ایران میزبان ژئوپارک های آسیا-اقیانوسیه یونسکو در سال ۲۰۲۱ شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۸
ایران میزبان ژئوپارک های آسیا-اقیانوسیه یونسکو در سال ۲۰۲۱ شد

ایران در نخستین جلسه شورای اجرایی ژئوپارک‌های منطقه آسیا- اقیانوسیه یونسکو، به‌عنوان میزبان هفتمین اجلاس منطقه‌ای این ژئوپارک‌ها در سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

کشور اندونزی به‌عنوان میزبان ششمین دوره‌ی اجلاس ژئوپارک‌های آسیا- اقیانوسیه یونسکو در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد و ایران نیز به‌عنوان میزبان دوره بعدی، یعنی هفتمین دوره این اجلاس در سال ۲۰۲۱، معرفی شد.

ژئوپارک اندونزی

ژئوپارک اندونزی

«علیرضا امری‌کاظمی» نماینده ایران در کمیته‌های راهبری و اجرایی شبکه منطقه‌ای ژئوپارک‌های آسیا- اقیانوسیه، گفت:

پیشنهاد میزبانی ایران از هفتمین دور این اجلاس، مورد استقبال و تایید تمام اعضای کمیته قرار گرفت که در صورت انجام مکاتبات و پیگیری‌های بعدی از سوی ایران، این میزبانی رسمی خواهد شد و ژئوپارک جهانی قشم یا یکی از ژئوپارک‌هایی که ان‌شاءلله تا سال ۲۰۲۰ در فهرست جهانی قرار می‌گیرد، محل برپایی این اجلاس خواهد بود.

ژئوپارک قشم

وی افزود:

در واقع شبکه ژئوپارک‌های آسیا- اقیانوسیه ضمن اعلام تایید و حمایت، منتظر پیشنهاد رسمی و مکتوب ایران خواهد بود تا پس از آن، موضوع را به‌صورت عمومی و در سطح بین‌المللی اعلام کند. من بعد از بازگشت به ایران موضوع را در جلسه‌ای با مسئولان منطقه آزاد قشم و ژئوپارک جهانی بررسی خواهیم کرد و تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد.

به گفته امری‌کاظمی، مزیت این میزبانی تقویت جایگاه ایران در شبکه جهانی و همچنین ایفای نقش پررنگ قشم به‌عنوان تنها ژئوپارک جهانی یونسکو و آسیا اقیانوسیه در آسیای غربی، مرکزی و خاورمیانه خواهد بود.

اجلاس منطقه‌ای ژئوپارک‌های یونسکو هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو و صاحب ژئوپارک، برگزار می‌شود که امسال میزبان، کشور چین بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه