شگفتی خوابیدن به سبک نهنگ های عنبر

مریم اصلانی | چهار شنبه, ۵ مهر ۹۶ ساعت ۲۱:۰۰

بی‌شک عکاسی از حیات وحش جذابیت‌های بی‌شماری دارد. اما گاهی در خلال این تصاویر، شما با جنبه‌هایی جدید و متفاوت از زندگی ساکنان این سیاره آشنا می‌شوید.

زمانی که «فرانکو بنفی» (Franco Banfi)، عکاسی از کشور سوئیس و فعال در زمینه‌ی عکاسی حیات وحش به همراه یک تیم از غواصان حرفه‌ای در حال غواصی و تعقیب یک گروه از نهنگ‌های عنبر (نهنگ اسپرم) در امتداد سواحل «جزیره دومینیکا» در دریای کارائیب بودند، با پدیده‌ای عجیب و جالب توجه مواجه شدند. صحنه‌هایی که بی‌شک شگفت انگیز و تماشایی بوده و حیرت بینندگان را برمی‌انگیزد.

خوابیدن عجیب نهنگ عنبر

در آن زمان، پیش چشم آن‌ها  اتفاقی عجیب رخ داد، ناگهان این مخلوقات غول‌پیکر یک باره بی‌حرکت شده و همگی به حالت عمودی درآمده و به خواب رفتند. البته این مسئله چندان هم ناشناخته نبود، چرا که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ این پدیده مورد توجه جهانیان قرار گرفت. در آن زمان یک تیم متشکل از زیست شناسانی از کشورهای انگلیس و ژاپن ندانسته با یک گروه از وا‌ل‌های عنبر مواجه شدند که زیر سطح آب شناور بوده و نسبت از محیط پیرامونی خود کاملا بی‌خبر بودند. اما زمانی که یکی از قایق‌ها به صورت تصادفی با یکی از نهنگ‌ها برخورد کرد، کل گروه ناگهان از خواب بیدار شده و دسته جمعی به سرعت محل را ترک کردند.

خوابیدن عجیب نهنگ عنبر

تا پیش از این رویارویی غیرمترقبه، دانشمندان اینگونه نتیجه گیری می‌کردند که وال‌های عنبر نیز همچون دیگر آبزیان دارای دندان، در حالی می‌خوابند که بخشی از مغزشان همچنان هوشیاری خود را حفظ کرده و اعمال مهمی که نیازمند حرکات فیزیکی بدن است را انجام می‌دهد، کارهایی همچون شنا کردن، رفتن به سطح آب برای تنفس و نیز فرار از دست شکارچیان احتمالی. این حالت درست شبیه این است که آن‌ها یک چشم خود را همیشه و در همه حال باز نگه می‌دارند و هرگز گارد خود را پایین نیاورده و همیشه در حال محافظت از خود هستند.

خوابیدن عجیب نهنگ عنبر

اما کشف ناخواسته سال ۲۰۰۸ تمامی احتمالات قبلی را تغییر داده و نشان داد که ممکن است مغر نهنگ‌ها هنگام خواب به طور کامل استراحت کند. محققان همچنین کشف کردند که وال‌ها اگرچه کوتاه، اما به صورت منظم به خواب می‌روند که این خواب معمولا بین ۶ تا ۲۴ دقیقه به طول می‌انجامد. از سوی دیگر مشخص شد از این میزان، تنها هفت درصد آن نهنگ به خواب عمیق فرو می‌رود، این چرت‌های کوتاه ممکن است تنها زمانی باشد که وال‌ها حقیقتا در خواب به سر می‌برند. 

خوابیدن عجیب نهنگ عنبر

به هر حال تصاویر ثبت شده توسط این عکاس خوش شانس، فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا این آبزیان بزرگ جثه را در حالتی دیگر مشاهده کنیم، وقتی آسوده خاطر و فارغ از محیط پیرامون خود، در دنیای رنگارنگ خواب‌ها غوطه‌ور شده‌اند.

جزیره دومینیکا- دریای کارائیب

امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه