دیدنی های مهاباد

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

در سفر به مهاباد از کجا دیدن کنیم؟

شهر مهاباد در جنوب استان آذربایجان غربی در ۱۲۰ کیلومتری ارومیه در دامنه رشته کوه لند شیخان قرار دارد. این شهر با آب و هوای بی‌نظیر در ساحل شرقی رودخانه مهاباد در مرکز تلاقی سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان واقع شده است و با ۹۱ اثر ملی ثبت شده و جاذبه‌هایی طبیعی و بکر همچون رودخانه‌ها، چشمه‌های آب معدنی و غارها یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال غرب کشور به شمار می‌آید. کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه، نشان از این دارند که مهاباد از سده‌های هزاره اول قبل از میلاد، یکی از مناطق مهم مسکونی ایران باستان بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های متنوع گردشگری شهر مهاباد، نگین گردشگری آذربایجان غربی آشنا کنیم.

مهاباد

عکاس: نامشخص

جاهای دیدنی مهاباد:

جاذبه‌های طبیعی مهاباد

دریاچه سد مهاباد

دریاچه سد مهاباد

منبع عکس: پایگاه خبری تجهیز نیوز

سد مهاباد یکی از سدهای مهم استان آذربایجان غربی با ارتفاع ۴۷٫۵ متر و طول ۷۰۰ متر است که در سال ۱۳۴۸ و توسط مهندسان یوگوسلاویایی ساخته شده است. این دریاچه در روزهای تعطیل، آخر هفته‌ها و همچنین در ایام نوروز گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. جزیره قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف این سد هستند که یکی از ۱۰ سد پر آب ایران به شمار می‌آید. جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر نیز از کنار دریاچه سد مهاباد عبور می‌کنند؛ جاذبه‌ای که برای شنا، ماهیگیری و عکاسی فوق‌العاده است.

باغ میکاییل

رودخانه مهاباد از قلب پارک ملت عبور می‌کند

باغ میکاییل یا پارک ملت مهاباد در کنار دریاچه سد مهاباد یکی از جاهای دیدنی مهاباد است که بهتر است بازدید از آن را از دست ندهید. رودخانه مهاباد از قلب این پارک عبور می‌کند. نورپردازی زیبا و سنگ‌های بزرگ و زیبای داخل آب این رودخانه فضایی بی‌نظیر را در باغ میکاییل خلق می‌کنند؛ تصویری که امکان ندارد هیچ‌وقت آن را فراموش کنید. باغ میکاییل دارای امکانات رفاهی مانند بوفه، سکوهای نماز، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان و غیره است.

منبع سه عکس اول: gardeshgari7۲4.com. منبع عکس آخر: نامشخص

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در قسمت شمالی حوزه آبریز رودخانه‌های مهابادچای و سیمینه رود قرار دارد. این تالاب که در شمال و شرق روستای قره داغ گستره شده است و تا تالاب گروس امتداد می‌یابد، به‌عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور معرفی شده است. تالاب کانی برازان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه است و زیستگاهی ارزشمند برای پرندگان آبزی به شمار می‌آید؛ اما متاسفانه این تالاب به‌دلیل روند شکار غیر قانونی، برداشت علوفه آبی، چرای بی‌رویه زمین‌های اطراف و گسترش جوامع و شهر‌های اطراف در معرض خطر جدی است.

تالاب کانی برازان

منبع عکس:  خبرگزاری ایرنا

غار سهولان

غار سهولان در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد در نزدیکی روستای سهولان، دومین غار آبی بزرگ ایران است. سهولان در زبان کردی به‌معنای یخبندان ترجمه می‌شود و به احتمال زیاد دلیل نامگذاری این غار به این نام، یخبندان‌های طولانی زمستانی و سرمای هوای داخل غار در تابستان است. غار سهولان با نام «کونه کوتر» به‌معنای لانه کبوتر نیز شناخته می‌شود؛ زیرا کبوتر چاهی و خفاش تنها موجودات زنده‌ای هستند که در این غار زندگی می‌کنند. دمای غار سهولان در تمام طول سال ثابت و بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد است و عمق آب درون آن از یک متر تا ۶۲ متر است. این غار با دو دهانه یکی از مهم‌ترین و بی‌نظیرترین غارهاى طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه‌هاى طبیعت زیبای استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید.

غار سهولان

منبع عکس: مجله دلتا

دریاچه قوپی باباعلی

تالاب قوپی باباعلی یکی از دو تالاب ثبت شده مهاباد در فهرست آثار ملی است

تالاب و دریاچه قوپی باباعلی یکی از تالاب‌های استان آذربایجان غربی است که در ۳۰ کیلومتری شهر مهاباد در نزدیکی روستای باباقوپی قرار دارد. این تالاب که یکی از دو تالاب ثبت شده مهاباد در فهرست آثار ملی است، ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و اطراف آن را نیزارهای بلندی احاطه کرده‌اند. تالاب و دریاچه قوپی باباعلی نیز مانند دیگر تالاب‌های ایران، اوضاع خوبی نداشت و گاهی به‌طور کامل خشک می‌شد.

دریاچه قوپی باباعلی

منبع عکس: anahitatours.ir

تالاب قوپی باباعلی، زیستگاه ارزشمندی برای آبزیان و پرندگان آبزی مانند آنقوت، تنجه، اردک سرحنایی و اردک سرسبز، حواصیل، فلامینگو و غازهای وحشی به شمار می‌آید و به همین دلیل، سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی طرح‌هایی را برای احیای آن اجرایی کرد. تالاب و دریاچه قوپی باباعلی، مکانی فوق‌العاده برای پرنده نگری است و سالانه بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر به این تالاب سفر می‌کنند.

جاذبه‌های تاریخی مهاباد

موزه مردم شناسی حمام میرزا رسول

موزه مردم شناسی حمام میرزا رسول

منبع عکس: top-travel.ir

حمام میرزا رسول یا موزه مردم شناسی مهاباد، اولین موزه مردم‌شناسی استان آذربایجان غربی در کنار یکی از گذرگاه‌های قدیمی بازار در مرکز شهر مهاباد (تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام) است که قدمت آن با توجه به فرم معماری و آجرهای سرخ‌رنگ به عصر حکومت صفویان و قاجاریان بازمی‌گردد. این حمام تاریخی که از آثار ملی ایران به شمار می‌رود، دارای سربینه، گرمخانه و فضای انتقال و گنبد است. هریک از گنبدهای گرمخانه و رختکن، چهار نورگیر در بغل و یک نورگیر در مرکز دارند. موزه حمام میرزا رسول با به نمایش گذاشتن انواع ظروف سفالی، مسی، مفرغی و انواع سکه‌های قدیمی، شما را با سبک زندگی مردم این منطقه کردنشین در آذربایجان غربی آشنا خواهد کرد.

مسجد جامع مهاباد

مسجد جامع مهاباد، مسجد سرخ یا مدرسه شاه سلیمان با قدمتی از دوره صفویه از زیباترین آثار تاریخی شهر مهاباد است که در قلب شهر، بین خیابان‌های حافظ و پهلوی سابق قرار دارد. این مسجد به دستور بداق السلطان، حاکم مهاباد با آجرهایی سرخ رنگ ساخته و در زمان شاه سلیمان صفوی تکمیل شد. در همان زمان، مدرسه‌ای جهت تحصیل طلاب علوم دینی در ضلع شرقی مسجد نیز تاسیس شد. مسجد جامع مهاباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از سالم‌ترین آثار دوره اسلامی شهر مهاباد به شمار می‌آید. ۱۸ گنبد خشتی و شبستانی در طرح طاق مسجد با ۱۸ ستون سنگی و حجره های پیرامون، زیبایی بی‌نظیری را در جلوی چشمان شما می‌گذارند.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری ایرنا، نامشخص، gardeshgari7۲4.com، نامشخص

موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد

سرای همین یا موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد در سال ۱۳۹۲ در منزل ادیب و شاعر بزرگ کرد، سید محمد امین شیخ الاسلامی ملقب به هیمن تاسیس شد. این موزه در خیابان شهید شهریکندی و کوچه بهمنی قرار دارد و شما می‌توانید وسایل شخصی و دست‌نوشته های بزرگان فرهنگ و هنر مهاباد را در این مکان مشاهده کنید.

موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

مقبره بداق سلطان

گومبه زان (گنبدان)، مقبره بداق سلطان یا «بداغ سلطان» در جنوب غربی مهاباد و داخل قبرستان عمومی این شهر واقع شده است. بداق سلطان، فرزند شیرخان و از نوادگان صارم بیگ مکری است؛ او در زمان شاه سلیمان صفوی، حاکم مهاباد بود و مردم منطقه به او احترام زیادی می‌گذاشتند. بنای مقبره بداق سلطان تزیینات خاصی ندارد و تنها تزیینات آن محدود طاق‌نماهای جداره خارجی است. این مقبره که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شهر مهاباد به حساب می‌آید.

منابع عکس‌ها: rasekhoon.net، ویکی پدیا، toptourist.ir و  top-travel.ir

حوضخانه شاه درویش

آب وضوخانه های مهاباد از قنات‌هایی تامین می‌شود که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند

حوضخانه شاه درویش با قدمتی از دوره قاجار (سال ۱۲۲۴ هجری قمری) در گذشته به‌عنوان وضوخانه استفاده می‌شده است. این اثر تاریخی که در داخل صحن مسجد شاه درویش قرار دارد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حوضخانه شاه درویش با زیربنای ۵۶ مترمربع، بنایی گنبدی و مدور دارد و با هفت پله از سطح اصلی جدا شده است. کف این حوضخانه با سنگ صاف و صيقلی پوشیده شده است و آبی که در آن جریان دارد از چشمه‌ای از کوه تامین می‌شود. جالب است بدانید آب وضوخانه‌های مهاباد از قنات‌هایی تامین می‌شود که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند.

حوضخانه شاه درویش

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

حوضخانه رستم بیک

حوضخانه رستم بیگ در شهر مهاباد و بالاتر از حوضخانه شاه درویش در صحن مسجد رستم بیگ واقع شده است و قدمت آن به سال ۱۲۳۰ هجری قمری بازمی‌گردد. در گذشته از حوضخانه رستم بیک برای گرفتن وضو استفاده می‌شده است. بنای این حوضخانه از آجر و زیر بنای آن از سنگ‌های متراکم صاف و صیقلی ساخته شده است؛ مکانی که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. گنبد حوضخانه رستم بیگ، آجری (آجرهای چهارگوش قرمز) و مدور است و از مصالح به کار رفته در آن می‌توان به گچ و خاک اشاره کرد. کف حوضخانه با موزائیک پوشانده شده است.

حوضخانه رستم بیک

عکاس: نامشخص

خانقاه شمس الدین برهانی

خانقاه شمس الدین برهانی یکی دیگر از آثار ملی ثبت شده مهاباد و محل دفن شمس الدین برهانی است که قدمت آن به سال ۱۳۱۰ باز می‌گردد. 

منبع دو عکس اول: ویکی پدیا. منبع دو عکس آخر: ناامشخص

حوضخانه عباس آقا

حوضخانه عباس آقا مهاباد با ۲۰۰ سال قدمت توسط شخصی نیکوکار به همین نام ‌وقف شده است. این حوضخانه در مسجدی قرار دارد که در گوشه شمالی حیاط ساختمان خانقاه با پنجره‌های رنگارنگ چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. حوضخانه عباس آقا یکی از نمونه‌های جالب توجه از حوضخانه‌های قدیمی مساجد است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محوطه باستانی آتشکده سنگی برده کنته

برده کنته

منبع عکس: top-travel.ir

محوطه باستانی آتشکده سنگی برده کنته یکی دیگر از آثار ملی ایران در مهاباد با قدمتی از دوره مانائی‌ها (هزاره قبل از میلاد) است که در هفت کیلومتری شمال شهر و در مسیر شهر ارومیه در نزدیکی روستای یوسفکند قرار دارد. «برده کنته» در زبان کردی به‌معنای سنگ حفره‌دار است. این محوطه از ارزشمندترین آثار باستانی استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید؛ منطقه‌ای که نیازمند حفاری‌ها و کاوش‌های بیشتر است.

نقوش صخره‌ای خره هنجیران 

نقوش صخره‌ای خره هنجیران 

منبع عکس: top-travel.ir

نقوش صخره‌ای خره هنجیران یکی از آثار باستانی مربوط به هزاره اول قبل ازمیلاد است که در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر مهاباد در دره‌ای به نام خره هنجیران قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. جنس سنگ‌های این صخره از توع رسوبی است و روی آن‌ها نقوش مختلفی از جمله سوارکار و شکارحیوانات دیده می‌شود. شیوه کنده‌کاری و حجاری روی صخره خره هنجیران شبیه به دخمه‌های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم فارس است.‌ مجموعه سنگ‌های خره هنجیران از بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند و بزرگترین سنگ حکاکی شده در میان آن‌ها در قلب مجموعه قرار دارد.

خانه ارباب حسین مهابادی

خانه ارباب حسین مهابادی

منبع عکس: خبرگزاری میراث آریا

ارباب حسین مهابادی یکی از خوانین دارای سواره‌ نظام بود که مسئولیت حفاظت از شهر مهاباد را بر عهده داشت. امروزه عمارت وی به‌عنوان یکی از آثار تاریخی مهاباد شناخته می‌شود. این خانه دو طبقه به سبک حوضخانه‌ای و یزدی‌سازی ساخته شده است و در مالکیت ورثه حسین مهابادی قرار دارد.

حمام لج

حمام لج

منبع عکس: ویکی پدیا

حمام لج در روستای لج یکی از جاذبه‌های تاریخی مهاباد (در ۲۱ کیلومتری شمال مهاباد) با قدمتی از سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ هجری قمری است. سنگ، آجر و گچ از جمله مصالح به کار رفته در ساخت این حمام هستند. فضای عمومی حمام لج دارای دو گنبد آجری است و پلان آن مستطیل شکل است؛ البته حمام لج، ۶ گنبد کوچک‌تر آجری نیز با اندازه‌های متفاوت دارد. آب مورد استفاده در این حمام در گذشته با لوله‌های سفالی انتقال می‌یافت؛ آبی که به احتمال زیاد از کانالی از رودخانه مهاباد (بند لج) به داخل حمام منتقل می‌شد.

گور دخمه فقره قا

گور دخمه فقره قا

منبع عکس: utravs.com

گور دخمه فقره قا از غارهای باقی‌مانده از دوران حکومت مادها (هزاره اول قبل از میلاد) در مهاباد است

غار یا گور دخمه فقره قا، فخریگاه یا فقرگاه یکی از آثار برجسته تاریخی شهر مهاباد است که در ۱۸ کیلومتری مهاباد و در روستایی به نام اگریقاش یا اندرقاش قرار دارد. این غار در دل کوهی سنگی از جنس رسوبات آهکی واقع شده و یکی از گوردخمه‌های باقی‌مانده از دوران حکومت مادها (هزاره اول قبل از میلاد) در این منطقه است. تاریخ دقیق ساخت گور دخمه فقره قا مشخص نیست؛ البته برخی از پژوهشگران «فراتیس»، پدر دیاکو از حاکمان مشهور مادها را به‌عنوان سازنده این گوردخمه می‌شناسند و بر این باور هستند که او در این گوردخمه دفن شده است؛ اگرچه هم‌اکنون این گورها خالی هستند. جالب است بدانید که برخی از اهالی روستای اگریگاش اعتقاد دارند، این دخمه زمانی اقامتگاه فرهاد بوده و او در اینجا به یاد معشوق خود حجاری‌هایی را انجام داده است.

منابع عکس‌ها: gardeshgari724.com

گوردخمه فخریگاه ورودی مجزا ندارد و تنها دو ستون سنگی در نمای بیرونی و در قسمت ایوان غار دیده می‌شوند؛ ستون‌هایی که به زیبایی تراش خورده‌اند و حجاری‌هایی به‌شکل گلدان وارونه دارند. دو ستون دیگر نیز در این غار به چشم می‌خورند که با وجود آسیب، دارای سرستون و پای ستون‌های سالمی هستند. گوردخمه فخریگاه در فاصله ۱۰ متری از سطح زمین قرار دارد و دو طبقه است. طبقه اول این غار برای انجام تشریفات و طبقه دوم مخصوص نگهداری اجساد بوده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

دژ قلات شاه

قلات شاه یا «قه لاتی شای» یکی از دژهای تاریخی استان آذربایجان غربی در ارتفاع ۲۸۰۳ متری است که در ۱۲۰ کیلومتری شهر مهاباد و در نزدیکی روستای داغه قرار دارد. قدمت این دژ به دوره مادها (هزاره اول قبل از میلاد) بازمی‌گردد. این دژ در منطقه باستانی منگور و بر بالای کوه قرار دارد و  به‌دلیل قرارگرفتن در منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی در گذشته مکان مناسبی برای در امان ماندن از یورش دشمنان بوده است. دژ قلات شاه ۸۰ متر ارتفاع دارد و تنها از یک مسیر در ضلع غربی کوه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید؛ مسیری که ۶ ساعت کوهپیمایی دارد.

منبع هفت عکس اول: gardeshgari724.com. منبع عکس آخر: افکار نیوز

داخل قلات شاه آثاری از بناهای مسکونی دیده می‌شود و اگرچه بیشتر سازه‌ها به‌طور کامل ویران شده‌اند؛ می‌توان آب انبارها را به وضوح دید. در قلات شاه دو راهروی بلند به طول ۱۸٫۵ متر (با ۱۰ اتاق مستطیل شکل) و ۱۷٫۵ متر (با چند اتاق مستطیل شکل) نیز وجود دارند. در ساخت بناهای داخل قلات تنها از لاشه سنگ استفاده شده است.

بازار تاناکورا مهاباد

بازار تاناکورا مهاباد

منبع عکس: utravs.com

بازار تاناکورا به احتمال زیاد شما را به یاد خیابان‌ها و فروشگاه‌هایی شلوغ و پر از البسه کهنه می‌اندازد؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به بازار تاناکورا در مهاباد بزنید تا نظر شما عوض شود. این بازار با فروشگاه‌های تمیز، البسه اروپایی باکیفیت و متنوعی را با قیمت مناسب برای فروش به شما ارائه می‌کند. بازار تاناکورای مهاباد با دیوارها و سقف حصیری مکانی فوق‌العاده برای گشت و گذار در شهر است و شما می‌توانید انواع و اقسام لباس، کیف، کفش و غیره را از مارک ها و برندهای مختلف در این بازار تهیه کنید.

پرسش‌های متداول

مهاباد چند اثر ملی ثبت شده دارد؟

مهاباد با ۹۱ اثر ملی ثبت شده یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال غرب کشور به شمار می‌آید.

گوردخمه فخریگاه متعلق به چه دوره‌ای است؟

گوردخمه فخریگاه در دل کوهی سنگی از جنس رسوبات آهکی، یکی از گوردخمه‌های باقی‌مانده از دوران حکومت مادها (هزاره اول قبل از میلاد) در مهاباد است.

اولین موزه مردم‌شناسی استان آذربایجان غربی کجاست؟

حمام میرزا رسول یا موزه مردم شناسی مهاباد، اولین موزه مردم‌شناسی استان آذربایجان غربی با قدمتی از دوره صفویه و قاجار است.

اولین سایت پرنده نگری کشور کجاست؟

تالاب کانی برازان در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در جنوب دریاچه ارومیه به‌عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور معرفی شده است. 

نویسنده: نگین توکلی