غذاهای سنتی مکزیک؛ تنوع طعم‌ها

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
غذاهای سنتی مکزیک؛ تنوع طعم‌ها

غذاهای مکزیکی از محبوبیت بسیاری در کشورهای مختلف جهان برخوردارند؛ در این مقاله به معرفی غذاهای معروف و خوشمزه مکزیک می‌پردازیم. 

مکزیک کشوری با تاریخ و تمدن ۵۰۰۰ ساله است و همین منجر به فرهنگ و ساختار غنی آن در آشپزی شده است. رژیم غذایی کشور مکزیک، با ترکیب و پیوستگی مواد بومی و طبیعی منطقه‌ای که دارد در نوع خود بی‌نظیر و فوق‌العاده است. حبوبات، انواع چاشنی‌ها و ادویه‌جات به‌همراه بافت‌های مختلف نان در غذاهای مکزیکی همیشه به چشم می‌خورد. به‌علت حضور قابل‌توجه میوه‌ها و سبزیجات در غذاهای مکزیکی تنوع در نوشیدنی‌های بومی و منطقه‌ای نیز به چشم می‌خورد. غذاهای مکزیکی تنوعی از رنگ‌ها و طعم‌های مختلف است که با توجه به هر منطقه و اینکه در چه وعده‌ای سرو می‌شود متفاوت و خاص است. در این مقاله قصد داریم با سفر به مکزیک به معرفی غذاهای محلی و معروف مکزیک بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

غذای محلی مکزیک

چیلاکیولز (Chilaquiles)

چیلاکیله

چیلاکیولز یکی از غذاهای اصیل و معروف مکزیک است که بیشتر به‌عنوان صبحانه یا میان وعده سرو می‌شود. چیلاکیولز چیپس‌های سرخ شده تورتیلا است که چاشنی آن سس سالسای سبز یا سس قرمز است.

این غذا که در فهرست غذاهای خیابانی مکزیک نیز قرار دارد، گاهی با تکه‌های مرغ یا پنیر نیز حاضر می‌شود. گردشگران در مکزیک اغلب این غذا را در دکه‌های خیابانی سرو می‌کنند و برای شروع یک روز، طعم این غذا بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است.

نوپالیتو (Nopalitos)

نوپالیتو

یکی از سالادهای خوشمزه و رنگین در مکزیک نوپالیتو است که ماده اصلی آن گیاه نوپال است که نوعی کاکتوس محسوب می‌شود. نوپال در مرباها و همچنین به‌عنوان مارمالاد نیز استفاده می‌شود.

این سالاد را با سبزیجات مختلف می‌توان سرو کرد که اغلب با پیاز و گوجه و مقداری پنیر سرو می‌شود. این غذا گزینه‌ای عالی برای افرادی است که دنبال غذاهای رژیمی هستند.

تامالز (Tamales)

تامالز

یکی از غذاهای فیلینگ در مکزیک این غذای خوش‌طعم است که علاوه بر مزه بی‌نظیرش دارای ظاهر خاصی است. طرز طبخ این تامال‌های لذیذ به این صورت است که ابتدا موادی همچون گوشت مرغ یا گوسفند و فلفل را با دیگر چاشنی‌ها ترکیب کرده و سپس آن‌ها را داخل پوست ذرت قرار داده و بخارپز می‌کنند.

در مکزیک، نوعی دیگر از تامال‌های مشهور و خوشمزه به نام «گوجالاتا» (Guajolota)، سرو می‌شود که این غذا، نوعی ساندویچ بزرگ است که در نان، تامال را قرار می‌دهند و سپس نوش جان می‌کنند. به‌طور کلی تامالز یکی از غذاهایی است که در محفل‌های خانوادگی و جشن‌ها طبخ می‌شود.

تاکو (Tacos)

تاکو

مگر می‌شود حرف از غذاهای مکزیکی به زبان آید و نام تاکو برده نشود؟ این غذای خوش‌طعم از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است که پا فراتر از مرزها گذاشته است و در بسیاری از کشورها پخته می‌شود.

این نان که داخل نان تورتیلا سرو می‌شود، دارای ترکیبات مختلفی در لایه میانی است که اغلب با گوشت مرغ و سبزیجات معطر به‌همراه سس سالسا یا سس آوکادو سرو می‌شود. تاکو با نوشیدنی‌های مکزیکی، تجربه‌ای فراتر از غذاهای عادی مکزیکی را به شما می‌دهد.

گوردیتا (Gordita)

گوردیتا

خوراک گوردیتا از خمیر آرد ذرت که پر از پنیر، گوشت و مواد دیگر تشکیل شده است، درست می‌شود. مشابه این غذای لذیذ در کشورهایی نظیر ونزوئلا پخته می‌شود. «گوردیتا» در زبان اسپانیایی به‌معنای «چاق و چله» است.

خمیر را بعد از پختن همانند نان همبرگر برش می‌زنند و داخل آن را از موادی مانند مرغ، گوشت، لوبیا، پنیر و فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، سوسیس یا پیکادیلو پر می‌کنند.

تلاکویا (Tlacoyo)

تلاکویا

یکی دیگر از غذاهای خیابانی معروف مکزیکی تلاکویا است که با خمیر «ماسا» (Masa) تهیه می‌شود. این خمیر یکی از خمیرهای پرطرفدار در مکزیک است که معمولا برای پخت تورتیلاهای خوشمزه‌ی مکزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر جا سخن از ماسا باشد، بی‌شک غذای بی‌نظیری در انتظار است. برای این غذا از چاشنی‌های بسیاری استفاده می‌شود و با مواد مختلفی مانند پنیر، گوشت و سبزیجات معطر به دلخواه مشتری داخل آن را پر می‌کنند.

ایلوته (Elote)

ایلوته

ذرت در شکل‌های مختلفی در غذای مکزیکی حضور دارد و با اندکی چاشنی و پنیر می‌توان به‌عنوان میان وعده‌ای آن را نوش جان کرد. ایلوته که به‌معنای ذرت بو داده است در نمک، فلفل، سس مایونز طعم‌دار می‌شود و سپس با پنیر، کباب یا پخته می‌شود.

فیدئو (fideo)

فیدئو

فیدئو نوعی سوو نودل مکزیکی است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. نودل های فیدئو در کشور مکزیک طرفداران بسیاری دارند و عموما در سس گوجه فرنگی پخته و سرو می‌گردند. از این نودل، سوپی هم تهیه می‌شود که مواد تشکیل‌دهنده آن ذرت و گوشت است. این سوپ بسیار مشابه با سوپ رشته و مرغ ایرانیان است.

سوپ منودو (Menudo)

سوپ منودو

این سوپ یکی از غذاهای اصیل مکزیکی است که از دل و جگر گاو و گاهی اوقات از سیرابی گاو درست می‌شود. این سوپ بسیار تند است و در داخل آن سیب‌زمینی، هویج و پیاز خرد شده نیز می‌ریزند. این غذا می‌تواند هم به‌صورت سرد و هم گرم سرو شود.

پن دولسه (Pan dulce)

پن دولسه

شیرینی‌ها نیز در رژیم غذایی مردم مکزیک نقش بسیار دارند و انواع شیرینی‌جات و کوکی‌ها در تنوع بسیار در مکزیک پخته می‌شوند که یکی از آن‌ها پن دولسه است. این شیرینی یک گزینه عالی برای صبحانه است که با قهوه یا هات چاکلت، می‌تواند ترکیب خوبی باشد.

فلَن (Flan)

فلَن

این دسر فوق‌العاده از خانواده کاستردها است، اما بسیار کرمی‌تر و خیلی شبیه کارامل است. با خوردن یک قاشق از آن شما متوجه بافت اسفجی آن می‌شوید و طعم بی‌نظیر شکر کاراملی شده را به‌خوبی حس می‌کنید.

هورچاتا (Horchata)

هورچاتا

Horchata یکی از نوشیدنی‌هایی است که در مکزیک، بسیار مشهور و مورد استفاده‌ی عموم مردم قرار می‌گیرد. این نوشیدنی از ترکیب انواع میوه‌ها، گیاهان، دانه یا هسته‌ی میوه‌های مغزدار تهیه می‌شود. البته اضافه کردن شکر، آب و چاشنی‌های شیرین همچون دارچین، یکی از روش‌های خوش‌ طعم‌تر کردن این نوشیدنی بومی است.

Chiles en nogada

Chiles en nogada

و اما دسری جالب و خارق‌العاده در فرهنگ غذایی مردم مکزیک وجود دارد که سمبل افتخار ملی است. این دسر با استفاده از فلفل چیلی، سس سفید وانیل، دانه‌های انار قرمز و جعفری خرد شده به رنگ سبز بوده که ترکیب و ادغام این سه رنگ، تمثیلی از رنگ پرچم کشور مکزیک است.

فلاتاس (Flautas)

فلاتاس

فلاتاس که به نام تاکوئیتو نیز مشهور است، یک لقمه نان تورتیلا با گوشت و پنیر است که طعم بسیار خوبی داشته و برای خوشمزه‌تر کردن آن، در کنارش سس سالسا، خامه ترش، کاهو و گواکاموله نیز سرو می‌شود.

غذاهای مکزیکی با تنوع بسیاری که دارد، در بسیاری از کشورهای دنیا شهرت پیدا کرده است. غذاهای لذیذ آنان از اسنک‌ها تا غذاهایی که در رویدادها و جشن‌های خاصی سرو می‌شود، بسیار لذیذ است. سفر به مکزیک و لذت دیدن جاذبه‌های این کشور در کنار طعم بی‌نظیر غذاهای آن تجربه‌ای تکرار نشدنی است.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه