موزه «ننه مکرمه» ثبت ملی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳
موزه «ننه مکرمه» ثبت ملی شد

موزه «مکرمه قنبری» معروف به ننه مکرمه نقاش خودآموخته‌ ایرانی، ثبت ملی شد.

مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه متولد ۱۳۰۷ در دری‌کنده بابل، نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی بود که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.

مکرمه تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، او در سن ۶۷ سالگی که به‌خاطر فروخته شدن گاو محبوبش، افسرده بود، برای رهایی از اندوه، به نقاشی پناه برد و آنچه را که در دل داشت، روی دیوارها جان بخشید. یکی از فرزندان ننه مکرمه که علاقه مادرش به نقاشی را دید، برای او از شهر، وسایل نقاشی خرید تا بتواند راحت‌تر کار کند.

«علی بلبلی» فرزند «مکرمه قنبری» با بیان اینکه هفته پیش به وی اطلاع دادند که خانه مادرش در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، گفت:

موزه، شرایط خوبی برای بازدید ندارد، حتی یک سرویس بهداشتی درست و حسابی هم آنجا نیست و اوضاع نابسامان دارد. ما مشکل اقتصادی جدی داشتیم، وقتی مادر زنده بود، این مشکلات بیشتر بود. ممکن است عده‌ای که از بیرون به ماجرا نگاه می‌کنند، فکر کنند که مکرمه میلیاردر شده، اما این‌گونه نیست. خانه کوچک ۲۰۰ متری او در روستا با محدودیت‌های اطرافش، چیزی نداشت و چندبار در معرض باد و طوفان قرار گرفت. اکنون هم نمی‌توانیم به‌شکل جدی برای فراهم کردن زمینه بازدید عموم از موزه، کاری انجام دهیم.

او افزود که با این شرایط، طرحی از طرف اداره میراث فرهنگی استان مازندران برای معماری داخلی و فضای بیرونی این موزه ارائه و تایید شده است، تا به سطح استانداردهای لازم برسد. امیدواریم این اتفاق رخ دهد تا این موزه حفظ شود.

موزه ننه مکرمه

فرزند ننه مکرمه گفت که قرار است ۱۷ شهریورماه ساعت ۱۴ تا ۱۷ نشستی به‌مناسبت عید غدیر با حضور شاعرانی از تهران و مازندران، در محل موزه برگزار شود. این برنامه با اجرای موسیقی بومی و پرفورمنس همراه خواهد بود. این پرفورمنس توسط گروه «دیالوگ» اجرا می‌شود که من آن را طراحی کرده‌ام. این پرفورمنس ترکیبی از موسیقی، نقاشی و فرم است. اجرای پیشین آن‌ها نیز در موزه ایران‌ باستان بود.

او محوریت این نشست را مکرمه، زن و خودآموخته بودن اعلام کرد و افزود:

قصد ما از برگزاری این برنامه‌ها، این است که کار پژوهشی انجام دهیم و می‌خواهیم تداوم داشته باشد و اگر بتوانیم سالانه نشست‌هایی را برگزار کنیم و شعرهای منتخب این نشست‌ها را به کتاب تبدیل کنیم.

بلبلی افزود امیدواریم بستری فراهم شود تا فعالیت‌هایی از این دست در موزه افزایش پیدا کند و تاثیر مکرمه بیشتر شود. مادر من در سطح جهان و کشور نسبت به روستای خودش شناخته‌شده‌تر است.

مکرمه قنبری

«مریم الطافی» مسئول امور موزه‌های استان مازندران نیز گفت:

خانه مکرمه قنبری به‌تازگی ثبت ملی شده و هنوز شماره ثبت آن از تهران به ما اعلام نشده است. اگر پیش از این، خبری مبنی بر ثبت ملی این خانه منتشر شده، درست نبوده است.

اولین نمایشگاه ننه مکرمه سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون برگزار شد. در سال ۱۳۹۱ نمایشگاهی شامل ۳۵ نقاشی از مکرمه قنبری در موزه باورز کالیفرنیا برگزار شد. نام او حتی به هالیوود هم رسید و قرار بود فیلمی از زندگی‌اش ساخته شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه