غذاهای محلی سوچی، طعم متفاوتی از غذاهای روسی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
غذاهای محلی سوچی، طعم متفاوتی از غذاهای روسی

سوچی از شهرهای گردشگری روسیه است که فرهنگ غنی آن و مجاورت با کشورهای همسایه تنوع بی‌نظیری از طعم و مزه را در غذاهای خود ایجاد کرده است؛ اگر به‌دنبال کشف جدیدی از مزه در غذاهای روسی هستید در این مقاله همراه ما باشید.

سوچی (Sochi) یک شهر گردشگری در روسیه است که در مرز غربی این کشور قرار دارد و از معدود شهرهای کشور روسیه محسوب می‌شود که آب و هوایی معتدل و استوایی دارد. آفتاب این شهر، آب و هوای کوهستانی، چشمه‌های آب معدنی و همه و همه از دلایل جذب گردشگر به این بهشت خوش آب و هوا شده است. این شهر زیبا با فرهنگ غنی‌ای که دارد و همچنین هم‌جواری با کشورهای همسایه و به‌دلیل حضور ملیت‌های ارمنی و گرجی در خود از تنوع غذایی بالایی برخوردار است و مزه‌های بی‌نظیری را در این شهر می‌توانید امتحان کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی غذاهای محلی و اصیل این شهر بپردازیم و شما را با طعم متفاوتی از غذاهای روسی آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

غذای محلی سوچی

کباب شیشلیک (Shish kebab)

کباب شیشلیک (Shish kebab)

کباب در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی از محبوبیت بسیاری برخوردار است و آوازه آن به بسیاری از کشورها دیگر جهان رسیده است. هر کشوری با توجه به ذائقه خود و با توجه به دستورات پختی که دارد، از روش‌ها و گوشت‌های مختلفی برای درست کردن کباب استفاده می‌کند.

کباب شیشلیک (Shish kebab)

 در شهر سوچی روسیه نیز این کباب بسیار پرطرفدار است و به‌عنوان پادشاه غذاهای شهر سوچی معرفی می‌شود. از گوشت گوسفند برای درست کردن این غذا استفاده می‌شود که به سیخ کشیده و به‌همراه سبزیجات معطر که روی آتش کباب می‌شود، تهیه و سپس سرو می‌شود. این غذا با هر طعم و دستوری پخته شود؛ طعم آن تا مدت‌ها زیر زبان شما باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

سوپ Solyanka

سوپ Solyanka

سوپ‌های غلیظ بر پایه‌ی گوشت که با ترکیب مزه ترش و شور طعم خاصی را ایجاد می‌کند، یکی از متفاوت‌ترین سوپ‌های تهیه شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به شمار می‌آیند. سوپ Solyanka از سوپ‌هایی است که در مدت زمان طولانی و آهسته پخته می‌شود و از پیاز، هویج، سیر، گوجه فرنگی و فلفل در آن استفاده می‌شود.

سوپ Solyanka

این سوپ که در شهر سوچی بسیار سرو می‌شود، بسیار خوش‌عطر و پرادویه است و گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که از خوردن غذاهای تند لذت می‌برند.

خینکالی (Khinkali)

خینکالی (Khinkali)

خینکالی یکی از غذاهای اصیل گرجی است که در روسیه نیز طبخ می‌شود و در کشورهای دیگر نیز با نام‌های مختلف سرو می‌شود. این غذا اغلب در روسیه با همین نام یا «پلمنی» (pelmeni) شناخته می‌شود.

خینکالی (Khinkali)

خمیرهای خینکالی که دارای بافتی نرم و نازک هستند را با موادی از قارچ و پنیر گرفته تا گوشت ادویه‌دار، سبزی، پیاز و سیر پر می‌کنند و آن را در آب جوش می‌پزند. وقتی این غذا را سفارش می‌دهید از شما پرسیده می‌شود که آن را تنها (به‌صورت پخته) می‌خواهید یا به‌صورت سوپ.

Khachapuri

Khachapuri

یکی دیگر از غذاهای معروف گرجی که در سوچی روسیه بسیار پخته می‌شود و طرفداران خود را دارد Khachapuri است.

Khachapuri

این غذای لذیذ که به‌صورت نان مانند است، به کره آغشته شده و سپس با پنیر پر شده و روی آن یک تخم‌مرغ می‌ریزند. این غذای ساده برای شام یا صبحانه می‌تواند وعده مناسبی باشد. این غذا در کشورهای دیگر نیز پخت می‌شود و یکی از غذاهای معروف خیابانی در ارمنستان است.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی

اگر شما به گوشت قرمز کمتر علاقه دارید یا ترجیح می‌دهید غذاهای سبک‌تری میل کنید، پس در سوچی دچار مشکل نمی‌شوید. اینجا غذاهای دریایی فوق‌العاده‌ای سرو می‌شود که طعم آن‌ها بی‌نظیر است.

غذاهای دریایی

مصرف ماهی‌هایی از آب‌های شیرین مانند ماهی کپور و Zander، ماهی آب‌های شور همچون سگ ماهی و ماهی سالمون و قزل‌آلا در مناطق شمالی کشور روسیه به‌عنوان مواد اولیه در تهیه‌ی انواع غذاهای دریایی، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این غذاها «شاه ماهی در زیر پوستین» است که مواد تشکیل‌دهنده آن عبارت‌اند از شاه ماهی، سیب‌زمینی، چغندر، هویج، تخم‌مرغ و سس مایونز.

پنیرهای خانگی

پنیرهای خانگی

یکی از معروف‌ترین بخش‌های غذاهای محلی و سنتی سوچی پنیرهای خانگی است. همانند تنوع غذایی کباب‌ها و سوپ‌ها در سوچی تنوع پنیرها نیز وجود دارد و طعم‌های هرکدام منحصربه‌فرد و متفاوت است. پنیرهای خانگی که در سوچی درست می‌شود را حتما باید امتحان کرد.

برش (Borsch)

برش (Borsch)

این سوپ قرمز چغندر و هویج بهترین غذا برای گرم شدن در زمستان است. این غذا طبق سلیقه با گوشت، سیب‌زمینی، سبزیجات، ماست یا خامه، کرفس و ادویه ترکیب می‌شود. این سوپ با نان گندم یا نان سیر همراه با پنیر آب‌شده سرو می‌شود.

برش (Borsch)

 با اینکه این غذا بسیار مغزی است، اما معمولا به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. جالب است بدانید که این غذا اگر یک روز بیشتر بماند، بسیار خوشمزه‌تر از روز اول می‌شود. برای طعم بهتر، برش را معمولا با ماست یا خامه سرو می‌کنند.

بلینی (Blini)

بلینی (Blini)

نوع دیگری از پنکیک‌های پخته‌شده و غذاهای اصیل مردم کشور روسیه، بلینی است که با اندک تفاوتی نسبت به سایر پنکیک‌ها، طبخ می‌شود.

بلینی (Blini)

آن‌ها با خمیر مایه‌ای ترش‌تر و با ضخامت کمتری تهیه می‌شوند که معمولا برای سرو در آیین و مراسم مذهبی خاصی، مثل شب کریسمس یا برای برگزاری جشنواره‌های غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنکیک‌ها اغلب در زمستان پخته می‌شود و به‌نوعی با درست کردن آن به بهار خوشآمدگویی می‌کنند. این پنکیک‌ها با مواد مختلفی از گوشت‌ها، ماهی‌ها و مرباها سرو می‌شود.

بیف استراگانف (Beef Stroganoff)

بیف استراگانوف (Beef Stroganoff)

از دیگر غذاهای روسی که در همه شهرهای روسیه طبخ می‌شود و روی میز شام تمام مردم جهان می‌توان یافت، بیف استراگانف روسی است که با تمام استراگانف‌های دیگر متفاوت است، بدین معنا که خوشمزه‌تر، نرم‌تر و چرب‌تر است.

بیف استراگانوف (Beef Stroganoff)

برتری استراگانف روسی به خاطر خامه ترش و برخی قارچ‌های مخصوص این کشور است که به آن اضافه می‌شود. از قرن ۱۹ که این غذا تهیه شد تابه‌حال، استراگانف یکی از غذاهای محبوب دنیا شناخته می‌شود.

کیک عسل (honey cake)

کیک عسل (honey cake)

این کیک خوش‌طعم از چندین لایه تشکیل شده است و شما به‌خوبی می‌توانید طعم عسل و کارامل را حس کنید. این کیک را اغلب یک روز قبل از سرو، حاضر می‌کنند و در یخچال قرار می‌دهند تا همه مواد آن به خورد یکدیگر برود. در نهایت با مقداری آجیل تزیین و کاور می‌شود.

سالاد سیب‌زمینی الیور (olivier potato salad)

سالاد سیب زمینی الیور (olivier potato salad)

این سالاد از خیار تازه یا خیارشور روسی، سیب‌زمینی خردشده، نخود فرنگی، تخم‌مرغ، سس مایونز یا خامه ترش تهیه می‌شود. در روسیه این سالاد را به نام اولیویر (Olivier) می‌شناسند که به خاطر آشپز لوسین اولیویر (Lucier Olivier) است؛ کسی که در دهه ۱۸۰۰ طرز تهیه محرمانه آن را تهیه کرد.

این سالاد بسیار ساده و لذیذ است و زمانی که همه مواد با هم ترکیب می‌شوند و به خورد یکدیگر می‌روند، طعم فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

غذای محلی سوچی

با سفر به شهر سوچی شما می‌توانید با همه این طعم ها و مزه ها آشنا شوید و تجربه متفاوتی از خوردن غذاهای روسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع RUSSIA BEYOND

دیدگاه