سفال های ساسانی و اشکانی در گورستان باستانی اسب ریسه گیلان کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۴
 سفال های ساسانی و اشکانی در گورستان باستانی اسب ریسه گیلان کشف شد

سرپرست کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه از کشف سفال‌های دوره تاریخی ساسانی و اشکانی، اشیا مفرغی و تعداد معدودی سفال متعلق به عصر آهن در گورستان باستانی اسب ریسه استان گیلان  خبر داد.

مجید کوهی، سرپرست کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه اعلام کرد که در گورستان تاریخی اسب ریسه گیلان، سفال‌های تاریخی متعلق به دوران ساسانی، اشکانی و عصر آهن کشف شده است. 

به گفته‌ی کوهی،  یافته‌های سطحی نشان می‌دهد از دوران عصر آهن و تاریخی نیز در این محوطه آثاری وجود دارد؛ این در حالی است که تاکنون از دوره اسلامی آثاری به دست نیامده است.

تفاوت این محوطه‌ی تاریخی با سایر مناطق تاریخی و گورستانی در استان گیلان و شمال کشور، در وجود گوردخمه‌های افقی بر صخره‌ها است.

کوهی اعلام کرد:

در جریان کاوش اخیر ساختار معماری در دامنه صخره‌ها که با استفاده از سنگ‌های رودخانه ملات گل ساخته شده‌اند، شناسایی شد.

در این کاوش‌ها، یک گور تاریخی باز شد که متاسفانه به رغم وجود اسکلت کامل،  هیچ آثاری وجود نداشت که بتوان با توجه به آن، دوره تاریخی گور را شناسایی کرد. 

در دامنه‌ی صخره نیز گورهایی به‌شکل پلکانی وجود دارد که ایجاد تراشه‌هایی در فضاهای اطراف این گورها نشان داد در این محل هم دیوارها و اتاق‌هایی وجود دارد که احتمالا با قبور مرتبط بوده‌اند.

این باستان‌شنشاس در ادامه گفت:

تلاش کردیم بر اساس منایع مالی و امکانات داده‌های هرچند اندکی را از این محوطه به دست آوریم تا شاید در آینده با کاوش‌های گسترده و دقیق اطلاعات بیشتری به دست آید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه