۶ دانشگاه برتر ایتالیا کدامند؟

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
۶ دانشگاه برتر ایتالیا کدامند؟

 اگر فکر می‌کنید ایتالیا یک مقصد خوب برای تحصیلات شما است و به مطالعه بیشتر در مورد بهترین موسسات این کشور نیاز دارید، این مقاله را از دست ندهید.

بی دلیل نیست که ایتالیا یکی از مجبوب‌ترین کشورها برای تحصیل است. به هر حال، ایتالیا کشوری است که دانشگاه بولونیا را در خود جا داده است، دانشگاهی که به باور خیلی‌ها قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است. این کشور در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ اما همین دشواری‌ها ایتالیا را به یکی از غنی‌ترین و متنوع‌ترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی تبدیل کرده است. هر یک از شهرهای بزرگ ایتالیا دارای یک دانشگاه بزرگ هستند که اغلب از سوی دولت این کشور حمایت می‌شوند. با این حال، دانشگاه‌های خصوصی و همچنین مدارس عالی بسیاری که به طور خاص در سطح تحصیلات تکمیلی تمرکز دارند، در ایتالیا وجود دارد. اگر برای تحصیل در خارج از کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، در ادامه این مقاله با کجارو همراه باشید و بهترین دانشگاه‌ها ایتالیا را بشناسید.

۱. دانشگاه سنت آنا پرفتزیونامنتو

دانشگاه ایتالیا

 سنت آنا پرفتزیونامنتو (Scuola Superiore Sant'Anna) یک دانشگاه دولتی است که در حوزه‌ی علوم کاربردی تخصص دارد. امتحان ورودی این دانشگاه سخت است، اما اگر دانشجویان بتوانند بالاترین سطح را کسب کنند و در دو زبان مهارت‌های کافی داشته باشند، می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند. به همین دلیل است که جمعیت دانشجویی دانشگاه سنت آنا بسیار پایین است و در حال حاضر کمتر از ۱۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

حوزه‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه عبارت‌اند از علوم تجاری، علوم اقتصادی، علوم حقوقی، علوم سیاسی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی، مهندسی صنایع و مهندسی اطلاعات. بر اساس رتبه‌بندی جهانی تایمز این دانشگاه در رده ۱۵۵ قرار دارد.

 ۲. دانشگاه نرماله‌ی سوپریوره

دانشگاه ایتالیا

دانشگاه نرمالهٔ سوپریوره (Scuola Normale Superiore) به همراه دانشگاه پیزا و مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنا بخشی از سیستم دانشگاهی پیزا را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ به عنوان خواهر موسسه اکول نرمال سوپریور (École Normale Supérieure) پاریس در ایتالیا تاسیس شد. کلاس‌های درس این دانشگاه در دو حوزه‌ی علوم انسانی و علوم تجربی، هنوز هم در ساختمان اصلی دانشگاه (Palazzo della Carovana) در مرکز بخش قرون وسطایی پیزا تشکیل می‌شوند. رده جهانی این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاهی تایمز ۱۸۴ است.

۳. دانشگاه بولونیا

دانشگاه ایتالیا

دانشگاه بولونیا (University of Bologna) که در سال ۱۰۸۸ تأسیس شده، به اعتقاد بسیاری اولین و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است. این دانشگاه هنوز هم از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است و پردیس‌های آن در شهرهای بولونیا، چزنا، فورلی، راونا و ریمینی و بوینس آیرس، آرژانتین، قرار دارند. دانشگاه بولونیا در واقع یک شهرک دانشگاهی تمام عیار است؛ زندگی شبانه زنده و پرشور و موسیقی‌های متنوع از اپرای کلاسیک تا دی جی‌های مدرن و گروه‌های موسیقی در این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه بولونیا همچنین سرپرست فرآیند بولونیا (Bologna Process) است که مجموعه‌ای از توافقنامه‌ها بین کشورهای اروپایی با هدف همکاری و سنجش بین سیستم‌های آموزش عالی اروپا است. لیست بلندبالای فارغ التحصیلان این دانشگاه شامل اسقف اعظم کانتربری توماس بکت، تعدادی از پاپ‌ها، مخترع و مهندس برنده‌ی جایزه نوبل گولیلمو مارکونی و حتی انزو فراری و جورجیو آرمانی، بنیان‌گذاران برندهای بزرگ تجاری است. بر اساس رتبه‌بندی جهانی تایمز این دانشگاه در رده ۲۵۰ ـ ۲۰۱ قرار گرفته است.

۴. دانشگاه ویتا سلو سن رافائل

دانشگاه ایتالیا

??????? ???? ??? ?? ?????? (Vita-Salute San Raffaele University) که در شهر پر جنب و جوش میلان واقع شده است، دانشگاهی نسبتا جوان است و در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده که در سه بخش پزشکی، فلسفه و روانشناسی فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۵، این موسسه بخشی از گروه سن دونیتو (Gruppo San Donato)، اولین گروه بیمارستانی در ایتالیا شد. رده جهانی این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاهی تایمز ۲۵۰ ـ ۲۰۱ است.

۵. دانشگاه ترنتو

دانشگاه ایتالیا

دانشگاه ترنتو (University of Trento) در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد اما در مدت زمانی کوتاه به چنان رشد و پیشرفتی دست یافت که در حال حاضر به عنوان یک موسسه برجسته در ایتالیا شناخته می‌شود و با برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان در رقابت است. ۱۰ گروه آموزشی این دانشگاه در سه محل تقسیم شده‌اند: در مرکز ترنتو، در مناطق حومه ترنتو و در شهری در نزدیکی ترنتو به نام روورتو. دانشگاه‌های ایتالیایی به خاطر گستره روابط بین‌المللی خود مشهور هستند؛ خصوصا دانشگاه ترنتو که یکی از دانشگاه‌هایی است که بیشترین سطح از ارتباطات را با جهان دارد و بیش از ۴۲۰ قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه‌های سراسر جهان منعقد کرده است.

به خاطر صنعت تکنولوژی رو به رشد دانشگاه، ترنتو را «سیلیکون ولی آلپ» لقب داده‌اند. در سال‌های اخیر، کارآفرینان کسب و کارهای خود را در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، گردشگری و انرژی سبز در دره ترنتو راه اندازی کرده‌اند. رده جهانی این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۵۱ ـ ۳۰۰ است.

۶. دانشگاه بولزانو

دانشگاه ایتالیا

دانشگاه بولزانو (Free University of Bozen-Bolzano) در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده است و در شهر بولتسانو قرار دارد. این دانشگاه دارای سه فضای آموزشی بولتسانو، بریکسن و برونک است. چندزبانه بودن دانشگاه در سخنرانی‌ها و سمینارهایی که به زبان آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی برگزار می‌شود، قابل مشاهده است. هدف این دانشگاه ارائه‌ی آموزش‌‌های چند زبانه و تمرین‌محوری است که مطابق با خواسته‌ها و نیازهای بازار کار اروپا طراحی می‌شوند.

دانشگاه بولزانو شامل پنج دانشکده اقتصاد، علوم طبیعی، فناوری، علوم رایانه، طراحی و شبکه آموزش و اجتماع است. هر یک از دانشکده‌های دانشگاه در طول سال رویدادها و مراسم‌های مختلفی را برای دانشجویان، محققان و شرکت‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند. دانشگاه بولزانو تاکید خاصی بر تحقیق و پژوهش، خصوصا پرورش پژوهشگران جوان دارد. تمرکز بر ارائه آموزش عملی باعث شده تا بخش بزرگی از آموزش و پرورش در قالب سمینارها، سخنرانی‌ها، آموزش‌های عملی و انواع کارگاه‌ها باشد. دانشجویان دانشگاه بولزانو معمولا تشویق می‌شوند تا یک یا چند ترم در دانشگاه های خارج از کشور را در چارچوب برنامه تبادل آن‌ها صرف کنند.

کلاب فارغ‌‌التحصیلان بولزانو در سال ۲۰۰۷ با هدف حمایت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تاسیس شد. این کلاب به آن‌ها کمک می‌کند ارتباط خود را با دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی حفظ کنند، چه دانشجویان ایتالیایی و چه بین المللی. دانشجویان قدیمی هم‌چنان می‌توانند از خدمات دانشگاه استفاده کنند. رده جهانی این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاهی تایمز ۳۵۰ ـ ۳۰۱ است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه