چگونه پرواز راحتی داشته باشیم؟

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
چگونه پرواز راحتی داشته باشیم؟

انتخاب صندلی مناسب در هواپیما و پیشگیری از خستگی زیاد در پرواز، از آن نکته‌هایی هستند که پیش از سفر باید بدانید. اما چگونه می‌توانیم  سفری راحت داشته باشیم؟

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۲۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۶ به‌روزرسانی شده است.

صندلی‌های هواپیما آن‌قدر ناراحت و چسبیده به هم شده‌اند که راحت نشستن در این صندلی‌ها، به‌ویژه در کلاس اکونومی، برای مسافران به چالشی بزرگ تبدیل شده است. خبر خوب اینکه ما شما را در این انتخاب تنها نمی‌گذاریم! با توجه به چند نکته‌ کوچک می‌توانید کنترل بیشتری در انتخاب صندلی هواپیما داشته باشید و پرواز راحت‌تری را تجربه کنید.

صندلی وسط را خالی بگذارید

این ترفند وقتی به‌ کار می‌‌آید که همراه فرد دیگری سفر می‌کنید و ردیف صندلی‌ها هم سه‌تایی است. یک نفر صندلی کنار پنجره را رزرو می‌کند و دیگری صندلی کنار راهرو را انتخاب می‌کند.

افرادی که تجربه‌ سفر دارند، معمولا صندلی وسط را رزرو نمی‌کنند. بنابراین اگر پرواز پُر نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که صندلی وسط خالی بماند.

رو‌به‌روی دیوار جداکننده بنشینید

صندلی هواپیما همراه با بالش

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

در میانه‌ هواپیما پرده یا دیوار جداکننده‌ای وجود دارد که معمولا بخش درجه یک (فرست کلاس) را از کلاس تجاری (بیزنس کلاس) جدا می‌کند. جای پاها در جلوی صندلی که رو‌به‌روی این دیوار قرار می‌گیرد، فضای بیشتری دارد. همچنین، می‌توانید پاها را به دیوار تکیه بدهید تا کمی خستگی در کنند.

اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که با این انتخاب، فضای خالی زیر صندلی جلویی را از دست می‌دهید. بنابراین، نمی‌توانید هنگام به هوا برخاستن و فرود هواپیما وسیله‌ شخصی مانند کیف دستی را زیر صندلی بگذارید. باید همه‌ وسایل همراه‌تان را در محفظه‌ بالای سر قرار بدهید، البته اگر جای خالی داشته باشد! پیش از برخاستن هواپیما باید کیف دستی‌تان را در محفظه قرار بدهید و پس از فرود از محفظه بردارید.

صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید 

فرد سالمند در صندلی کنار راهرو

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

اغلب افرادی که در طول پرواز می‌خوابند، صندلی کنار پنجره را ترجیح می‌دهند. می‌توانید تکیه بدهید و خیال‌تان راحت باشد اگر خواب‌تان برد، سر شما روی شانه مسافر کناری نمی‌افتد. کسی هم شما را بیدار نمی‌کند تا از جلوی صندلی رد شود.

هدفون صداگیر داشته باشید

استفاده از هدفون صداگیر در پرواز

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

هدفون صداگیر کمک می‌کند صدای مسافر کناری مزاحم شما نشود. البته این تنها ویژگی هدفون نیست. هدفون صداگیر کمک می‌کند مزه‌ی غذا را بهتر احساس کنید. بله درست خواندید‌! یک استاد دانشگاه آکسفورد معتقد است صدای موتور هواپیما باعث می‌شود مسافران حساسیت کمتری به مزه و بوی غذا داشته باشند.

جوراب واریس بپوشید

پوشیدن جوراب واریس به گردش خون در پاها کمک می‌کند. بنابراین، پوشیدن این نوع جوراب در پرواز طولانی، خستگی و ورم پا را کم می‌کند.

بالشت ویژه گردن داشته باشید

استفاده از بالش گردن در پرواز

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

با استفاده از بالشت گردن سفر راحت‌تری را تجربه می‌کنید. البته هنگام خرید خیلی دقت کنید که بالشت راحت باشد. پیش از آمدن به فرودگاه بالشت را امتحان کنید. اگر زیادی بلند یا سفت باشد، دردی از خستگی شما دوا نمی‌کند.

داروی خواب‌آور بخورید

تماشای مناظر بیرون در پرواز راحت

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

البته توصیه نمی‌شود برای نخستین بار در زندگی، هنگام پرواز داروی خواب‌‌آور مصرف کنید. بدن افراد بسیاری به این‌گونه داروها واکنش منفی نشان می‌دهد. ولی اگر عادت دارید و پزشک اجازه می‌دهد، داروی خواب‌آور کاری می‌کند پرواز کوتاه‌تر به‌نظر برسد.

چشم بند بزنید

استفاده از چشم بند در طول پرواز

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

ممکن است مایل باشید پیش از کم‌نور شدن اطراف‌تان بخوابید؛ یا پس از روشنایی کامل درون هواپیما همچنان چرت بزنید. در این صورت بهترین کار این است که چشم‌بند بگذارید.

کیف دستی نرم و کوچک بردارید

چمدان و کیف های دستی نرم برای سفر

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

هواپیماهای مدرن فضای چندانی برای جای پای شما ندارند. پس بهتر است کیف دستی همراه داشته باشید که نرم و قابل‌انعطاف باشد. حتی چند سانتی‌متر فضای بیشتر برای دراز کردن پاها باعث می‌شود پرواز راحت‌تری را تجربه کنید.

لایه لایه لباس بپوشید 

محفظه تنظیم دمای هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

فضای داخل بعضی از هواپیماها سرد است و بعضی دیگر گرم. از سوی دیگر، ممکن است دمای درون هواپیما ثابت نباشد. بنابراین اگر چند لایه لباس بپوشید، به‌راحتی می‌توانید متناسب با دما یک تکه لباس را کم یا زیاد کنید. احساس راحتی شما در طول پرواز خیلی مهم است.

شارژر همراه را فراموش نکنید

استفاده از پاوربانک در طول پرواز

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

اگر شارژر همراه یا پاوربانک در کیف دستی داشته باشید، می‌توانید در طول پرواز تلفن خود را شارژ کنید. به این ترتیب به‌محض رسیدن به مقصد مجبور نیستید دنبال ایستگاه شارژ بگردید و منتظر شارژ شدن تلفن همراه بمانید.

در طول پرواز سرگرم بمانید

تماشای فیلم در هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

بعضی از شرکت‌های هواپیمایی امکان تماشای فیلم و سریال را برای مسافران خود مهیا می‌کنند، وای‌فای رایگان در طول پرواز دارند و اپلیکیشن ارائه می‌‌کنند. می‌توانید پیش از خرید بلیط هواپیما امکانات شرکت هواپیمایی موردنظرتان را بررسی کنید.

پرواز صبح را انتخاب کنید 

هواپیمای اکونومی کلس و پرواز صبح

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

این احتمال وجود دارد که هواپیماها با رسیدن عصر و گرم شدن زمین، با مشکلات بیشتری روبه‌رو شوند. از سوی دیگر، احتمال رخ دادن طوفان و رعدوبرق در بعدازظهر بیشتر است. توصیه می‌کنیم برای داشتن پروازی آسوده‌تر، بلیط صبح را تهیه کنید.

صندلی روی بال را انتخاب کنید

منظره غروب از صندلی روی بال

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

صندلی‌هایی که روی بال هواپیما قرار دارند، کمتر از همه تکان‌های پروازی را تجربه می‌کنند. هواپیما مانند الاکلنگ است! اگر در وسط آن باشید، کمترین تکان را حس می‌کنید.

 بی‌حرکت نمانید

حرکات مناسب نرمش در هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت smartertravel

برای راحتی و تندرستی بیشتر، کمی حرکات کششی انجام بدهید و بی‌حرکت روی صندلی ننشینید.

 نرمش پا را فراموش نکنید

در پرواز طولانی پاها خسته می‌شوند. کفش‌ها را در بیاورید. یک توپ گلف پایین صندلی قرار بدهید و با کف پا توپ را به جلو و عقب ببرید.

در خوردن آب صرفه‌جویی نکنید

مودبانه از مهماندار هواپیما درخواست کنید برای شما آب بیاورد و به یک لیوان آب در طول پرواز بسنده نکنید.

به نظر شما برای داشتن پرواز راحت داخلی یا خارجی، به چه نکته‌های دیگری باید توجه کنیم؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌های خودتان را با ما در میان بگذارید. اگر قصد خرید بلیط هوایپما را دارید، می‌توانید قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف را با کمک موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو مقایسه کرده و بلیط ارزان هوایپما به مقصد دلخواهتان را به آسانی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه