برسید. 

تراموا

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

تراموا یکی از آسان‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای گشت و گذار در شهر لیسبون است و بسیار مورد توجه توریست‌ها قرار گرفته است. اکثرا برای رفت و آمدهای بین شهری خود از این سیستم حمل و نقل استفاده می‌کنند. 

تراموا شهر لیسبون

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

تراموا در شهر لیسبون تنها به عنوان یک سیستم حمل و نقل راحت و به صرفه مطرح نیست بلکه یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود و هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جلب می‌کند. لیسبون پایتخت کشور پرتغال دارای ۵ مسیر ارتباطی مختلف و ۵۸ دستگاه تراموا است که چهل دستگاه در محدوده درون شهری فعالیت دارند. ترامواهای قدیمی نوستالژیک و به عبارتی نماد این شهر محسوب می‌شوند.

از بین ۵ مسیر اصلی ما ۲ مسیر را پیشنهاد می‌کنیم:

 تراموا نوستالژیک در ۲۸ درجه شمالی

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

تراموا نوستالژیک در ۲۸ درجه شمالی خود یک موسسه است. با این تراموا چوبی شما می‌توانید به مناطق اطراف سفر کنید. این تراموا با بوق به عابرین حواس پرت هشدار می‌دهد تا هنگام عبور از خیابان‌های طویل و باریک شهر از مسیر تراموا خارج شوند. این تراموا قلعه‌های باریو آلتو و سائو خورخه را به هم مرتبط می‌کند و حدود ۶/۲ مایل (۱۰ کیلومتر) از بین مناطق جذاب توریستی مختلف از جمله گراکا، موراریا، آلفاما، بیکسا، کیادو، مادرا گوآ گذر می‌کند. هزاران توریست روزانه این تراموا را برای سفر خود انتخاب می‌کنند.

تراموا ۱۵ درجه شمالی

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

این ترموا نیز مرکز شهر را به منطقه بلم متصل می‌کند که بسیار مورد استقبال مسافرین قرار گرفته است. این تراموا یکی از مدرن‌ترین ترامواها است، همیشه شلوغ است و اکثرا توریست‌ها بخش اعظمی از مسافرین آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین می‌بایست بسیار مراقب اموال خود باشید تا دزدیده نشوند. این تراموا از ایستگاه سی ای آیس دی سودرا به سمت ایستگاه بزرگی در نزدیکی‌های پراکا و کومرسیو حرکت می‌کند.

نقشه مسیرهای عبوری تراموا

سیستم‌های مختلف حمل و نقل را بررسی کنید، شما می‌توانید اتوبوس، مترو و همچنین ترموا را برای پیمودن مسیر خود انتخاب کنید.

سیستم اتوبوس‌رانی

حمل و نقل عمومی لیسبون

سیستم اتوبوس‌رانی لیسبون بسیار حیاتی و مهم است زیرا که مناطق گسترده‌ای از جمله حومه شهر و فرودگاه را در بر می‌گیرد.

اتوبوس‌های لیسبون

از آنجایی که شبکه مترو در لیسبون خیلی محدود است تا همین اواخر استفاده از اتوبوس‌های محلی برای سفرهای خاص از جمله رفتن به فرودگاه ضروری به شمار می‌آمد. ناوگان اتوبوس‌رانی لیسبون دارای ۷۵۸ دستگاه اتوبوس و ۸۸ مسیر متفاوت است که ۱۱ دستگاه از آنها اتوبوس‌های شبانه هستند. توریست‌ها معمولا در طول اقامت خود در شهر زیبای لیسبون معمولا از اتوبوس‌های شهری زیر استفاده می‌کنند:

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

اتوبوس شماره ۹۱ (Aerobús)

این سرویس ارتباطی مرکز شهر لیسبون را به فرودگاه متصل می‌کند. این اتوبوس سریع‌ترین اتوبوس از بین اتوبوس‌هایی است که به سمت فرودگاه حرکت می‌کنند و غالبا مسافرین از این سرویس استفاده می‌کنند.

اتوبوس‌های  شماره ۵، ۲۲، ۴۴، ۴۵ و ۸۳

این خط اتوبوس در مسیر فرودگاه و مرکز شهر فعالیت دارد و شما را از فرودگاه به مرکز شهر یا بالعکس هدایت می‌کند. این اتوبوس‌ها به طور منظم توقف می‌کنند بنابرین ممکن است برای رسیدن به مقصد نهایی کمی معطل شود.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

اتوبوس‌های شماره ۵، ۲۵، ۲۸، ۴۴، ۷۰۸، ۷۵۰، ۷۵۹، ۷۸۲ و ۷۹۴

همه‌ی این خطوط، پارک ملی را به مرکز شهر متصل می‌کنند و در مهم‌ترین ایستگاه راه‌آهن لیسبون (ایستگاه ارینت) توقف می‌کنند. اگر نمی‌خواهید از مترو استفاده کنید اتوبوس‌ها بهترین جایگزین هستند و می‌توانند شما را به مدرن‌ترین مناطق لیسبون هدایت کنند.

اتوبوس‌های شماره ۲۸، ۷۱۴، ۷۲۷، ۷۲۹ و ۷۵۱

چنانچه قصد سفر با قایق یا تراموا را ندارید این خطوط شما را به منطقه بلم می‌رسانند. اما به عقیده ما قایق و تراموا بهترین گزینه هستند.

حمل و نقل عمومی در لیسبون، پرتغال

ساعات کار اتوبوس‌ها

اتوبوس‌های لیسبون ساعات کاری یکسانی ندارند و هر یک از خطوط، برنامه زمانی خاصی را دنبال می‌کنند. با این حال بیشتر اتوبوس از ساعت ۶ صبح تا ۹ بعدازظهر حرکت می‌کنند. خطوطی که در نیمه شب فعالیت دارند جزو محبوب‌ترین‌ها هستند.

اتوبوس‌های شبانه

دو نوع اتوبوس شبانه در شهر لیسبون وجود دارد: رید دا مادروگا (خطوط ۲۰۱ و ۲۱۰) و همچنین اتوبوس‌های شبانه خطوط ۱ و ۲. ساعت کاری اتوبوس رید دا مادروگا هر روز بعد از اتمام ساعات کاری اتوبوس‌های روز شروع می‌شود. اتوبوس‌های شبانه عمدتا در روزهای تعطیل فعالیت دارند و همچنین در روزهای تعطیل عمومی رایگان هستند.

نقشه مسیرهای اتوبوس

در لینک زیر می‌توانید مسیرهای خطوط انواع اتوبوس را ببینید.

دانلود نقشه مسیر اتوبوس‌ها در لیسبون، پرتغال

ترامواها (مخصوص سربالایی‌های شهر)

حمل و نقل عمومی لیسبون

انواع مختلفی از ترامواها در شهر لیسبون وجود دارند که عمدتا توریست‌ها و مردم محلی برای بالا رفتن از سراشیبی‌ها و شیب‌های تند از آن استفاده می‌کنند. این ترامواهای خاص مختص این شهر و کاملا شبیه ترامواهای دیگر هستند.

خطوط کابلی شهر لیسبون

ترامواهای شهر لیسبون عمدتا کابلی هستند. مردم محلی برای بالا رفتن از سراشیبی‌ها و شیب‌های تند از آنها استفاده می‌کنند که مختص این شهر است. پایتخت کشور پرتغال سه خط کابلی مجزا دارد که رائول مسنیر مهندس پرتغالی آن را طراحی کرده است. او همچنین مسئول ساخت تراموا سانتا جاستا نیز بوده است. این سه تراموا به این نام‌ها خوانده می‌شوند: تراموا لاورا، تراموا گلوریا (افتخار) و تراموا بیکا.

تراموا لاورا

حمل و نقل عمومی لیسبون

تراموا لاورا در سال ۱۸۸۴ افتتاح شد و قدیمی‌ترین ماشین کابلی این شهر به شمار می‌آید. این تراموا خیابان‌های کیمارا پستانا و لارگو دان آنون سیادا را به هم متصل می‌کند.

تراموا گلوریا (افتخار)

حمل و نقل عمومی لیسبون

از بین این سه خط کابلی، بهترین و محبوب‌ترین آنها تراموا گلوریا است که میدان رستورادوس و روا سان پدرو د الکانتارا در منطقه باریو آلتو را به هم متصل می‌کند. در این خط کابلی شما از بالا، از دیدن مناظر جذاب لذت خواهید برد که جزو بهترین‌ها است. تراموا گلوریا از ۲۴ اکتبر ۱۸۸۵ برای استفاده عموم مردم آزاد شد.

حمل و نقل عمومی لیسبون

تراموا بیکا

حمل و نقل عمومی لیسبون

تراموا بیکا از روآبیکادی آرت بیلو به سمت باریو آلتو حرکت می‌کند و روآ دی سائوپائولو را به کالسادا دو کامرو متصل می‌کند. این تراموا ۷ سال بعد از تراموا گلوریا در ۲۸ ژوئن سال ۱۸۹۲ افتتاح شد و دومین تراموای محبوب بعد از تراموا گلوریا است.

مطالب مرتبط:

منبع lisbon

دیدگاه