۱۰ دانشگاه گران جهان کدامند؟

سارا کرایی
سارا کرایی دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
۱۰ دانشگاه گران جهان کدامند؟

اگر فکر می‌کنید دانشگاه‌هایی چون هاروارد، ییل یا آکسفورد گران‌ترین دانشگاه‌های دنیا هستند، در اشتباه هستید. گران‌ترین دانشگاه‌ها را در این مقاله بشناسید.

برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، در کنار کیفیت آموزش و شهرت دانشگاه انتخابی، مهم‌ترین مسئله شهریه و هزینه‌های تحصیلی است. در حوزه‌ی آموزش نیز درست مانند هر بخش دیگری در جهان، از انواع محصولات گرفته تا خدمات، هر چه کیفیت بالاتر می‌رود، هزینه‌ی بیشتری باید بپردازید. در عوض، مطمئن هستید که چیزی بهتر و قابل اطمینان‌تر دریافت کرد‌ه‌اید که می‌تواند مدت زمان بیشتری رضایت شما را جلب کند.

اگر چه در میان دانشگاه‌هایی که بیشترین شهریه تحصیلی را دریافت می‌کنند، دانشگاه‌های چون هاروارد، ییل، آکسفورد، کمبریج و موسسه فناوری ماساچوست دیده نمی‌شود، اما باید گفت این دانشگاه‌‌ها نیز در رشته‌‌هایی خاص جزو بهترین دانشگاه‌ها هستند. اگر در فکر تحصیل در خارج از کشور هستید، در ادامه مطلب می‌توانید لیستی از ۱۰ دانشگاه گران در جهان بر اساس شهریه‌ی تحصیلی، خوابگاه و سایر مخارج را ببینید.

۱۰. دانشگاه شیکاگو (۵۷,۷۱۱ دلار)

دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در شیکاگو ایلینویز است. انجمن آموزشی باپتیست آمریکا، چهار سال پس از تعطیلی مدرسه دیگری با همین نام به علت مشکلات مالی، این دانشگاه را در سال ۱۸۹۰ تاسیس کرد. با پشتیبانی مالی از جانب جان راکفلر و زمین اهدایی مارشال فیلد، دانشگاه شیکاگو کار خود را در سال ۱۸۹۲ آغاز کرد. نخستین راکتور هسته‌ای دنیا توسط گروه فیزیک دانشگاه شیکاگو ساخته شد. همچنین این دانشگاه دارای بزرگ‌ترین انتشارات دانشگاهی آمریکا است. ۸۷ برنده جایزه نوبل از این دانشگاه بوده‌اند.

۹. دانشگاه جان هاپکینز (۵۷,۸۲۰ دلار)

دانشگاه جان هاپکینز

دانشگاه جان هاپکینز یک دانشگاه خصوصی و غیر انتفاعی در بالتیمور است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۵، یعنی سه سال پس از مرگ کارآفرین معروف «جان هاپکینز» تاسیس و حدود ۷ میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شد. گروه علوم طبیعی دانشگاه بسیار شناخته شده است. به علاوه، به مدت ۳۱ سال، دانشگاه جان هاپکینز به عنوان مدرسه برتر در زمینه علوم، تحقیقات پزشکی و توسعه مهندسی شناخته می‌شد.

۸. مدرسه جدید طراحی پارسونز (۵۷,۹۱۰ دلار)

مدرسه پارسونز

مدرسه جدید طراحی پارسونز یک کالج خصوصی هنر و طراحی واقع در نیویورک و یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های هنر و طراحی در جهان است. ویلیام مریت چیس، نقاش امپرسیونیست، این کالج را در سال ۱۸۹۶ تأسیس کرد. به همین دلیل است که در ابتدا این مدرسه چیس (Chase) نامیده شد. همچنین این مدرسه با نام‌‌هایی چون دانشکده هنر نیویورک، دانشکده هنرهای زیبا و کاربردی نیویورک و دانشکده طراحی پارسونز شناخته می‌شد. در سال ۱۹۷۰، مدرسه پارسونز به مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی پیوست. 

۷. کالج دارتموث (۵۷,۹۹۶ دلار)

کالج دارتموث

کالج دارتموث یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در نیوهمپشایر است. این کالج عضو لیگ دانشگاه‌‌های آیوی است و یکی از نه کالج کلونیال است که قبل از انقلاب آمریکا تاسیس شده است. الیزر ویلاک (Eleazar Wheelock) مدرسه را در سال ۱۷۶۹ افتتاح کرد. این کالج کوچک‌ترین مدرسه در میان مدارس لیگ آیوی است و تا به حال سه جایزه نوبل به دانشجویان این کالج تعلق گرفته است.

۶. دانشگاه کلرمونت (۵۸,۰۶۵ دلار)

دانشگاه کلرمونت

کلارمانت مک‌کنا یک کالج تخصصی لیبرال در کالرمانت کالیفرنیا است. در سال ۱۹۴۶ بود که به عنوان کالج مردان کلارمانت تاسیس شد، اما از سال ۱۹۷۶ شروع به پذیرش دانشجویان زن کرد. در سال ۱۹۸۱، نام دونالد مک‌کنا (یکی از موسسان) به نام دانشگاه اضافه شد. این کالج به خاطر فرایند پذیرش بسیار سختگیرانه خود شهرت دارد و دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌های پذیرش دانشجو در کل کشور است.

۵. دانشگاه وسلین (۵۸,۵۰۲ دلار)

دانشگاه وسلین

دانشگاه وسلین (Wesleyan) یک کالج هنر خصوصی آزاد است که در میدلتاون کنتیکت واقع شده است. این مدرسه پس از جان وسلی، بنیان‌گذار روش متدیست نام‌گذاری و توسط کلیسای اسقفی متدیست در سال ۱۸۳۱ تأسیس شد. دانشگاه وسلین بر آموزه‌های سطح کارشناسی در حوزه‌ی هنر و علوم تأکید دارد و دومین کالج صنعتی لیبرال در آمریکا از نظر تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی است که وارد  مقطع دکتری می‌شوند.

۴. دانشگاه کلمبیا (۵۸,۷۴۲ دلار)

دانشگاه کلمبیا

نام کامل دانشگاه کلمبیا «دانشگاه کلمبیا واقع در شهر نیویورک» است، اما عموما به عنوان دانشگاه کلمبیا شناخته می‌شود. این دانشگاه یکی از نه نهاد اصلی کالج‌های ایالتی و از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی ایالت است. در سال ۱۷۵۴ به عنوان کالج پادشاهی به دنبال منشور سلطنتی تاسیس شد. اما در سال ۱۷۸۴ به عنوان کالج کلمبیا تغییر نام یافت و در سال ۱۷۸۷ منشور جدیدی برای آن نوشته شد. ۹۸ برنده جایزه نوبل از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند و مدیر مسئول جایزه پولیتزر است. دانشگاه کلمبیا اولین مدرسه آمریکایی بود که مدرک پزشکی اهدا کرد و چندین دانشجوی برجسته، از جمله ۲۹ سرپرست دولتی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. از فارغ‌‌التحصیلان مشهور دانشگاه می‌توان به نام‌هایی چون باراک اوباما، جیک جیلنهل، کیتی هولمز و الیشیا کیز اشاره کرد.

۳. کالج هاروی (۵۸,۹۱۳ دلار)

کالج هاروی

کالج هاروی یک کالج تخصصی لیبرال است که در سال ۱۹۵۵ از طریق کمک‌های خانواده و دوستان هاروی متد تاسیس شد. این مدرسه در کالرمانت کالیفرنیا قرار گرفته و بخشی از کالج‌های کالرمانت است. هاروی بر آموزش ویژه در علوم عمومی تأکید دارد و به نحوی مساوی بر روی تحقیقات و آموزش توجه دارد. فارغ‌‌التحصیلان این کالج از پردرآمدترین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آمریکا محسوب می‌شود.

۲. دانشگاه نیویورک (۵۹,۳۳۷ دلار)

دانشگاه نیویورک

دانشگاه نیویورک یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که در گرینویچ ویلج در محله نیوهمشایر منهتن قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۳۱ به عنوان دانشگاه شهر نیویورک تاسیس شد. در سال ۱۸۹۶، به طور رسمی به عنوان دانشگاه نیویورک تغییر نام داد. این دانشگاه یکی از پرجستجوترین دانشگاه‌‌ها در سطح اینترنت توسط دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه نیویورک بیش از هر دانشگاه دیگر در آمریکا، به تبادل دانشجو در دوره‌های مختلف با دانشگاه‌های خارجی می‌پردازد. این دانشگاه، فارغ‌التحصیلان برجسته‌ای چون مارتین اسکورسیزی، آنجلینا جولی، وودی الن، عزیز انصاری، ان هاتوی و بسیاری دیگر را پرورش داده است. برندگان ۳۶ جایزه نوبل و ۱۶ جایزه پولیتزر از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

۱. دانشگاه سارا لارنس (۶۱,۲۳۶ دلار)

دانشگا آمریکا

کالج سارا لارنس یک کالج تخصصی هنرهای لیبرال است که در ایالت نیویورک در یونکرز وستچستر کانتی واقع شده است. ویلیام ون دوزر لارنس این مدرسه را در سال ۱۹۲۶ تاسیس کرد و آن را به نام همسرش «سارا» نامگذاری کرد. این کالج به برخورداری از استانداردهای علمی بالا شناخته شده است و مشخصه‌ی آن برگزاری دوره‌های فردی برای دانشجویان و نسبت مناسب تعداد دانشجو به اساتید است. تعاملات بین دانشجو و استاد بر اساس سیستم تک نفره دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج مدل سازی شده است. این کالج بر مطالعات مستقل، به ویژه در زمینه علوم انسانی، تولید و اجرای هنر، تأکید دارد. دانشجویان کالج سارا لارنس به خاطر مشارکت‌های سیاسی و فعالیت‌های خود شناخته می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع therichest

دیدگاه