خلوت ترین ایستگاه های قطار در جهان

بهاره غنچه
بهاره غنچه جمعه، ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
خلوت ترین ایستگاه های قطار در جهان

ایستگاه‌های قطار همیشه پر از ازدحام تصور می‌شوند، اما تصور این که ایستگاه قطاری خالی و در آرامش و سکوت باشد کمی سخت خواهد بود.

صدای سوت قطارها، مردمی که در حال رفت و آمد هستند و بارگیری قطارها از خاطرات و تجربیاتی هستند که در ایستگاه‌های قطار می‌توان آن‌ها را دید یا به خاطر آورد. در مقابل ایستگاه‌های شلوغ و معروف در جهان، ایستگاه‌هایی نیز هستند که هرچند قدمت بسیاری دارند، اما تقریبا هیچ مسافری ندارند و فراموش شده‌اند. این‌چنین ایستگاه‌هایی عموما از کنار مزارع و از دل طبیعت عبور می‌کنند.

ایستگاه قطار

طبق آمار تحقیقاتی که در سال ۱۳۹۱ انجام شد، شلوغ‌ترین ایستگاه‌های قطار در ژاپن قرار دارند. از ۵۱ ایستگاه قطار شلوغ در ژاپن، شلوغ‌ترین آن‌ها ایستگاه شینجوکو است که روزانه حدود ۳/۶ میلیون نفر و سالانه ۱/۳ هزار میلیارد نفر را جابه‌ جا می‌کند. این در حالی است که ایستگاه شیپاهیل در کمبریج شایر، بریتانیا به طور میانگین ماهانه یک نفر را جابه‌ جا می‌کند که ساکت‌ترین و خلوت‌ترین ایستگاه قطار در بریتانیا است.

از ایستگاه شیپاهیل تنها یک قطار در آخر هفته‌ها عبور می‌کند و اگر مسافری درخواست کند، در آنجا توقف می‌نماید و بیشتر اوقات این ایستگاه هیچ توقف و مسافرگیری ندارد. ایستگاه شیپاهیل زمانی بسیاری شلوغ بود؛ آذوقه و لوازم ضروری روستا تا قبل از استفاده از کامیون‌ها با قطار به آنجا می‌رسید و صدها مسافر داشت تا این که در سال ۱۳۴۸ با بسته شدن مدرسه و مهاجرت روستاییان این منطقه تقریبا خالی از سکنه شد و ایستگاه قطار آن دیگر رونق سابق را نداشت.

ایستگاه قطار

ایستگاه قطار کیوشیراتاکی در جزیره هوکایدو در ژاپن هم بسیار خلوت بود. قطار تنها دو بار در روز در این ایستگاه توقف می‌کرد، آن هم یک بار صبح برای سوار کردن دانش‌آموز دبیرستانی، «کانا هارادا» که به مدرسه برود و یک بار عصر برای بازگرداندن او به خانه‌اش. کانا هارادا تنها مسافر این قطار بود. چندین سال قبل ایستگاه هوکایدو به خاطر موقعیت مکانی دور و عدم مسافر بسته شده بود تا این که متوجه شدند یک دانش‌آموز دبیرستانی از آن استفاده می‌کند. به همین دلیل مجدد آن را باز کردند و تا زمان فارغ‌التحصیلی این دختر در اسفند ۱۳۹۴ این قطار فعالیت داشت و در نهایت با نصب یک تابلو با متن (۶۹ سال ایستگاه کیوشیراتاکی، متشکریم) ایستگاه به فعالیت خود خاتمه داد.

ایستگاه قطار

بیشتر ایستگاه‌های قطار خلوت و آرام در بریتانیا قرار دارند. براساس آمار خطوط ریلی بریتانیا در سال ۱۳۹۴، ۱۰ ایستگاه بسیار خلوت با آمار تعداد مسافرین در سال معرفی شدند:

۱. ۱۲ نفر - شیپاهیل (Cambridgeshire)

۲. ۳۸ نفر - ردیش جنوبی (Greater Manchester) 

۳. ۴۶ نفر - پیلینگ (Gloucestershire) 

۴. ۴۸ نفر - کومب جانکشن هالت (Cornwall) 

۵. ۶۸ نفر - بری لینکز (Angus) 

۶. ۷۴ نفر - دنتون (Greater Manchester) 

۷. ۸۸ نفر - استانلو و تورنتون (Cheshire) 

۸. ۹۸ نفر - فرودگاه تسید (County Durham) 

۹. ۱۰۰ نفر - چپلتون (Devon)

۱۰. ۱۱۶ نفر - کلیفتون (Greater Manchester)

ایستگاه قطار

با وجود تعداد بسیار کم مسافرین، اما همچنان این ایستگاه‌ها در بریتانیا فعال هستند؛ چرا که هزینه بستن آن‌ها از فعالیت آن‌ها بیشتر است. بستن یک خط شامل هزینه‌های ساخت و ساز، مجوزهای دولتی و احتمالا با اعتراضات مردمی همراه خواهد بود. اغلب این قطارها صبح خیلی زود یا شب هنگام و حتی در اواسط روز عموما بدون مسافر از این ایستگاه‌ها عبور می‌کنند. شاید در آینده دوباره این قطارهای روح‌زده مانند سابق شلوغ شوند، به همین دلیل نگهداری از آن‌ها برای حفظ زیرساخت‌ها باصرفه‌تر خواهد بود.

در آمریکا نیز ایستگاه‌های قطاری در تگزاس و ویرجینیای غربی وجود دارند که بسیار خلوت هستند.

ایستگاه قطار

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه