موزه ملی ایران در ۸۰ سالگی توسعه می‌یابد

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
موزه ملی ایران در ۸۰ سالگی  توسعه می‌یابد

مدیر موزه ملی ایران در برنامه‌های ستاد ۸۰ سالگی این موزه، از بازسازی آن خبر داده و با اظهار امیدواری از روند توسعه فضای فیزیکی موزه، الحاق ساختمان وزارت خارجه و میدان مشق به موزه ملی ایران اظهار امیدواری کرد.

در این نشست خبری اعلام شد که موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک به‌ مناسبت ۸۰ سالگی خود، در قالب برنامه‌ای مشترک ۸۰ اثر را در نمایشگاهی سیار تا پایان سال در میدان مشق و محوطه موزه ملی ایران به‌نمایش درمی‌آورند.

درخصوص اقدامات این ستاد، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک گفت:

توری اختصاصی در قالب دو گروه سالمندان ۸۰ساله و کودکان ۸ ساله برگزار خواهد شد و هرکدام از این دو گروه سنی با مراجعه به وب‌سایت دو موزه ملی و موزه ملی ملک و ثبت مشخصات خود، می‌توانند کارت بازدید رایگان نامحدود به مدت۶ ماه دریافت کنند. سید مجتبی حسینی از برگزاری همایش‌ وقف در دهه وقف، نمایشگاه هنرهای تزئینی، نمایش ۸۰ اثر نفیس خطی که تاکنون نمایش داده نشده، ۸۰ سند ویژه و یک مسابقه عکس از بازدیدکنندگان به‌صورت اختصاصی توسط موزه ملی ملک نیز خبر داد.

مدیر موزه ملی ایران نیز در این نشست اظهار کرد:

بازسازی موزه ایران باستان که تا پایان امسال انجام می‌شود بر اساس طرحی است که آندره گدار، پایه‌گذار و معمار این موزه برای بازسازی در دهه‌های پیش در نظر گرفته بود و با نظر کارشناسان کامل‌تر نیز شده است.

جبرئیل نوکنده با اشاره به اینکه طرح بازسازی موزه ایران باستان به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه ایران در دهه‌های ۵۰ و ۸۰ نیز به‌طور جدی مطرح شده بود، افزود:

این طرح که عملیات اجرایی آن از اواخر امسال آغاز می‌شود، حاوی و تامین‌کننده انتقادها و پیشنهادهای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است که طی سال‌ها از این موزه دیدن کرده‌اند و اکنون با کمک متخصصان ایتالیایی به‌صورت یک طرح کارشناسی درآمده است.

ایشان در خصوص ضرورت توسعه فیزیکی این موزه تاکید کرد:

در موزه ایران باستان، سه میلیون اثر تاریخی نگهداری می‌شود که فقط ۴ هزار اثر آن به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه غنی به توسعه فضای فیزیکی نیاز دارد و در جلسات متعددی، رایزنی و توافقات ضمنی انجام شده تا ساختمان وزارت خارجه و میدان مشق به فضای موزه ملی الحاق شود ولی تاکنون این امر میسر نشده است. مدیر موزه ملی ایران ابراز امیدواری کرد که در برنامه ششم توسعه و با نظر مساعد دولت دوازدهم، الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی انجام شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه