برج دوقلوی مادرید؛ ساختمانی که برعکس ساخته شد

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی جمعه، ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
برج دوقلوی مادرید؛ ساختمانی که برعکس ساخته شد

از قدیم چنین بوده که خشت را بر خشت می‌گذاشتند و ساختمان می‌ساختند. اما جالب است بدانید ساختمان‌هایی هستند که برعکس و از بالا به پایین ساخته شده‌اند. 

در میدان «پلازا دی کولان» (Plaza de Colón) شهر مادرید برج دوقلوی معروفی دیده می‌شود. ساخت و ساز این برج، کنجکاوی مردم را برانگیخته بود، زیرا می‌دیدند در کمال تعجب و بر خلاف روش‌های سنتی ساخت و ساز، از بالا به پایین ساخته می‌‌شود.

این برج دوقلو را در زبان محلی «ال اِنچوفه» (El Enchufe) یا «دوشاخه» می‌گویند، زیرا شبیه یک دوشاخه‌ی الکتریکی غول‌پیکر است.

نام رسمی آن «برج دوقلو» (Torres de Colón) یا «برج‌های کلمبوس» (Columbus Towers) است. 

برج دوقلو مادرید

طبقه‌ی بالایی برج دوقلو به سبک آرت دکوی سبز رنگ، و نمای شیشه دودی آن به‌رنگ مسی است. بعضی‌ها معتقد هستند این ساختمان نازیباترین بنای مادرید است و وجود آن چندان باعث افتخار شهروندان مادریدی نیست. با این‌همه، از  سال ۱۹۷۶ بنای بلندمرتبه‌ی معروف پایتخت اسپانیا به‌ شمار می‌رود.

برج دوقلو اسپانیا

نخستین  بخشی که در برج دوقلوی مادرید ساخته شد، دو ستون مرکزی روی پایه‌ی بتونی بود. سپس بالاترین طبقه ساخته شد که با کابل‌های فولادی آویزان شده بود. دیگر طبقه‌ها به‌ترتیب از بالا به پایین ساخته می‌شدند. تنها سه طبقه‌ی پایین، یعنی زیرزمین و دو طبقه‌ی بالای آن، از پایین به بالا ساخته شدند. سپس نمای شیشه‌ای به رنگ مسی شکل گرفت و سازه‌ی دوشاخه شکل آن به بالای برج اضافه شد.

گفته می‌شد روش ساخت بالا به پایین صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه و زمان بوده است، زیرا به‌جای این‌ که کارگران به بالای ساختمان بروند و تجهیزات و مواد ساخت و ساز را به بالا انتقال بدهند، هر طبقه را در زیرزمین می‌ساختند و به بالا می‌کشیدند.

برج مادرید

البته برج دوقلوی مادرید تنها سازه‌ای نبود که به این روش غیرمعمول ساخته شد. دو بنای بلند دیگر هم هستند که از بالا به پایین ساخته شده‌اند: بانک مرکزی ایرلند در شهر دوبلین و «بانک مرکزی استاندارد» (Standard Bank Centre) در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی.

بانک مرکزی ایرلند

دست‌کم سه ساختمان هم در لهستان با تکنیک بالا به پایین ساخته شده‌اند. برج Trzonolinowiec که طی سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۷ ساخته‌شد، «مرد آویزان» هم نامیده می‌شود. این برج در شهر «وروتسواف» (Wrocław) در جنوب غربی   قرار دارد.

برج لهستان

دو بنای دیگر در شهرهای « گدانسک» (Gdansk) در شمال لهستان و « کاتوویتس» یا « کاتوویچ»  (Katowice) در جنوب ساخته شده‌اند.

برج لهستان

همچنین، ساختمانی با روش ساخت از بالا به پایین در دهه‌ی ۱۹۷۰ در صوفیه پایتخت بلغارستان ساخته شد.

در سال ۱۹۵۹ یک تکنیک متفاوت تجربی برای ساخت بنایی مسکونی در شهر صنعتی «ماگنیتوگورسک» (Magnitogorsk) در روسیه برپا شد.

ساختمانی در روسیه

در این ساختمان طبقه‌ها را با کابل آویزان نمی‌کردند، بلکه طبقه‌های پیش‌ساخته را بالا می‌برند، در جای خود قرار می‌دادند و به طبقه‌ی بالایی می‌چسباندند.

روسیه

این تکنیک تغییر یافت و با نام «جک بلاک» (Jackblock) در روشی شبیه به سقف بالارونده،‌ در هلند به‌ کار گرفته شد.

 بیشتر بخوانید: 

وب‌سایت انجمن مهندسان عمران آمریکا این روش ساخت و ساز را توضیح می‌دهد:

طبقه‌ی بالای این ساختمان در سطح زمین و روی تعداد زیادی جک ساخته می‌شود. سپس به اندازه‌ی ارتفاع خود بالا می‌رود و یک طبقه‌ی دیگر زیر آن ساخته می‌شود. این سازه‌ی دوطبقه بالا می‌رود تا طبقه‌ی سوم زیر آن‌ها ساخته شود و این کار آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا تعداد طبقه‌های موردنظر ساخته شوند. سپس به پی‌ریزی ساختمان متصل و محکم می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه