تجربه حضور روی پل های شیطان (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
تجربه حضور روی پل های شیطان (قسمت دوم)

در گوشه و کنار قاره‌ی سبز دست کم با یک دوجین پل سنگی قدیمی برخورد خواهید کرد که در کنار اسامی مختلف، همگی در یک عنوان مشترک هستند: پل شیطان. در بازدید از این پل‌ها همراه ما باشید.

اغلب مردم به اشتباه تاریخ ساخت پل‌های سنگی قدیمی که به نام پل شیطان معروف هستند را به عصر باشکوه امپراتوری روم نسبت می‌دهند، اما در واقع قدمت اغلب این سازه‌ها به دوران قرون وسطی بازگشته و ماسون‌ها یا همان استادان سنگتراش معروف، مسئولیت ساخت آن‌ها را بر عهده داشتند. قاره اروپا ظاهرا محل مناسبی برای ساخت این گونه پل‌ها بوده است، به طوری که امروزه می‌توان در گوشه و کنار این قاره به بازدید پل‌های قدیمی رفت که به صورت‌های مختلف ساخته شده و نام پل شیطان را یدک می‌کشند.

پل شیطان در اروپا

واقعیت این است که محل قرارگیری، معماری و ظاهر این پل‌ها اغلب به صورتی است که قبول ساخته شدن آن‌ها توسط انسان‌ را با توجه به محدودیت‌های آن دوران سخت می‌کند. و اینجا است که پای خرافات محلی، داستان‌های فولکلور قدیمی و افسانه‌ها به میان آمده است. همین مسئله باعث شده که داستان ساخت هر کدام از آن‌ها صرف نظر از بعد مسافتی که با یکدیگر دارند، در نکاتی چند مشترک باشد. یعنی همیشه شیطان به کمک سازندگان آمده و همیشه هم روح نخستین فردی که از پل عبور می‌کند را درخواست کرده است.

پل شیطان در اروپا

اگرچه اغلب این پل‌ها بیش از آن که نشانی از ترس و وحشت داشته باشند، زیبا و سحرانگیز هستند، اما به هر حال به دلیل این افسانه‌های محلی به نوعی با شیطان و نیروهای ماورایی ارتباط دارند و به همین مناسبت شاید مقاصد گردشگری جالبی در دنیای گردشگری وحشت باشند.

در بخش نخست این مطلب شماری از این سازه‌های جالب را به شما عزیزان معرفی کردیم، در این مجال با شماری دیگر از پل‌های شیطان در قاره اروپا آشنا خواهیم شد.

«پل تیفالس‌براک» (Teufelsbrücke)، آندرمات (Andermatt)، سوئیس

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

پل «تیفالس‌براک» دیگر پلی است که عنوان پل شیطان را به خود اختصاص داده است. این پل روی «رودخانه روس» (Reuss) در نزدیکی آندرمات و در کشور سوئیس واقع شده و از دیدی خوب رو به تنگه‌ی «شلونن» (Schollenen) برخوردار است. نکته‌ی جالب اینکه تصویری از یک شیطان سرخ رنگ و نقشی از یک بز در ورودی تونل منتهی به صخره کشیده شده است.

پل جالب و سنگی قدیمی متعلق به قرن سیزدهم که ظاهرا با کمک شیطان ساخته شده، یکی از جاذبه‌های گردشگری آندرمات در سوئیس است

تاریخ احداث نخستین پل به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. گفته می‌شود در آن زمان روستانشینان ساکن آندرمات متوجه شدند که ساخت چنین پلی در آن منطقه تقریبا غیرممکن است. به همین خاطر آن‌ها به سراغ شیطان رفته و از او درخواست کمک کردند و همانطور که حدس می‌زنید، شیطان نیز طبق معمول روح نخستین کسی که از روی پل عبور می‌کند را به جای دستمزد خود مطالبه کرد و البته روستاییان هم همچون همیشه به او حقه زده و یک بز نخستین موجود زنده‌ای بود که روی این پل قدم گذاشت.

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

اما فرق ماجرا اینجا است که شیطان ناخشنود از این حیله، تخته سنگی بزرگ را برداشت تا پل چوبی را از بین ببرد، اما ظاهرا یک زن مسن با کمک یک طلسم او را ترسانده و از محل دور کرد. می‌گویند تخته سنگ بزرگ جایی در همان نزدیکی سقوط کرده است.

امروزه معمولا عاشقان پیاده‌روی در مسیر خود از روی این پل نیز عبور کرده و از چشم‌انداز زیبای تنگه لذت می‌برند. به یمن ساخته شدن این پل علی‌رغم وجود صخره‌های متعدد در این ناحیه، پیاده‌روی آسانی پیش روی افراد است. مسیری که در نهایت تنها سی دقیقه به طول خواهد انجامید. این نقطه به دلیل چشم‌انداز زیبا، مسیرهای پیاده‌روی اید‌ه‌آل و یک پل باستانی، مقصد گردشگران بی‌شماری است که در تمامی طول سال به جز فصل زمستان، رهسپار این نقطه می‌شوند.

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس


پل پوئنته دل دیابلو (Puente del Diablo)، مارتُرل (Martorell)، اسپانیا

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

مقصد بعدی ما «پل پوئنته دل دیابلو» یا «پونت دل دیابل» (Pont del Diable) است که در منطقه‌ی کاتالان در کشور اسپانیا واقع شده است. این پل دارای معمای جالب و عجیبی است که ظاهری متفاوت به آن بخشیده است. ساختاری شبیه به یک کلیسا کوچک که درست در قسمت میانی پل یعنی روی قوسی بزرگ قرار گرفته که ظاهری ناپایدار دارد.

البته جای هیچ نگرانی نیست و این قوس به واسطه وزن خود محکم و استوار است، اما وجود این شکل عجیب تصویری غیرمعمول و خاص به آن بخشیده است. همچنین بقایایی از یک طاق پیروزی رومی نیز در انتهای یکی از ورودی‌های پل قابل مشاهده است.

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

این پل هم ظاهری خاص دارد و هم در نقطه‌ای بسیار مهم و مناسب ساخته شده است و هم طبق معمول این امتیازات اغلب در معامله با شیطان به دست می‌آید و البته باز هم روح نخستین فردی که از پل عبور کند نیز پاداش این همکاری است. اما به هرحال این بار نیز ظاهرا شیطان به مراد خود نرسیده است.

پل پوئنته دل دیابلو در طول جنگ داخلی اسپانیا صدمه دید و همچون بسیاری دیگر از سازه‌هایی با این قدمت بارها نیازمند مرمت و بازسایزی مجدد بوده است، اما خوشبختانه هنوز هم می‌توان از قدم زدن روی آن لذت برد.

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس


پل «پونت والنتر» (Pont Valentre)، کائوخ (Cahors)، فرانسه

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

بالاخره به آخرین پل می‌رسیم. اگر این پل واقع در فرانسه بسیار با ابهت به نظر می‌رسد، امر چندان عجیبی نیست، چرا که این پل به حدی اهمیت داشته که در واقع دارای استحکامات دفاعی بوده است. اگرچه این پل هرگز نبردی به خود ندید، اما به هر حال سه اتاقک نگهبانی برفراز برجک‌های مخصوص روی پل، همیشه رودخانه و نواحی اطراف را زیر نظر داشتند.

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

جالب است بدانید که ساخت این پل دست کم هفتاد سال زمان برد، یعنی از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۷۸. در نتیجه این امر چندان غافلگیرکننده نیست که داستان تلاش‌های شیطان این بار بسیار طولانی‌تر از هر زمان دیگری است. شیطان در این مورد خاص به جای روح نخستین فرد عبور کنده از پل، روح سازنده‌ی آن را مطالبه کرد.

هرچند معمار پل این درخواست را قبول کرد، اما در مقابل شرطی برای شیطان گذاشت. این که شیطان تنها پس از اتمام ساخت پل می‌تواند روح او را تصاحب کند. او در راستای این عهد حتی یک غربال به شیطان داد و البته عملیات ساخت پل را نیز تا جایی که توانست طولانی کرد. مسلما شیطان از این امر خشنود نبود و در مقابل یک سنگ را از قسمت میانی برج بیرون آورده و دزدید. هر زمان که جای خالی تکه سنگ را با سنگ دیگری پر می‌کردند، شیطان باز هم نیمه شب بازگشته و دوباره آن سنگ را برمی‌داشت.

پل شیطان در فرانسه، اسپانیا و سوئیس

گفته می‌شود در قرن نوزدهم، زمانی که پل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، سرپرست معماران تصمیم گرفت جای خالی سنگ گمشده را با مجسمه‌ای از شیطانی که در حال دزدیدن تخته سنگ است جایگزین کند.

پل پونته والنتره- کائوخ، فرانسه

به پایان این مطلب رسیدیم، راستی نظر شما در مورد این پل‌ها و داستان‌های عجیب‌شان چیست؟ 

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه