روز جهانی گردشگری ۲۰۱۷، گردشگری پایدار راهی برای پیشرفت

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
روز جهانی گردشگری ۲۰۱۷، گردشگری پایدار راهی برای پیشرفت

۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری است که در پی آن مراسم ویژه‌ای در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. با معرفی شعار، تاریخچه و اهداف این روز همراه باشید.

۲۷ سپتامبر هر سال روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. امسال این روز مصادف با ۵ مهر تقویم شمسی شده است و به همین بهانه، مطابق سال‌های پیشین، مراسم ویژه‌ای در گوشه و کنار جهان برگزار می‌شود. تمامی این برنامه‌ها با هماهنگی «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO) صورت می‌گیرد.

گردشگری

روز جهانی گردشگری هر ساله در یک شهر مشخص، با شعار و اهداف معینی جشن گرفته می‌شود. بر همین اساس مراسم امسال در شهر دوحه، پایتخت کشور قطر، برگزار می‌شود. شعار این سازمان در روز جهانی گردشگری سال ۲۰۱۷ این است:

«گردشگری پایدار، راهی برای توسعه و پیشرفت»

لوگو روز جهانی گردشگری

پیدایش روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری، در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد و از نمایندگی‌های سازمان ملل متحد است. تحقیقات این سازمان در مورد جهانگردی است و سالانه گزارشی از مستندات خود منتشر می‌کند و اهداف آتی را نیز مشخص می‌کند. از سال ۱۹۸۰، روز ۲۷ سپتامبر با عنوان روز جهانی گردشگری در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود. از طرفی مراسم ویژه‌ای توسط همین نهاد در شهر مشخصی برگزار می‌شود. روز جهانی گردشگری، نقطه‌ی عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

پیام رسمی رییس سازمان گردشگری جهانی

اهداف روز جهانی گردشگری

به مناسبت روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۷، «طالب ریفایی» (Taleb Rifai)، رییس سازمان گردشگری جهانی، پیام رسمی خود را اعلام کرده است:

در دنیای مدرن امروزی و با وجود چالش‌های متفاوت، صنعت توریسم توانسته به سومین صنعت پردرآمد جهان تبدیل شود. از طرفی همین امر سبب همبستگی هر چه بیشتر مردم سراسر جهان شده است.

سال گذشته، بیش از ۱/۲ میلیارد گردشگر از مرزهای بین‌المللی سفر کرده‌اند؛ این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ها، این میزان در سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر هم می‌رسد. با چنین بازخوردی به طبع می‌بایست توسعه و پیشرفتی پایدار در زمینه‌های گوناگون از جمله موارد زیر حاصل شود:

۱. اقتصاد

۲. اشتغال‌زایی و گسترش روابط

۳. حفظ محیط‌زیست

۴. توسعه و شناخت فرهنگ‌های گوناگون

۵. صلح و همبستگی روزافزون ملل جهان

به همین دلیل، سازمان ملل متحد روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۷ را با شعار «گردشگری پایدار، راهی برای توسعه و پیشرفت» جشن می‌گیرد. این روز بهانه‌ای است برای تعامل هر چه بیشتر کشورهای مختلف برای ساخت دنیایی بهتر و زیباتر در قرن ۲۱.

در این روز خاطرنشان می‌شویم که در هر زمان و هر مکانی که سفر می‌کنید، احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ‌های گوناگون و احترام به میزبان خود را به یاد داشته باشید.

شما می‌توانید آغازگر تغییر جهان باشید. شما سفیر دنیایی بهتر هستید.

سفر کنید، لذت ببرید و تعامل داشته باشید.

روز جهانی گردشگری مبارک!

میزبان روز جهانی گردشگری ۲۰۱۷

دوحه قطر

امسال جشن رسمی روز جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷ در دوحه قطر برگزار می‌شود. قطر کشوری است در خاورمیانه که در دهه‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های گوناگون از جمله گردشگری داشته است. دوحه به عنوان پایتخت قطر نیز پتانسیل بالایی در این زمینه دارد.

قطر طی سال‌های اخیر توانسته چهره‌های مطرح و بین‌المللی را به خود جذب کند و به عنوان پایگاهی برای فعالیت آن‌ها تبدیل شود. از میزبانی روز گردشگری گرفته تا میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال، همگی گواهی است برای توسعه‌ی تصاعدی این کشور. روز گردشگری امسال علاوه‌بر شعار ذکر شده، با تم «سفر، لذت، تعامل» برگزار می‌شود.

روز جهانی گردشگری در ایران

محرم

همان‌طور که اشاره شد، روز جهانی گردشگری امسال با ۵ مهرماه مصادف شده است. در همین راستا در ایران نیز مراسم ویژه‌ای برای این روز برگزار می‌شود. از طرفی به دلیل متقارن شدن روز جهانی گردشگری با ایام عزاداری و سوگواری ماه محرم، این روز با تم «محرم» در کشورمان برگزار می‌شود.

در انتها شایان ذکر است که به پیشنهاد معاونت گردشگری و با هماهنگی‌های صورت گرفته، بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در روز جهانی گردشگری امسال، چهارشنبه ۵ مهرماه ۱۳۹۶، برای عموم رایگان است.

مطالب مرتبط:

منبع UNWTO

دیدگاه