تحریم هوایی اقلیم کردستان چه تاثیری بر گردشگری ایران دارد؟

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۶
تحریم هوایی اقلیم کردستان چه تاثیری بر گردشگری ایران دارد؟

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی کشور معتقد است که اقلیم کردستان، مقصد گردشگری ایرانی‌ها نبوده که حالا با مسدود شدن مرزهای هوایی یا قطع روابط، ضربه‌ای به تبادل گردشگر وارد شود.

روز یکشنبه شورای‌عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد به درخواست دولت مرکزی عراق، تمام پروازهای کشورمان به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدأ اقلیم کردستان متوقف شده است.

«حرمت‌الله رفیعی» رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی کشور درباره تاثیر این شرایط اضطراری بر گردشگری منطقه گفت:

اقلیم کردستان در دوره‌ای به‌خاطر برگزاری کنسرت‌ها توجه ایرانی‌ها را جلب کرد، اما این منطقه در مقایسه با کشورهای نزدیک و همسایه هیچ‌گاه مقصد باثباتی برای گردشگری نبوده و جایگاهی نداشته که اکنون انتظار داشته باشیم با قطع مناسبات سیاسی با این منطقه، اتفاقی در گردشگری رخ دهد یا راهی بسته شود.

به گفته وی، بیشتر سفرهایی که از ایران به اقلیم کردستان انجام می‌شد، تجاری و کاری بود و بیشتر پروازها هم خالی بودند. در این مسیر حتی پرواز چارتری وجود نداشت و پروازها برنامه‌ای اجرا می‌شد.

وی توضیح داد:

بعد از روبه‌راه شدن اوضاع و برقراری نسبی امنیت در آن منطقه، برخی از هموطنان به کردستان عراق سفر کردند، ولی آن جریان خیلی ادامه نداشت، ضمن اینکه آژانس‌های گردشگری در سراسر کشور به صورت گسترده روی این مقصد متمرکز نبودند و حالا هم دغدغه‌ای برای آن ندارند.

رفیعی درباره حجم سفر ساکنان این اقلیم به ایران نیز تصریح کرد: «مناسبات در دو بخش ورود و خروج گردشگر ضعیف بود. ما از عراق گردشگر و زائر داریم، اما از کردستان آنقدر گردشگر یا مسافر نداشتیم که به چشم بازار جذب گردشگر به آن نگاه کنیم.

پیش از این در سال ۹۴ رئیس سازمان گردشگری کردستان عراق در سفری به کشورمان به انگیزه معرفی طرح گردشگری این اقلیم، از دولت ایران درخواست کرد مشکلات لجستیکی را با اقلیم کردستان عراق حل کند تا تعاملات گردشگری بین دو منطقه توسعه یابد، اما حالا به گفته فعالان گردشگری کشورمان، تعاملات گردشگری ایران و اقلیم کردستان عملا بعد از ظهور داعش، متوقف شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه