سفر ۳ روزه به مادرید؛ شهر میادین زیبا و کاخ های سلطنتی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی یکشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
سفر ۳ روزه به مادرید؛ شهر میادین زیبا و کاخ های سلطنتی

مادرید پایتخت و یکی از دیدنی‌ترین شهرهای اسپانیا است که مدرنیته و تاریخ به خوبی در آن تلفیق شده است؛ با برنامه سفری ۳ روزه قصد داریم به این شهر زیبا سفر کنیم؛ با ما همراه باشید.

مادرید، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اسپانیا، اگرچه دارای زیرساخت‌های مدرن است، اما با نگاه کردن در آن به محله‌ها و خیابان‌های تاریخی بسیاری که به خوبی هم محافظت شده‌اند، برخورد خواهیم کرد. انرژی آتشین شهر، مهمان‌نوازی مردم محلی، غذاهای بسیار خوب و خوشمزه، این‌ها چیزهایی هستند که باعث می‌شوند بیشتر از آنچه انتظار داشته باشیم در مادرید لذت ببریم و همین امر مادرید را به یکی از نقاط توریستی دنیا تبدیل کرده است. این شهر زیبا و باشکوه با داشتن میادین و کاخ‌های مجلل‌اش، دل هر بیینده‌ای را می‌برد و مجذوب خود می‌کند. این شهر جزو شهرهایی است که نشاط و شادابی در همه فصل‌ها در آن قابل رویت است و با سفر به آن می‌توانید لحظات تکرار نشدنی را در زندگی خود خلق کنید. در این مقاله قصد داریم به این شهر سفر کنیم و لحظات فوق‌العاده‌ای را داشته باشیم؛ کوله بار خود را جمع کنید و با ما همراه شوید.

برنامه سفر مادرید

در ادامه، برنامه سفر ۳ روزه به مادرید ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند و همچنین جاذبه‌های بسیاری که این شهر دارد، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستانِ جان در این برنامه سفر با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم

مسیر سفر در ۳ روز در مادرید

روز اول

میدان اصلی مادرید (Plaza Mayor)

میدان اصلی مادرید (Plaza Mayor)

  • آدرس: Plaza Mayor, 28012 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

یکی از زیباترین میدان‌ها در اروپا این میدان باشکوه و دیدنی است که از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین میدان‌های شهر مادرید محسوب می‌شود. ساخت این میدان در قرن ۱۷ آغاز شد و ساختاری متقارن دارد که دارای ۹ ورودی از مرکز شهر است. اطراف این میدان نزدیک به ۲۰۰ تراس (بالکن) زیبا قرار دارد که در طول روز افراد زیادی برای سرو وعده‌های غذایی خود (چه محلیان و چه گردشگران) در آن می‌نشینند و غذای خود را میل می‌کنند. مغازه‌های بسیاری در اطراف این میدان قرار دارد اما کمی گران‌تر از جاهای دیگر است. اگر به دنبال سوغاتی خاصی هستید، این میدان بهترین گزینه است. اینجا پر از نوازنده‌های خیابانی است و لذت قدم زدن در این بخش شهر را برای شما با شنیدن موسیقی‌های گوش‌نواز دلپذیرتر می‌کند.

موزه دل پرادو (Museo Nacional Del Prado)

موزه دل پرادو (Museo Nacional Del Prado)

  • آدرس: Paseo del Prado, s/n, 28014 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

موزه پرادو یکی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین موزه‌های جهان در زمینه هنر اروپایی است. وسعت این مجموعه بسیار حیرت‌انگیز است و مجموعه‌های بی‌نظیری از استادان معروف جهان در آن نگهداری می‌شود. شاید بتوان ادعا کرد که منسجم‌ترین مجموعه از نقاشی‌های اسپانیایی جهان را می‌توان در این موزه یافت. در این میان شاید بتوان معروف‌ترین تابلوی موجود در موزه را «ندیمه‌ها» اثر ولاسکز دانست که شاهزاده مارگاریتا و دو بانوی منتظر به همراه خود هنرمند با قلمویی در دست را به تصویر می‌کشد. یکی دیگر از نقاشی‌های معروف این هنرمند، تابلوی «پیروزی باکوس» خدای رومی‌ها است. برای دیدن همه بخش‌های این موزه باید روزها وقت گذاشت تا از دیدن تک تک آثار هنری آن لذت بسیار برد.

پیشنهاد ناهار

در هر بخش از مادرید که قدم بزنید، رستوران‌های متنوع و بسیاری در دسترس است و ‌می‌توانید طعم لذیذ غذاهای اسپانیایی را بچشید؛ دو رستوران پیشنهادی زیر را داریم:

رستوران Goya Restaurant & Terrace

رستوران Goya Restaurant & Terrace

این رستوران زیبا که در هتل ریتز (Ritz hotel) مادرید قرار دارد، غذاهای لذیذ مدیترانه‌ای، اروپایی و اسپانیایی سرو می‌کند. سقف‌های بلند و لوسترهای بزرگ، محیطی گرم و دوست‌داشتنی را در این رستوران ایجاد کرده است که لذت غذا خوردن را دوچندان می‌کند. این رستوران یکی از پیشنهادهای عالی در مادرید است.

رستوران Goizeko Wellington

رستوران Goizeko Wellington

این رستوران نیز غذاهای بی‌نظیر مدیترانه‌ای، اروپایی و اسپانیایی سرو می‌کند. غذاهای این رستوران به صورت فصلی است و کیفیت بالایی دارد. شما با سفارش نوشیدنی گوارا غذای خود را تکمیل می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

پارک رتیرو (Retiro Park)

پارک رتیرو (Retiro Park)

  • آدرس: Plaza de la Independencia, 7, 28001 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

این پارک مشهور مادرید، روزگاری تنها پارکی سلطنتی بود و ورود عموم به آن مجاز نبود. در اواخر قرن نوزدهم میلادی درب‌های این پارک به عموم باز شد. این پارک یکی از بهترین مکان‌های تفریحی برای مردم محلی است که بتوانند در آخر هفته‌ها به اینجا بیایند و برای پیک‌نیک و ورزش از آن استفاده کنند. در اصل، این مکان در اوایل قرن ۱۶ میلادی یک صومعه بود، تا این که در قرن ۱۹ میلادی به روی عموم باز شد. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند در دریاچه آن (estanque) قایق‌سواری کنند، در اطراف باغ گل سرخ قدم بزنند یا تعدادی معماری عجیب و غریب و هنری از جمله مجسمه‌ی شیطان (الهام گرفته از بهشت گمشده میلتون) و کاخ کریستال را که ساختاری از فلز و شیشه دارد و واقعا مثل کریستال می درخشد، تماشا کنند. در این پارک نیز جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود.

بنای یاد بود ایستگاه آتوچا (Atocha station memorial)

بنای یاد بود ایستگاه آتوچا

  • آدرس: Av. de la Ciudad de Barcelona, 2B, 28007 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۱ صبح تا ۲ بعدازظهر و ۵ تا ۷ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با ماشین

این بنای یادبود که در ایستگاه راه‌آهن آتوچا قرار دارد به دلیل بمب‌گذاری در سال ۲۰۰۴ ساخته شد که در پی آن ۱۹۱ نفر کشته شدند. این مکان در محل تلاقی قطارهایی بنا شد که در آن روز مورد حمله قرار گرفتند و سالانه در روز حادثه افراد بسیاری به این محل می‌آیند و نامه‌های خود را درون ساختار استوانه‌ای شکل بنای یادبود قرار می‌دهند.

موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía)

موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا

  • آدرس: Calle de Santa Isabel, 52, 28012 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۹ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه پیاده‌روی

این موزه در شهر مادرید توسط «آنتونیو فرناندز آلبا» ساخته شد و معروف‌ترین آثار هنرمندان معاصر اسپانیا مانند پیکاسو، دالی و میرو را در خود نگهداری می‌کند. ساختمان این موزه نیز تاریخ و داستان پر فراز و نشیبی داشته و در گذشته بیمارستان عمومی مادرید بوده است. پس از بازسازی در سال ۱۹۸۸ این موزه به عنوان موزه ملی ثبت شد و به نوعی پوشش‌دهنده هنر اسپانیایی و مکملی برای موزه پرادو در نظر گرفته شد. موزه ملی ملکه سوفیا را «MoMA» مادرید نیز می‌نامند که به موزه هنر مدرن معروف نیویورک اشاره دارد.

بازار سن آنتون (Mercado San Anton)

بازار سن آنتون

  • آدرس: 28004, Calle de Augusto Figueroa, 24B, 28004 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۱:۳۰ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

آخرین بخش از سفر روز اول خود را به مارکت سنن آنتون اختصاص می‌دهیم که دنیایی از خوراکی و رنگ‌ها است. بازار سن آنتون که اخیرا هم بازسازی شده است، برای عاشقان غذا به نوعی مانند بهشت محسوب می‌شود. دلیلش این است که بخش قدیمی این بازار با ماهی، گوشت و انواع تولیدات فصلی سر پا ایستاده است و بخش مدرن آن شامل کافه‌های تاپاس و حتی یک کافه و رستوران در پشت بام می‌شود که می‌توان غذاهایی عالی را در آن‌ها میل کرد. لحظات بسیار خوبی را می توان در این مارکت بزرگ سپری کرد.

روز دوم

کلیسای کوچک سَن آنتونیو دِلا فلوریدا (Royal Chapel of St. Anthony of La Florida)

کلیسای کوچک سَن آنتونیو دِلا فلوریدا

  • آدرس: Glorieta San Antonio de la Florida, 4, 28008 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۸ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

این محوطه زیارتی، کلیسای کوچکی است که پس از سالیان دراز از اهمیت بسیاری برخوردار است و همچنان محل برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی است. فضای داخلی کلیسا با نقاشی‌هایی از هنرمند معروف «فرانسیسکو گویا» تزیین شده است که جزو برترین آثار وی است. نقاشی‌های دیواری بر پایه معجزه سنت آنتونی به تصویر کشیده شده است و همچنین بر روزمرگی‌های شهر مادرید نیز اشاره دارد.

معبد دبود (Templo de Debod)

معبد دبود مادرید

  • آدرس: Calle Ferraz, 1, 28008 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر و ۶ بعدازظهر تا ۸ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه پیاده‌روی

قطعا تماشای یک معبد مصری در کشوری مثل اسپانیا که فرهنگ و تاریخی متفاوت دارد، تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود. معبد دِبود، یک پرستشگاه مصری متعلق به ایزیس، الهه مصر باستان است. این معبد در اصل، چهار قرن قبل از میلاد در شهر اسوان مصر ساخته شده است و در سال ۱۹۸۱ سنگ به سنگ و تکه تکه به عنوان هدیه‌ای از طرف مصری‌ها به مادرید منتقل شد. در شب نیز تماشای این معبد با نورپردازی سحرانگیز، زیبا و فوق‌العاده است.

پیشنهاد ناهار

رستوران Casa Ananías Restaurant

Casa Ananías Restaurant

این رستوران غذاهای اسپانیایی سرو می‌کند و مکانی مناسب برای خانواده است و یک رستوران کلاسیک در مادرید قلمداد می‌شود و شما با خوردن غذاهای این رستوران می‌توانید با غذاهای محلی اسپانیا نیز آشنا شوید.

رستوران metro bistro

metro bistro

این رستوران منویی متنوع از غذاهای اسپانیایی و اروپایی را سرو می‌کند و همچنین گزینه عالی برای افرادی است که علاقه به غذاهایی بر پایه سبزیجات دارند. 

کاخ سلطنتی مادرید (Royal Palace of Madrid)

کاخ سلطنتی مادرید

  • آدرس: Calle de Bailén, s/n, 28071 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

کاخ سلطنتی مادرید ‌بزرگ‌ترین کاخ سلطنتی در تمام اروپای غربی است که نمونه‌ای بی‌نظیر از سبک معماری «باروک» است. اینجا جایی است که می‌توانید توانگری اسپانیایی را در بهترین حالتش تجربه کنید. امروزه، این کاخ تنها جهت مراسم دولتی توسط خانواده‌ی سلطنتی استفاده می‌شود (خانواده‌ی سلطنتی اسپانیا در کاخ زارزوئلا در حومه‌ی مادرید زندگی می‌کنند). این کاخ برای بازدید عموم باز است. اتاق‌های کاخ سلطنتی را می‌شود سرزمین شگفت‌انگیز لوسترهای کریستال، تخت‌های پادشاهی قرمزِ مخملی و سقف‌های نقاشی شده نامید.

کلیسای جامع آلمدینا (Almudena Cathedral)

کلیسای جامع آلمدینا

  • آدرس: Calle de Bailén, 10, 28013 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۸ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده‌روی

این کلیسا در سال ۱۹۹۳ توسط پاپ ژان پل دوم وقف شد و معماری آن به سبک نئوکلاسیک و گوتیک است که ساختمانی مرمری با یک گنبد و دو برج است. این کلیسا دارای چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای است و از مهم‌ترین جاذبه‌های مادرید به حساب می‌آید که تاریخ، هنر و مذهب را گرد هم آورده است. ساختمان کلیسای جامع مادرید صد متر طول و هفتاد متر عرض دارد و قطر گنبد مرکزی آن بیست متر است. این کلیسا در نزدیکی کاخ سلطنتی مادرید واقع شده است .

میدان سیبلس (Plaza de Cibeles)

میدان سیبلس

  • آدرس: Calle Alcala | and Paseo de Recoletos, 28014 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با ماشین

میدان سیبلس با آب‌نمای مرمری باشکوهش، متعلق به سال ۱۷۸۲ بوده و یکی از میدان‌های بزرگ و مهم مادرید به شمار می‌رود. شاید بتوان گفت که این میدان یکی از زیباترین میدان‌های شهر مادرید است که بناهای باشکوه بسیاری در اطراف آن نظیر «ساختمان شهرداری»، «کاخ بوئِنا ویستا» و «بانک اسپانیا» وجود دارد. در مرکز میدان، فواره مرمرین زیبایی به همین نام وجود دارد. نام سیبلس از الهه رومی طبیعت و باروری گرفته شده که با سبک نئو کلاسیکش، از مهم‌ترین نمادهای شهر مادرید به شمار می‌رود. شما می‌توانید با بازدید از این میدان از دیدنی‌های اطراف آن لذت ببرید.

روز سوم

موزه لاسارو گالدیانو (Lázaro Galdiano Museum)

موزه لاسارو گالدیانو

  • آدرس: Calle de Serrano, 122, 28006 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۴:۳۰ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

این موزه نمایشگاهی منحصر به فرد از مجموعه خصوصی «لاسارو گالدیانو»، سرمایه‌دار اسپانیایی، در عمارت و محل زندگی او و همسرش است. این مجموعه وسیع متشکل از ۹۰۰۰ اثر بوده که در ۳۰ اتاق به نمایش گذاشته شده‌اند و شامل کتابخانه‌ای با نسخه‌های دست‌نویس است. از زره، سکه و مدال گرفته تا جواهرات، کریستال و فرش‌ها، مجموعه بسیار متنوعی را تشکیل داده است. حتما از نقاشی‌های اسپانیایی متعلق به قرن ۱۶ و ۱۷ شامل اساتید برجسته مانند اِل گرکو، گویا، ولاسکز، زورباران، ریبِرا، پِرِدا و موریو بازدید کنید.

موزه ملی باستان شناسی اسپانیا (National Archaeological Museum of Spain)

موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

  • آدرس: Calle de Serrano, 13, 28001 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۸ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

این موزه پس از موزه پرادو از اهمیت بالایی در مادرید برخوردار است. این موزه، مجموعه‌ای غنی از دست سازه‌های ماقبل تاریخ تا قرن ۱۹ است. موزه ملی که در خیابان سرانو کنار پلازا کولون (میدان کلمبوس) واقع شده، از لحاظ ساختمان با کتابخانه ملی اسپانیا سهیم است. مجموعه‌های موزه شامل: هنر پیش از تاریخ، هنر مصر باستان، هنر در یونان باستان و روم و جواهراتی از اندلس (اسلامی) و مسیحی و ویزیگوت‌ها در قرون وسطی است.

پیشنهاد ناهار

 کافه رستوران El Espejo

رستوران کافه El Espejo

این کافه رستوران، گزینه‌های متنوعی برای هر نوع سلیقه‌ای دارد و در منوی آن غذاهای اسپانیایی و همچنین منویی هم برای علاقه‌مندان به گیاه‌خواری و غذاهای رژیمی وجود دارد.

موزه تیسِن بورنِمیسا (Thyssen-Bornemisza Museum)

موزه تیسِن بورنِمیسا

  • آدرس: Paseo del Prado, 8, 28014 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

این موزه دیدنی که موزه هنرهای تجسمی نیز است، آثاری از قرن ۱۳ تا ۲۰ را به نمایش می‌گذارد. نزدیک به ۱۰۰۰ اثر هنری، از دوره‌های رنسانس، باروک، روکوکو، رمانتیسیسم، امپرسیونیسم، فوویسم، اکسپرسیونیسم، هنر مدرن و پاپ را پوشش می‌دهد. این موزه بزرگ‌ترین کلکسیون آثار خصوصی هنر دنیا را دارد و گردشگران می‌توانند زمان فوق العاده‌ای را در این موزه سپری کنند.

دروازه خورشید (Puerta del Sol)
دروازه خورشید

  • آدرس: Plaza de la Puerta del Sol, s/n, 28013 Madrid, Spain
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

دروازه خورشید نقطه‌ای کلاسیک در مادرید است که می‌توانید از آن دیدن کنید. این میدان که قلب مادرید محسوب می‌شود، جایی است که یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال یعنی جشن شب سال نو در آن برگزار می‌شود. یکی از رسم‌های جالب در این شب این است که مردم محلی به سرعت ۱۲ انگور را در یک ردیف با ترتیب صدای ناقوس ساعت همگام می‌کنند. این میدان بزرگ شهر با طلوع خورشید هم‌تراز است و به همین دلیل نام دروازه خورشید را دارد. با حضور مغازه‌های بسیار و رستوران‌ها و کافه‌های مختلف این میدان یکی از مناطق سرزنده و پرانرژی مادرید است.

خیابان گران ویا (Gran Via)

خیابان گران ویا (Gran Via)

  • آدرس: Gran Vía
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

«گرن ویا» شلوغ‌ترین و توریستی‌ترین معبر یا شاهراه شرق به غرب مادرید محسوب می‌شود که به طور حتم می‌توان آن را جذاب‌ترین خیابان این شهر هم نامید. این خیابان جایی است که می‌توانید تئاترهای زیاد و فروشگاه‌های بین‌المللی معروف را در آن پیدا کنید. این خیابان همواره با جمعیت خریداران و افرادی که مشغول گشت و گذار هستند، شلوغ بوده و نام آن که معنی «خیابان بزرگ» می‌دهد، کاملا با این جمعیت تطابق دارد. ساختمان‌های این خیابان بسیار باشکوه و زیبا هستند و بی‌شک محلی است که گردشگران با زرق و برق فراوانی که دارد، مجذوب آن می‌شوند.

پلازا د اسپانا (Plaza De Espana)

دروازه خورشید

  • آدرس: Av de Isabel la Católica, 41004 Sevilla, Spain
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

آخرین بخش از سفر خود در مادرید را به یکی از زیباترین میدان‌های مادرید که در مرکز خود مجسمه یادبود «میگل د سروانتس»، نویسنده «دون کیشوت» را جای داده است، به نام میدان پلازا د اسپانیا اختصاص می‌دهیم. این میدان توسط ساختمان‌ها و بناهای مهم و زیبایی احاطه شده است و با قدم زدن در بخش‌های مختلف آن می‌توانید لحظات آخر سفر خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید.

برنامه سفر مادرید

پس از سفری ۳ روزه در مادرید به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد، بهره ببریم. در آخر یادآور می‌شویم که این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود برنامه‌ریزی دیگری داشته باشید و از آنجا که این شهر دارای جاذبه‌های متنوع و بسیار است می‌توانید برنامه سفر دیگری برای خود برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه