۱۲ ساعت در مارسی، فرانسه؛ شهر معماری

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
۱۲ ساعت در مارسی، فرانسه؛ شهر معماری

در نور خورشید غرق شوید، شهر را کشف و معماری معروف دنیا را در مارسی تجربه کنید. ۱۲ ساعت رویایی را در مارسی فرانسه در گردش باشید.

مارسی مرکز تجارت مهم امپراطوری فرانسه بود. این شهر ۲۶۰۰ سال قبل تاسیس شده است. مارسی قدیمی‌ترین شهر فرانسه با جمعیت ۱/۷ میلیونی است.

شهر مارسی با دریای مدیترانه تعریف شده است. بندر قدیمی آن، خط زندگی این شهر و منبع تکرار آن است. هزاران نفر با تعداد بی‌شمار کشتی‌هایی که اینجا لنگر انداخته‌اند، به اروپا رسیدند. کشتی‌های تجاری، کالاهای خارجی و سرمایه و ملوان‌های گرسنه‌ای که نیاز به سیر شدن داشتند را به این شهر آوردند.

مارسی

شهر دوم بزرگ فرانسه در جنوب این کشور، فرق زیادی با بزرگ‌ترین شهر آن، پاریس، پایتخت فرانسه، ندارد. مارسی کمی خشن، سخت و گاهی زمخت است. اما همچنین، صادق، خالص و صمیمی و از همه بالاتر، بسیار زیبا است. زیبایی مارسی از ساختمان‌های بزرگ و با اعتبار نیست بلکه این زیبایی از کوچه‌های کوچک، خانه‌های رنگارنگ و گذرهای غرق‌شده در قرن‌های تاریخ می‌آید.

روزهای زیادی را در ساحل بگذرانید و غرق در محله قدیمی لاپانیر شوید و در طول بندرگاه، به نخل‌ها نگاه کنید

اینجا شهر سوپ بویابس (که از ماهی و جانوران صدف‌دار و سبزیجات درست می‌شود) است. شما می‌توانید روزهای زیادی را در ساحل بگذرانید و غرق در محله قدیمی لاپانیر شوید و در طول بندرگاه، به نخل‌ها نگاه کنید.

برخلاف تمام تاریخ شهر، مارسی با یک چشم‌انداز فعال خلاق، جوان به نظر می‌آید. شما اینجا تعداد زیادی طراح، هنرمند و موزیسین پیدا خواهید کرد و هنر خیابانی‌ای که شما را به حیرت وادار می‌کند. وقتی مناظر شهری را کشف کردید، دریای دنج و ساحل ماسه‌ای فقط به اندازه یک رانندگی کوتاه با شما فاصله دارند. آب و هوا هم شما را بسیار سر حال می‌آورد.

ساحل

یورواستار، قطار مستقیمی از لندن، پایتخت بریتانیا به قلب شهر مارسی در کمتر از شش ساعت و نیم دارد. مسیر جدید پرونس (بخشی از جنوب فرانسه که کنار دریای مدیترانه است) شما را از میان فرانسه به دیدن مناظر نفس‌گیری می‌برد. قیمت بلیط ها از ۵۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

پس سوار قطار شوید، عینک دودی و کرم ضد آفتاب خود را بردارید و ۱۲ ساعت جذاب را در مارسی بگذرانید!

۹ صبح، کوجی

شروع روز در بهترین کافه مارسی

کافه کوجی

شروع روز با یک قهوه خوب و صبحانه، همیشه ایده خوبی است. پس به کوجی، بهترین کافه مارسی بروید. پشت پیشخوان، نقاشی‌هایی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها با قهوه وجود دارد، پس اگر در تصمیم‌گیری مشکلی دارید، به این‌ها نگاه کنید و ببینید کدامشان توجه شما را جلب می‌کند. محیط کافه با مبلمان مرغوب بسیار دنج است. شانس این هست که شما با سگ نژاد ژرمن شپرد صاحبان این کافه که آرام زیر پتو زیر میز خوابیده است، رو در رو شوید.

کافه کوجی

کارکنان هر روز مافین تازه می‌پزند که بسیار خوشمزه‌اند. سفارش صبحانه خود را کامل کنید. در ساعات ناهار، کوجی سالادهای فوق‌العاده‌ای سرو می‌کند. پس اگر مدت زمان بیشتری در مارسی هستید، حتما آن‌ها را امتحان کنید.

کافه کوجی

ساعات کار: دوشنبه تا جمعه: ۷ صبح الی ۷ عصر، شنبه: ۱۰ صبح الی ۷ عصر

پس از صبحانه، به سمت چپ در بلوار بیل قدم بزنید و از رودولودی به سمت کورس جولین بالا بروید. سپس به سمت راست در روفونتاژ بچرخید تا به مقصد بعدی برسید.

۱۰:۴۰ صبح، کورس جولین

تا چشم کار می‌کند هنر خیابانی دیده می‌شود

کورس جولیان

وقت کشف این محله است. کورس جولین، محلی عالی برای درک حس مارسی و ساکنان آن است. اینجا یک محله جوان و پر جنب و جوش پر از کافه، مغازه‌های کوچک و رستوران است. مردم در میدان مرکزی بزرگ وقت می‌گذرانند، بچه‌ها فوتبال بازی می‌کنند و سگ‌ها در خیابان‌ها به دنبال هم می‌دوند.

کورس جولین

فرانسه به خاطر چشم‌انداز زنده هنر خیابانی‌اش شناخته شده است و مارسی یکی از مراکز این حرکت است. تقریبا تمام مغازه‌های اطراف کورس جولین، نام خود را به جای تابلوهای معمولی قدیمی با هنر خیابانی گرافیکی نوشته‌اند. در محله چرخ بزنید و در حاشیه‌های کوچک خیابان قدم بزنید. شما راهروهایی رنگارنگ، مغازه‌هایی کوچک و همچنین فرصت‌های بسیاری برای عکاسی پیدا خواهید کرد.

کورس جولین

وقتی حس کردید که به اندازه کافی دیده‌اید، به طرف مسیر اصلی آب قدم بزنید. اگر نزدیک ایستگاه مترو نتردام دومونت-کورس جولین هستید، بهترین خیابانی که می‌توانید بروید، رواستله است. وقت خرید کردن است!

۱۱:۳۰ صبح، آلن‌ژوسف

بهترین بوتیک مد در مارسی

آلن ژوزف

شما به بخش داخلی شهر مارسی، منطقه اصلی خرید، رسیده‌اید. در مسیر پیاده‌روی روساینته شما متوجه شدید که ما خیابان بالایی را جا گذاشتیم و به جای آن در خیابان‌هایی با مغازه‌های جذاب‌تر که خیلی شلوغ نیست، گشتیم.

آلن ژوزف

بوتیک آلن‌ژوسف، مناسب برای خانم‌ها و آقایان میزبان برندهای بزرگ و جدید است. مکانی باز که دیوارهایش، اجناس انبار را مخفی کرده‌اند. اتاق‌های پرو در پشت بوتیک بسیار تاثیرگذارند و کارکنان مهربان این مجموعه باعث می‌شوند حس کنید در خانه خرید می‌کنید.

آلن ژوزف

آلن‌ژوزف، لباس‌های مد راحت، جین و مجموعه بزرگی از ملزوماتی چون کیف، عینک دودی و زیورآلات می‌فروشد. آن‌ها همچنین محصولات پوستی و آرایشی برند سوئدی معروف، بروکت را می‌فروشند. برندهای موجود در این فروشگاه، کیتسون، اکنی، کارون و لوی است.

آلن ژوزف

ساعات کار: دوشنبه تا شنبه: ۱۰ صبح الی ۷ عصر

پس از گشتن در این بوتیک، بیرون بیایید و به سمت خیابان پایینی بروید تا به مغازه بعدی لیست برسیم.

۱۱:۴۵ صبح، لامایسون مارسی

وسایل خانه و ملزومات

لامایسون

پس از یک دقیقه پیاده‌روی از آلن‌ژوزف به این مغازه مبلمان و ملزومات خانه می‌رسید. لامایسون مارسی، همه چیزهایی که برای خانه لازم دارید را می‌فروشد و با اینکه شاید نمی‌خواهید در حین سفر، مبلمان خریداری کنید، اما می‌توانید وسایل مفیدی برای خانه‌تان پیدا کنید. عاشق شمع‌ها و وسایل کمک آشپزخانه اینجا خواهید شد.

لامایسون

به اطراف نگاه کنید. این منطقه را برای سفر به خارج مرکز شهر ترک کنید و به فرهنگ مارسی‌ای برسید. ولی نگران نباشید، امروز دوباره به منطقه خرید برخواهیم گشت.

لا مایسون

ساعات کار: دوشنبه تا شنبه: ۱۰ صبح الی ۷ عصر

لا مایسون

به سمت بندر قدیمی قدم بزنید و نگاهی به دریای مدیترانه باشکوه بیندازید. هر چقدر هم سخت، به محض اینکه اقیانوس را دیدید، باید خداحافظی کنید و سوار مترو در ایستگاه ویوکس-پرت-هتل دویله شوید. ولی ناامید نباشید، به زودی برخواهیم گشت. سوار ام۱ به سمت کاستلان شوید و خط خود را به خط قرمز، ام۲، تغییر دهید. پس از دو ایستگاه در رند-پوینت دوپرادو پیاده شوید.

۱۲:۳۰ ظهر، سیتی رادیوز

خانه‌های کوربوسر با شهرت جهانی

کوربوسر

هم‌اکنون در بخش جنوبی مارسی به سمت سیتی رادیوز، هستیم. اما قبل از اینکه برسیم، پیاده‌روی کوتاهی در بلوار میشل داریم. این یک خیابان شلوغ با خطوط مختلف و ترافیک زیاد است، بنابراین جای به یاد ماندنی‌ای نیست. ولی مارسی برای شما جبران می‌کند. در راهتان به سمت مقصد، از «استادیوم ولودروم» در سمت چپتان عبور می‌کنید، یک استادیوم تاثیرگذار که خانه فوتبال کلاب المپیک و تیم راگبی آرسی تولون است. اینجا بزرگ‌ترین استادیوم فرانسه با ظرفیت ۶۷۰۰۰ تماشاچی و بسیار تماشایی است. وقتی از آن رد می‌شوید، خوب به آن نگاه کنید. سپس، به زودی در آن سمت خیابان به سیتی رادیوز می‌رسید.

کوربوسر

طراحی‌شده توسط معمار سوئیسی-فرانسوی، چارلز ادوا ژانرت گریس، که با نام کوربوسر بیشتر شناخته شده است. این ساختمان به عنوان اولین مثال سبک معماری بروتالیسم (خشونت‌آمیز) و فلسفی دارای اعتبار است. با نگاه کردن به آن، سریعا متوجه دلیل نام‌گذاری سبک این ساختمان می‌شوید. کوربوسر در بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲ این ساختمان را با کمک نقاش و معمار، نادیر آفونزو، ساخت. بسیاری از ویژگی‌های این ساختمان در زمان ساخت، انقلابی بودند و این دلیل مشهور بودن این مکان حتی در این زمان است.

کوربوسر

۳۳۷ آپارتمان در ۱۲ طبقه ساخته شده‌اند. هر واحد برای خود بالکن دارد. مکان‌های همگانی بسیاری در ساختمان وجود دارد مثلا در یک طبقه مغازه‌های مختلف و در دیگری یک هتل و رستوران. روی سقف، شما یک استخر بچه‌گانه برای کودکان، مکانی برای پیاده‌روی، محلی برای آفتاب گرفتن، یک استیج در فضای باز و مدرسه هنر کودکان را می‌یابید. رفت و آمد در طبقه هتل و پشت بام برای بازدیدکنندگان آزاد است. قبل از اینکه بالا بروید باید با دربانی که مقابل آسانسورها نشسته است هماهنگ کنید.

نکات حمل و نقل در مارسی

سیستم حمل و نقل عمومی در مارسی شامل دو خط مترو و سه خط تراموا است، به بقیه شهر با اتوبوس می‌توان دسترسی داشت. بلیط خود را قبل از سوار شدن یا از رانندگان اتوبوس، بخرید.

۱۲:۴۵ ظهر، مامو

هنر روی سقف سیتی رادیوز

مامو

از این بالا شما منظره فوق‌العاده‌ای به دریای مدیترانه، کوه‌های اطراف مارسی و کل شهر خواهید داشت. برای دیدن تمام مناظر، خوب بچرخید، سپس به داخل بروید. از سال ۲۰۱۳، سقف سیتی رادیوز، میزبان مامو است، یک مرکز نمایشگاهی که آثار هنرمندان جوان و نوظهور را به نمایش می‌گذارد.

مامو

نمایشگاه‌ها مرتبا تغییر می‌کنند اما معمولا ارزش بلیط خریداری شده را دارند. اگر از برنامه اطلاع ندارید، به صورت آنلاین قبل رفتن چک یا از شیشه، داخل را نگاه کنید.

مامو

قیمت بلیط: ۲۲ هزار تومان

مامو

از نمایشگاه لذت ببرید و به شهر بروید. به مترو برگردید و سوار خط ام۲ شوید و پس از دو ایستگاه به کاستلان برگردید. بالاخره وقت ناهار است.

۲ ظهر، فنتستیک

یک ناهار عالی

فنتستیک

از بلوار بیل به سمت کوجی، جایی که صبحانه خوردید، دوباره بالا بروید. چند متر قبل از کافه، شما فنتستیک را پیدا خواهید کرد.

بلوار بیل

فنتستیک یک رستوران عالی است که توسط زوجی از دوستان که خیلی صمیمی و میزبان‌های عالی هستند، اداراه می‌شود. تمرکز اصلی آن‌ها روی ناهار است، اما پنج‌شنبه و جمعه‌ها برای شام هم باز هستند. پس اگر مدت زمان بیشتری از ۱۲ ساعت در شهر دارید، حتما به آن‌ها در عصر سر بزنید.

فنتستیک

در طی ۱۲ ساعت در مارسی، ما برای تجدید قوا با ناهار و یک زنگ تفریح از کشفیات به فنتستیک آمدیم. منو دم در به شما نشان می‌دهد چه چیزهایی در لیست غذای امروز موجود است. غذاهای این رستوران تازه طبخ هستند و هر روز عوض می‌شوند. تمرکز این رستوران بر طعم‌های مدیترانه‌ای و غذاهای سالم است. انتظار سوپ، سالاد و ظرف‌های با سبک تاپس را داشته باشید و اگر به شیرینی علاقه دارید، حتما برای دسر جا نگه دارید. دسرهای فنتستیک کیک‌ها و تارت‌هایی بسیار لذیذ هستند. در پیشخوان سفارش دهید و جایی برای نشستن پیدا کنید. اگر خورشید در آسمان می‌درخشد، به سمت باغ پشتی بروید و میزی در آنجا پیدا کنید.

فنتستیک

فنتستیک با مبلمانی زیبا، رومیزی‌های متفاوت و کلی جزئیات عجیب روی قفسه‌ها از ماسک‌های مکزیکی تا مجسمه چگوارا برای کشف کردن، بسیار صمیمی به نظر می‌رسد.

ساعات کار: دوشنبه تا چهارشنبه: ۸ صبح الی ۳ عصر، جمعه: ۸ صبح الی ۳ عصر و ۶ عصر الی ۱۲ شب

از زنگ تفریح لذت ببرید و وقتی ناهار تمام شد به ایتگاه مترو کاستلان برگردید و به خط ام۱ بروید تا به ویوکس-پورت-هتل دویله، جایی که صبح بوده‌اید، برگردید. وقت تفریح زیر نور خورشید است.

۳:۳۰ عصر، شرکت پروونس

خرید ساوون (سوپ) واقعی مارسی

سوپ مارسی

شما در یکی از بخش‌های اصلی توریستی مارسی هستید، بندر قدیمی مارسی که در فرانسه به آن ویوکس پورت می‌گویند. اینجا قدیمی‌ترین بندرگاه شهر است. مکانی که قبلا کشتی‌های تجاری در ان لنگر می‌انداختند، هم‌اکنون جایگاه قایق‌های بادبانی، ماهیگیری و کانال‌های خصوصی است. افراد قدیمی و جوانان با قلاب‌های ماهیگیری خود روی اسکله منتظر شکار ایستاده‌اند. عابرین پیاده هم در آنجا زیر نور خورشید لذت می‌برند.

اینجا متوجه نصب آینه فوق‌العاده‌ای در وسط میدان خواهید شد. این «ویوکس پورت پاویلیون» توسط نورمن فوستر برای کاندیداتوری مارسی برای پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است و خوشبختانه هنوز اینجا است.

در کنار آب راه بروید تا به آن سمت بندر برسید. سپس به سمت رودلاپریزون بروید تا به شرکت پروونس برسید.

مارسی بخاطر سوپ‌هایش شهرت جهانی دارد. سازندگان اصلی سوپ مارسی مجبور به پیروی از دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای تولید این محصول بودند. قدمت این دستورالعمل به ۶۰۰ سال قبل برمی‌گردد. سوپ مارسی اصلی از ۷۲% روغن سبزیجات، خاکستر قلیایی از گیاهان دریایی و نمک دریایی درست می‌شد.

سوپ مارسی

شرکت پروونس، سوپ خود را دقیقا از همین راه سنتی تولید می‌کند. اما همچنین تلاش می‌کنند که با اصلاح بسته‌بندی و گسترش طیف محصولات که شامل سوپ مایع برای اولین بار می‌شود، آن را مدرنیزه کنند. در مغازه کوچک کنار بندر در شکل‌ها و مدل‌های مختلفی، سوپ مارسی را پیدا خواهید کرد. یک سوغات عالی!

ساعات کار: شنبه تا پنج‌شنبه: ۱۰ صبح الی ۱ ظهر و ۲ ظهر الی ۷ عصر، جمعه تا یکشنبه: ۱۰ صبح الی ۷ عصر

۴ عصر، موزه تمدن اروپا و مدیترانه

تاریخ اروپا در یک ساختمان فوق‌العاده

موزه تمدن

انتهای اسکله را پیدا کنید، کنار آب به سمت روکایسری حرکت کنید تا به مقصد بعدی، موزه برسید.

اما وقتی به ساحل می‌رسید، اولین ساختمان بزرگی که می‌بینید، دژ سنت ژان، استحکامات ساخته شده در سال ۱۶۶۰ توسط لوئی چهاردهم است. این مکان توسط پل باریکی روی آب به شهر متصل شده است. از پل بگذرید، از بررسی امنیتی عبور کرده و وارد دیوارهای ضخیم این دژ قدیمی شوید. از زمان خود برای کشف این مکان قبل از عبور از پل دیگری برای رسیدن به موزه، لذت ببرید.

دژ سنت ژان

این موزه در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد و اولین (و تنها) موزه ملی فرانسه در خارج از پاریس است. معماری آن همراه دیوارهایی با الگوی فلزی در یک مکعب شیشه‌ای فوق‌العاده است. چیزهای زیادی برای دیدن هست حتی اگر وارد نمایشگاه‌ها نشوید.

موزه تمدن

اما اگر وارد آن‌ها شوید، چیزهای زیادی در مورد تاریخ غنی اروپا از شکارچیان تا شهروندان روشنفکر و ظهور دین، خواهید فهمید. دو نمایشگاه دیگر بر تضاد آفریقا و اروپا و نقش زنان در جامعه و جنسیت، تمرکز دارند.

موزه تمدن

ساعات کار:

تابستان: سه‌شنبه تا پنج‌شنبه و شنبه و یکشنبه: ۱۱ صبح الی ۷ عصر

زمستان: سه‌شنبه تا یکشنبه: ۱۱ صبح الی ۶ عصر

قیمت بلیط: ۳۵ هزار تومان

موزه تمدن

نمایشگاه، ساختمان‌ها و محوطه زیبای اطراف آب را بگردید و سپس به سمت بلوار بزرگ بروید و به سمت شهر برگردید. از کلیسای لاماژور، کلیسایی باشکوه و جایگاه اسقف اعظم مارسی، در سمت چپتان خواهید گذشت. از رودپانیر به قلب لاپانیر بروید.

کلیسا لاماژور

۶ عصر، لاپانیر

خیابان کوچکی غرق‌شده در تاریخ

لاپانیر

لاپانیر از محله‌های قدیمی مارسی است و با قدم زدن در این خیابان‌های باریک، روح قدیمی مارسی را حس خواهید کرد. برای قرن‌ها، لاپانیر، اولین محل اقامت برای مهاجران بسیاری که به بندر بزرگ می‌رسیدند، بوده است. آن‌ها اولین خانه خود را در این خانه‌های رنگارنگ پیدا کردند، بعضی‌ها بعدا جابجا شدند و بعضی‌ها ماندند. این منطقه از مارسی محل تفریح ملوانان هم بوده است.

در بیشتر شهرهای بزرگ دیگر، محله‌هایی چون لاپانیر تاکنون از بین رفته بودند. اما در مارسی اینچنین نیست. در بعضی خانه‌های قدیمی، مغازه‌های کوچک زیبایی وجود دارد و شما گالری‌های هنر محلی و رستوران‌های کوچکی در اینجا پیدا خواهید کرد. اما بیشتر بخش‌های لاپانیر، بخش زنده شهر است. بیشتر ساکنان اینجا اهل جزیره کورسی یا آفریقای جنوبی‌اند. زندگی در اینجا هنوز مقرون به صرفه است.

لاپانیر

این نقطه مارسی روی تپه، نزدیک دریا و با چشم‌اندازی به بندر، بسیار جذاب است. میدان‌های مخفی را کشف کنید، هرقدر که دوست دارید مغازه‌های کوچک را ببینید و عکس‌های زیادی بگیرید.

برای شام، بار دیگر به کورس جولین برگردید. تا آنجا قدم بزنید یا با مترو بروید.

۸ شب، لاکانتینتا

یک شام ایتالیایی عالی در کورس جولین

لاکانتینتا

شما در طول روز کورس جولین را دیده‌اید، الان وقت تجربه بخش زنده شهر در شب است. اینجا را در تابستان وقتی پر از جمعیت است، دوست‌داشتنی‌تر خواهید یافت، حتی با رستوران‌هایی بسیار شلوغ.

رستوران ‌های بسیاری در کورس جولین هستند، اما بهترین جا برای شام لاکانتینتا است. صاحب این مکان، پیر آنتوان دنیس فرانسوی است. این رستوران غذاهای ساده ایتالیایی که عالی طبخ شده‌اند را سرو می‌کند. با پیش‌غذاهای خوشمزه این وعده را شروع کنید، بوراتا (تکه‌های گوشت با کارپاچیو) بسیار لذیذ است. سپس پاستای خانگی یا وعده گوشتی روز را امتحان کنید. سرویس‌دهی در اینجا دوستانه و بسیار خوب است، حقیقتی که در زمان شلوغی بسیار مهم است.

لاکانتینتا

اگر توانستید در حیاط پشتی زیبای رستوران جا پیدا کنید و از شام خود زیر نور ستاره ها لذت ببرید. اگر می خواهید از میزتان مطمئن شوید، قبل از رفتن، میز رزرو کنید.

ساعات کار: دوشنبه تا شنبه: ۱۲ ظهر الی ۲ ظهر و ۷:۳۰ عصر الی ۱۰:۳۰ شب

۹ شب، اقامتگاه ماما

یک خانه زیبا طراحی‌شده دور از خانه

یک روز طولانی تمام شده است، وقت برگشتن و استراحت کردن در هتل است. شما می‌توانید از این اقامتگاه به سادگی به کورس جولین برسید. خوانندگان مقاله‌های ۱۲ ساعت، این هتل کوچک را از پاریس به یاد می‌آورند.

اقامتگاه ماما

ورژن مارسی تمام مزایای دوست‌داشتنی را دارد: وای فای رایگان و سریع، پخش فیلم روی صفحه نمایش اپل بزرگ، تخت‌های راحت و بزرگ. تمام این‌ها با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌شود.

اقامتگاه ماما

پس کیف‌های پر از سوغاتی را زمین بگذارید، شما ۱۲ ساعت در مارسی سپری کردید.

مطالب مرتبط:

منبع 12hrs

دیدگاه