چگونه از غروب آفتاب عکس های حرفه‌ای بگیریم؟

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده یکشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
چگونه از غروب آفتاب عکس های حرفه‌ای بگیریم؟

غروب آفتاب در تمام جهان همواره مورد توجه عکاسان و گردشگران است. همراه کجارو باشید تا با اصول عکاسی از مناظر غروب آفتاب آشنا شوید.

هنگامی که خورشید در افق آسمان در حال محو شدن است و آرام آرام غروب می‌کند و آسمان آبی را به رنگ نارنجی در می‌آورد، در هر کجای دنیا که باشید دوست دارید که این لحظات رویایی و زیبا را به تصویر بکشید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

همه ما در زمان غروب خورشید اولین عکس‌العملی که نشان می‌دهیم این است که سریعا گوشی موبایل خود را برمی‌داریم تا از غروب آفتاب عکس بگیریم. جالب است بدانید که بیش از ۱۰۰ میلیون عکس با عنوان «غروب خورشید» (Sunset) در شبکه اجتماعی اینستاگرام تا به حال به اشتراک گذاشته شده است و این خود دلیل محکمی از علاقه مردم همه نقاط دنیا به لحظه زیبای غروب آفتاب است.

غروب آفتاب

اما برای گرفتن عکس‌های زیبا از غروب آفتاب فقط علاقه به عکاسی یا هیجان به اشتراک گذاشتن عکس منظره زیبایی که شما شاهد آن هستید کافی نیست و ممکن است شما هم مانند بسیاری از مردم عکس‌هایی که از منظره غروب آفتاب می‌گیرید خیلی زیبا و مطابق میلتان نباشد چون به دلیل کم بودن نور و شرایط خاص جغرافیایی که در محل عکس وجود دارد، کمی عکاسی دشوارتر از دیگر زمان‌ها در طول روز است. در ادامه توصیه‌هایی مفید به منظور گرفتن عکس های زیباتر از غروب آفتاب را برای شما خواهیم داشت.

از محل دقیق غروب آفتاب آگاهی داشته باشید

شاید این مهم‌ترین کاری است که در عکاسی از غروب آفتاب باید به آن دقت کنید. مسیر غروب آفتاب را حدس بزنید و پیش‌بینی کنید در کدام نقطه از افق، خورشید ناپدید خواهد شد.

مکان مناسب عکس

حتی می‌توانید با کمی جستجو در میان اپلیکیشن‌های تلفن همراه برنامه‌هایی را پیدا کنید که همانند یک عکاس حرفه‌ای می‌توانند به شما در تعیین بهترین نقطه برای عکاسی از غروب آفتاب کمک کنند.

بهترین نقطه مکانی را پیدا کنید

اینکه شما از چه زاویه‌ای عکاسی می‌کنید بسیار مهم است و در واقع یکی از نکات کلیدی است که با رعایت آن می‌توان عکس‌های حرفه‌ای از غروب آفتاب گرفت. زوایای مختلف را امتحان کنید و ببینید در کدام محل و با چه زاویه‌ای می‌توانید عکس زیباتری بگیرید. حتی برای مکان‌های معروف و شناخته‌شده‌ای در دنیا که اکثر گردشگران از منظره غروب آفتاب آنجا عکس می‌گیرند، می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینستاگرام با هشتگ آن مکان ببینید اکثر عکس‌های گرفته شده که مورد پسند شما است از چه زاویه‌ای گرفته شده است و شما هم از همان زاویه اقدام به عکاسی کنید. اگرچه در عکاسی غروب آفتاب، سوژه اصلی عکاسی شما خورشید است ولی موارد حاشیه‌ای نظیر کوه، درختان و حتی یک بنای مشهور در کنار منظره غروب خورشید بسیار مهم و تأثیرگذار خواهند بود، پس نسبت به موقعیت این موارد حاشیه‌ای مکمل، بسیار حساس باشید و دقت کنید که در چه زاویه‌ای از عکس شما قرار دارند.

غروب آفتاب

همچنین قانون طلایی یک سوم یا به عبارت دیگر قانون نسبت یک سوم (Rule of Thirds) را فراموش نکنید. قانون یک سوم قانونی در عکاسی است که به شما می‌گوید اگر سوژه عکس در مرکز نباشد، بهتر است و سبب می‌شود عکس واقعی‌تری را بگیرید. فرض کنید عکس شما توسط دو خط عمودی و دو خط افقی به ۹ قطعه مساوی تقسیم شده است. با قرار دادن سوژه عکس در نزدیکی نقاط برخورد این خطوط، نگاه بیننده به سمت سوژه هدایت می‌شود و تصویر متعادل‌تر و واقعی‌تری به دست می‌آید.

عکس

تصویر بالا بدون رعایت قانون یک سوم و تصویر پایین با رعایت قانون یک سوم گرفته شده است

پس با تکیه بر قانون یک سوم به خاطر داشته باشید که سوژه عکس نباید در مرکز تصویر باشد و بهتر است به سمت حاشیه بالا یا پائین عکس سوژه اصلی را قرار دهید. اگر هنوز در رعایت این قانون حرفه‌ای نیستید بهتر است با تنظیم کردن تنظیمات دوربین گوشی خود و فعال کردن «خطوط راهنمای دوربین» (grid lines) نسبت یک سوم را رعایت کنید.

عکس غروب آفتاب

عکاسی با کمک خطوط راهنما

در عکاسی خود از شرایط بد جوی، بهترین استفاده را بکنید

عکاسان حرفه‌ای برای عکسبرداری از منظره غروب آفتاب برعکس تصور عموم مردم که آسمان صاف و بدون ابر را برای عکاسی ترجیح می‌دهند. آسمان ابری را انتخاب می‌کنند. البته منظور از آسمان ابری، تکه‌های پراکنده ابر در آسمان است و نه یک آسمان تمام ابری. وجود ابرهای پراکنده هنگام غروب آفتاب، عکس شگفت‌انگیزی را سبب می‌شود.

غروب آفتاب

در این زمان است که تلألو اشعه‌های خورشید از پشت ابرها جلوه‌ای خاص به عکس شما خواهد داد.

هنگام عکاسی صبور باشید

بسیاری از مردم که علاقه‌مند به عکاسی از غروب آفتاب هستند هنگامی که خورشید به طور کامل در پشت کوه‌ها یا در افق یک اقیانوس یا دریا محو می‌شود عکاسی را رها می‌کنند. ولی توصیه اکثر عکاسان حرفه‌ای این است که لحظاتی پس از غروب آفتاب، لحظات طلایی برای عکاسی است، چون هنوز تاریکی شب رخ نداده است؛ به علاوه اینکه در این زمان آسمان به رنگ نارنجی در می‌آید و این بهترین زمان برای خلق عکس‌های حرفه‌ای از غروب خورشید است.

غروب آفتاب

آشنایی به اصول ویرایش عکس

اگرچه اکثر گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های پیشرفته خوبی جهت ویرایش عکس هنگام عکس گرفتن دارند ولی طبق توصیه بیشتر متخصصان هنر عکاسی بهتر است عکس اصلی بدون هیچ‌گونه فیلتر یا تغییر تنظیمات گرفته شود و سپس در صورت نیاز به ویرایش، تغییراتی اعمال شود.

عکس

پس به خاطر داشته باشید عکس خام تهیه کنید و سپس با کمی آشنایی و مطالعه در زمینه ویرایش عکس، عکس خود را ویرایش کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه