ورود گردشگر به ابیانه در تاسوعا و عاشورا ممنوع است

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸
ورود گردشگر به ابیانه در تاسوعا و عاشورا ممنوع است

ورود گردشگران به روستای تاریخی ابیانه، در روزهای هشتم و نهم مهر ماه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی ممنوع است.

«احمد نجیبی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای تاریخی ابیانه گفت:

طبق مصوبه سال‌های قبل شورای تامین شهرستان نطنز، از گردشگرانی که رزرواسیون اقامت در روستای تاریخی ابیانه را ندارند، درخواست می‌کنیم زمان دیگری را برای دیدن ابیانه انتخاب کنند.

او گفت که در این روزها بومی‌ها به این روستا می‌آیند و ظرفیت این روستای کوچک تکمیل می‌شود. در این شرایط روستا آمادگی سرویس دادن مناسب به گردشگران دیگر را ندارد، بنابراین از گردشگران داخلی خواهش می‌کنیم در ایام دیگری به ابیانه بیایند تا بتوانیم به‌خوبی پذیرایی کنیم.

نجیبی ادامه داد:

معمولا تعداد گردشگران خارجی که به ابیانه می‌آیند کمتر است و همه آن‌ها پیش از آمدن به ابیانه هتل یا مکانی اقامتی را رزرو کرده‌اند و مقدمات پذیرایی از آن‌ها فراهم شده است، حتی گردشگران داخلی که به همین ترتیب از قبل محل اقامتی رزرو کرده باشند و رزرواسیون داشته باشند، می‌توانند به ابیانه بیایند.

ابیانه

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای تاریخی ابیانه تاکید کرد:

دغدغه ما این است که با توجه به این تعداد زیاد، نتوانیم از گردشگرانی که بدون برنامه‌ریزی به ابیانه می‌آیند، پذیرایی کنیم.

وی با اشاره به حضور بومی‌های ابیانه در روستا از چهارشنبه شب (۵ مهر) و افزایش این تعداد به مرور تا روز عاشورا، افزود:

آیین‌های عزاداری مردم روستا نیز از روز اول محرم آغاز شده و تا روز عاشورا ادامه‌ خواهد داشت.

ابیانه

نجیبی آیین «ذاکری‌خوانی» در محله «یسمون» را به‌عنوان نخستین طلیعه برنامه‌های عزاداری در ابیانه از شب اول محرم دانست و افزود:

این مراسم از روز اول محرم شروع شده و تا شب عاشورا ادامه خواهد داشت.

وی همچنین بیان کرد که مستندنگاری کامل آیین‌های عاشورا و تاسوعا در ابیانه از سوی پایگاه میراث فرهنگی ابیانه برگزار می‌شود و امسال این مستندنگاری دقیق انجام می‌شود.

وی با اشاره به تهیه پرونده ثبتی سه آیین «شده‌برداری»، «ذاکری‌خوانی» و «طلوع‌خوانی» توسط این پایگاه، اظهار کرد:

با استفاده از مستندنگاری که امسال از این آیین‌ها انجام می‌شود، امسال آن‌ها را در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت می‌رسانیم.

به گفته‌ وی، «ذاکری خوانی» از اول محرم تا شب عاشورا برگزار می‌شود، آیین «طلوع‌خوانی» در صبح عاشورا و آیین «شده‌برداری» نیز در روز تاسوعا در روستای تاریخی ابیانه برگزار می‌شود.

روستای تاریخی ابیانه از توابع شهرستان نطنز واقع در دهستان برزرود، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در استان اصفهان است. بافت تاریخی این روستا در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در حال حاضر تلاش می‌شود تا علاوه بر معماری و بافت روستا، فرهنگ عمومی و آیین‌های سنتی آن نیز مورد حفاظت قرار گیرد.

نخل گردانی

مراسمی چون «نخل‌ گردانی»، «جغجغه‌زنی»، «شده‌برداری» و «طلوع» که بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد، تاکنون به قوت خود باقی مانده است حتی هیچ تغییری در نوحه‌های آن نیز به وجود نیامده است. سال‌های گذشته دو آیین «نخل گردانی» و «جق جقه زنی» از آیین‌هایی محرم در ابیانه نیز در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده‌ و لوح ثبتی آن‌ها رونمایی شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه