گردشی در راهروی ممنوعه کاخ ورسای

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
گردشی در راهروی ممنوعه کاخ ورسای

داستان عجیب راه‌پله‌ی مخفی در کاخ ورسای فرانسه در زمان پادشاه لویی پانزدهم داستانی شنیدنی است که در کنار زیبایی‌های این کاخ می‌تواند جذاب باشد.

این مقاله تجربیات سفر فردی به نام Mich Cardin است که فرانسه رفته و از قصر ورسای بازدید کرده است:

«کاخ ورسای » (Palace of Versailles) به‌عنوان یکی از قصر‌های نمادین فرانسه شناخته شده است که داستان زندگی «ماری آنتوانت» (Marie Antoinette) با مهمانی‌های باشکوه و جلسات مد در این قصر جاودانه شده است.

قصر

این قصر حکومت ۴ پادشاه را در بیش از یک قرن به خود دیده است. تاریخ‌دانان فرانسوی و مردم به شایعه‌پراکنی پشت سر ساکنان سلطنتی این قصر می‌پرداختند. این مکان رمز و راز بسیار و اختلاف نظر‌هایی را به‌دنبال دارد.

معشوقه‌های پادشاهان (Louis XIII – Louis XV)  در فیلم‌های «سوفیا کوپال»، (Sophia Coppola) مانند ماری آنتوانت به تصویر کشیده شده‌اند. در واقعیت، آن‌ها آپارتمان لوکسی در قصر داشتند که پادشاهان با راهرویی پنهان می‌توانستند به آنجا بروند.

ماری آنتوانت اکثرا به خانه‌ی خود که چند دقیقه با قصر فاصله داشت، پناه می‌برد. آنجا او می‌توانست در سالن آبی رنگش که دیوارهایش برای عبور نور پایین می‌آمدند یا برای جلوگیری از دید دوست‌داران و دشمنانش بالا برده می‌شدند، به استراحت بپردازد.

به ما اجازه داده شد که قسمت‌های ممنوعه‌ی این قصر را با همراهی یک مورخ محقق به نام «متیو د وین»، (Mathieu Da Vinha) بازدید کنیم.

 دَوین ما را با رازهای پنهان و زوایای تاریک این جواهر تاریخی بیشتر آشنا کرد.

راه پله مرگ

قصر

در سده‌ی ۱۷۰۰ یک راهب و خدمتکار اقدام به کشتن شاه لویی پانزدهم در این راه‌پله کردند. راهب به کمک خدمتکار از دری که به حیاط جلوی قصر منتهی می‌شد، محلی که عموم مردم اجازه‌ی تجمع در آنجا را داشتند، وارد قصر شد. کت ضخیم زمستانه‌ی پادشاه از ضربه‌های چاقو او را در امان نگه داشت. خدمتکار با شکنجه‌های فراوان (ریختن فلز مذاب روی زخم‌هایش) کشته شد.

آپارتمان معشوقه شاه

قصر

«مادام دو باری» (Madame Du Barry) معشوقه‌ی پادشاه یکی از دوست‌داران هنر در آن زمان بود. لویی پانزدهم فریب او را خورده بود و جواهرات گران‌قیمت و لباس‌های زیبا به او هدیه می‌داد. این هدایای گران قیمت در زمان انقلاب فرانسه سبب اعدام مادام دوبری با گیوتین شد.

قصر ورسیل

در زمان همراهی او با پادشاه، او در آپارتمان لوکسی در قصر که کتابخانه‌ای بزرگ داشت و حیاط جلوی قصر از پنجره‌ی آن قابل رویت بود، زندگی می‌کرد. این تصویر در و راه‌پله‌ی مخفی آپارتمان او را نشان می‌دهد. او اجازه‌ی ورود به خانه‌ی پادشاه را نداشت و ملاقات او با پادشاه در این آپارتمان صورت می‌گرفت.

دریچه

قصر

پادشاه لویی شانزدهم، نوه لویی پانزدهم و همسر ماری آنوانت تنها پادشاهی بود که با امور بیرون از منزل ارتباطی نداشت. او تصمیم به اثبات استفاده‌ی پدرش از این راهرو گرفت و دریچه‌ای فلزی در وسط این راهرو نصب کرد تا از خیانت پدرش جلوگیری کند.

اتاق مطالعه

قصر

شاه لویی شانزدهم فردی خجالتی و غیر‌اجتماعی بود. او در سنین جوانی به مطالعه در مورد علوم و جغرافیا علاقه‌مند شده بود. او بعد‌ها برای ساخت قفل‌های جالب شهرت پیدا کرد. او این استعداد را از پدرش، لویی پانزدهم، که به علوم، پزشکی و نقاشی علاقه‌مند بود، به ارث برده بود. این اتاق محلی خصوصی برای تحقیق، مطالعه و تجربیات او در زمان کودکی و بزرگسالی بود.

آینه‌های متحرک ماری آنتوانت

قصر

«پوتیت تقیانون»، (Petit Trianon) به‌عنوان محلی برای زندگی معشوقه‌های پادشاهان ساخته شده بود که مدتی محل زندگی مادام دوبری بود. زمانی که لویی شانزدهم به پادشاهی رسید، شخصی آرام به نام ماری آنتوانت را وارد زندگی خود کرد. ماری مانند پناهنده‌ای در قصر بوده و اکثرا دنبال راه فراری از تشریفات قصر بود. او تا حد امکان منزلی خصوصی و عادی می‌خواست. منزل او اتاق نشیمنی با دیوارهای  متحرک  داشت که بسته به نیاز برای خصوصی‌سازی بالا و پایین می‌رفتند.

کتابخانه پادشاه

قصر

پادشاهان و ملکه‌های فرانسوی دو دسته سکونتگاه در قصر داشتند. قسمت آپارتمان مرکزی که عموم مردم هم به آن دسترسی داشتند و شامل اتاق‌های خوابی بود که پادشاه در آن‌ها نمی‌خوابید. آپارتمان خصوصی سلطنتی هم محلی برای زندگی عادی پادشاهان در ساعات غیرکاری آن‌ها بود. این عکس کتابخانه‎ی شخصی و محل کار خصوصی لویی شانزدهم را که علاقه‌ی زیاد او را به جغرافیا به نمایش می‌گذارد،  نشان می‌دهد.

بر اساس نظر دوین پادشاه از این تلسکوپ برای مشاهده‌ی ورود و خروج افراد در حیاط جلوی قصر استفاده می‌کرده است.

محل اجماع زنان

قصر

زمانی‌ که معشوقه‌ی پادشاه در قصر زندگی می‌کرد، خدمتکاران او هم اتاقی بزرگ برای خوابیدن و زندگی داشتند. این عکس‌ها قسمتی از جزئیات قصر ومحل خواب این افراد را که به‌صورت حفره‌ای در دیوار تعبیه شده بود، نشان می‌دهد.

سرویس بهداشتی پادشاه

قصر

یکی از زیباترین اتاق‌های قصر بر اساس نظر دوین اتاق لباس و سرویس بهداشتی و حمام شخصی لویی شانزدهم  است. توالتی به مدل قرن هیجدهم پشت دیواری مخفی قرار دارد. علاقه‌ی پادشاه به جغرافیا در طرح‌های طلایی زمین و سقف و دیوار قابل‌مشاهده است.

حیاط خصوصی

قصر

این فضای باز و خیره‌کننده محل دیدار لویی پانزدهم و مادام دوبری بود. این محل به‌عنوان شکارگاهی کوچک برای شاه بود و علاقه‌ی او به شکار در این مکان کاملا کرد پیدا کرده است. می‌توان یک قرار ملاقات رومانتیک یا یک بحث سیاسی به دور از هیاهوی قصر را در این محل تصور کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه