پیشنهاد خواهرخواندگی شیراز با شهری از شیلی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۰
پیشنهاد خواهرخواندگی شیراز با شهری از شیلی

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس پیشنهاد بررسی امضای پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و یکی از شهرهای کشور شیلی را در دیدار با معاون مجلس سنای شیلی مطرح کرد.

در دیدار «سناتور خیدو خیراردی» معاون مجلس سنای شیلی با «مصیب امیری» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، او پیشنهاد امضای پیمان خواهرخواندگی یکی از شهرهای شیلی و شیراز را با هماهنگی شهرداری شیراز مطرح کرد.

امیری به ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی، اقتصادی، طبیعی استان فارس و شهر شیراز اشاره و بر لزوم همکاری‌های دوجانبه در آینده نزدیک تأکید کرد.

او همچنین از آمادگی در زمینه‌های مختلف برای همکاری دوجانبه، به‌خصوص در حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع‌ دستی خبر داد.

سناتور «خیدو خیراردی» معاون مجلس سنای شیلی نیز یکی از پایه‌های اساسی ارتباط دو کشور را بخش فرهنگی دانست.

او با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران و شیراز به‌عنوان مهد این تمدن و شگفت‌زده شدن از شکوه مجموعه جهانی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی- فرهنگی استان فارس، گفت:

پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در کاخ ریاست جمهوری شیلی برای نشان دادن این جاذبه‌ها و فراهم کردن زمینه سفر مردم شیلی به ایران در جلسه‌ای با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مطرح شده است.

وی همچنین درباره‌ی بحث خواهرخواندگی شیراز با یکی از شهرهای شیلی، گفت که این موضوع با حساسیت بالایی بررسی خواهد شد تا بتوان شهری از کشور شیلی را که هم‌تراز با شهر تاریخی-فرهنگی شیراز باشد، به شهرداری شیراز معرفی و از این فرصت برای تعامل بیشتر استفاده کنیم.

شیراز پیش از این با پنج شهر از کشورهای دیگر پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است. شهر «نیکوزیا» در قبرس از سال ۱۹۹۹، «دوشنبه» در تاجیکستان از سال ۱۹۸۰، «چونگ کینگ» در چین از سال ۲۰۰۵، شهر «پچ» مجارستان از ۲۰۱۶ ،‌ هر چند شهر «وایمار» آلمان نیز در فوریه ۲۰۰۹ با شیراز پیمان خواهرخوانندگی امضا کرد، اما این پیمان در ژوئن همان سال توسط شیراز قطع شد.

همچنین تیرماه امسال توافق‌های اولیه برای امضای پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و شهر «نانجینگ» کشور چین انجام شد. از سوی دیگر، شهرهای رامسر و خوی از ایران از سال ۲۰۱۳ پیمان خواهرخواندگی با شیراز امضا کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه