افتتاح موزه استاد صنعتی پس از سه سال مرمت

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰
افتتاح موزه استاد صنعتی پس از سه سال مرمت

موزه علی اکبر صنعتی معروف به «موزه ۱۳ آبان» پس از ۳ سال مرمت و بازسازی روز سه‌شنبه به روی عموم باز می‌شود.

موزه صنعتی با همکاری جمعیت هلال‌احمر و مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران، اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و اداره‌کل موزه‌ها و نظارت اساتید مجرب برای احیای این اثر تاریخی ارزشمند که از اوایل سال ٩٣ و در پی نگرانی هنرمندان و همچنین پیگیری اصحاب رسانه آغاز شد، اکنون با مرمت یکصد اثر نقاشی استاد صنعتی (به دست استاد جاوید رمضانی) و مرمت تمامی مجسمه‌های نصب شده در سالن آماده افتتاح است.

موزه صنعتی

موزه صنعتی

«وحید رحمتی» مدیرکل روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، نسبت به مرمت سردیس‌های باقی‌مانده پس از بازگشایی موزه، اظهار امیدواری کرد و گفت:

ساخت، مرمت و بازسازی موزه استاد صنعتی به‌علت حساسیت موضوع به‌گونه‌ای انجام شده که تمام استانداردهای مرمتی از زیرساخت تا نمای بنا و از مرمت مجسمه‌ها تا مرمت آثار نقاشی در آن رعایت شود و به همین علت از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران به‌عنوان الگوی مرمتی بناهای قدیمی قلمداد شده است.

موزه صنعتی

موزه استاد صنعتی، ۲۴ آبان ۸۵ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید و جزو میراث ماندگار کشور است. بنای موزه استاد علی‌اکبر صنعتی متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است که در دوران پهلوی به جمعیت شیر و خورشید سابق سپرده می‌شود و در اصل به‌عنوان نخستین مرکز شیر و خورشید قلمداد می‌شود که به‌مدت پنج سال فعالیت‌های این مرکز در ساختمان موزه انجام می‌شده و لذا از این منظر، این بنا نماد آغاز فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر محسوب می‌شود.

موزه صنعتی

«علی‌اکبر صنعتی» نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی بود. او تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش ثبت شده است: موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران). صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصر جدید ایران است او شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود.

علی اکبر صنعتی

وی نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی آفرید که شماری از آن‌ها در موزه استاد صنعتی نگهداری می‌شود. این موزه دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهرها و موزه مردم‌شناسی است. این موزه در ضلع شمال غربی میدان توپخانه قراردارد و یکی از مکان‌های دیدنی مرکز شهر تهران است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه