۱۰۰ گردشگر اسپانیایی برای مراسم تاسوعا و عاشورا به ایران سفر می‌کنند

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
۱۰۰ گردشگر اسپانیایی برای مراسم تاسوعا و عاشورا به ایران سفر می‌کنند

یکصد گردشگر اسپانیایی به انگیزه حضور در مراسم‌ آیینی و مذهبی عزاداری امام‌حسین (ع) به ایران سفر می‌کنند.

«محمدمهدی رجایی‌فرد» نایب رییس کمیته گردشگری مذهبی- معنوی یزد گفت:

سال گذشته در دهه نخست محرم، ۶۸۲ گردشگر از ۲۸ کشور در برنامه‌های آیینی و مذهبی یزد شرکت داشتند که با توجه به تقارن ماه محرم و فصل سفر گردشگران خارجی به ایران، پیش‌بینی می‌شود جمعیت این گردشگران امسال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

رجایی‌فرد افزود:

گروه بزرگی از گردشگران اسپانیایی و ایتالیایی صرفا با هدف شرکت در مراسم مذهبی عاشورا و تاسوعا هر سال به ایران سفر می‌کنند و آن‌ها به شهرهای دیگری جز یزد هم سفر خواهند کرد، اما اصلی‌ترین دغدغه‌شان حضور در مراسم‌ آیینی و مذهبی محرم است که در این شهر برگزار می‌شود، در واقع تبلیغات گردشگرانی که سال پیش در این مراسم حضور داشتند، آن‌ها را ترغیب کرده که این سفر را با انگیزه دیدن مراسم عزاداری امام حسین (ع) انجام دهند.

وی درباره تورهای محرم که از سوی کمیته گردشگری مذهبی و معنوی یزد صورت گرفته است، توضیح داد:

از پنجم تا سیزدهم ماه محرم، هر روز به مقصد یکی از حسینیه‌ها و تکیه‌های معروف یزد، تورهای رایگانی برگزار می‌شود که علاوه بر این، ترتیب اجرای روضه‌ای به زبان انگلیسی در حسینیه «پیر و برج» داده شده است. در این تورها که برای ۹ روز ترتیب داده شده، تعدادی از روحانی‌های جامعه‌المصطفی که به زبان‌های غیرفارسی تسلط دارند، در کنار متولیان حسینیه‌ها و تکایای یزد، کمیته گردشگری مذهبی- معنوی و همچنین گردشگران خارجی را همراهی می‌کنند. سال گذشته نیز ۱۴ برنامه در ۱۰ حسینیه با همراهی ۳۰ راهنمای گردشگری و روحانی‌هایی که به زبان‌های انگلیسی، لاتین و چینی تسلط داشتند، برای گردشگران خارجی اجرا شد. حسینیه‌های یزد امسال نیز همکاری خیلی خوبی با این برنامه دارند و بهترین مکان تکایا و حسینیه‌ها را در اختیار گردشگران خارجی قرار داده‌اند.

undefined

توریست در روز عاشورا

او افزود:

در گردشگری معنوی معمولا سعی می‌شود اشخاص با آیین و دین دیگری آشنا شوند، برای همین فعلا جامعه‌ی هدف در این برنامه‌ریزی، گردشگران خارجی است. البته ما از اجرای این برنامه دو هدف مقابله با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را نیز دنبال می‌کنیم و قصد داریم در جریان این مراسم‌ها، گردشگران را نسبت به دیدگاه اسلام و تفاوت آن با تفکرات داعش و افراطی‌ها آگاه و آشنا کنیم.

رجایی‌فرد ادامه داد که در یزد، همه ادیان در مراسم آیینی و مذهبی عاشورا و تاسوعا شرکت می‌کنند، ما زرتشتیانی را داریم که نذری می‌دهند و برای امام حسین (ع) نخل بلند می‌کنند. قصد ما نشان دادن چنین پدیده‌هایی است.

رجایی‌فرد همچنین گفت که با توجه به پیشنهادات و انتقادات گردشگرانی که سال قبل در تورهای عاشورا حضور داشتند، بنر و پوسترهایی تهیه شد و در تمام هتل‌های شهر توزیع شده تا در دسترس گروه‌ها و گردشگران باشد و مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه