ضیافت شیرین؛ بهترین شکلات‌سازی‌های جهان

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
ضیافت شیرین؛ بهترین شکلات‌سازی‌های جهان

شکلات محصولی است ارزشمند که از دانه‌های کاکائو به‌دست می‌آید و از دیرباز، از پرطرفدارترین مواد غذایی محسوب می‌شده است. با معرفی ۱۰ شکلات‌ساز برتر جهان همراه باشید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ به‌روزرسانی شده است.

شکلات یکی از ارزشمندترین و محبوب‌ترین محصولات غذایی در سراسر جهان است و شکلات‌سازی عموما با کشورهای اروپایی شناخته می‌شود. در توصیف محبوبیت این محصول همین بس که هفتم ژوئیه (۱۶ تیرماه) را با عنوان روز جهانی شکلات نام‌گذاری کرده‌اند. کشورهایی که مشهورترین و بهترین کارخانه‌های شکلات‌ را در خود جای داده‌اند و محصولات خود را به اقصی‌نقاط جهان صادر می‌کنند. با این وجود، کشورها و شکلات‌سازی‌های کوچک و بزرگ بسیاری در گوشه و کنار این کره‌ خاکی مشغول تولید مرغوب‌ترین شکلات‌ها هستند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع تبلت‌های شکلات

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

بیشتر شکلات‌سازان برتر در محصولات خود از مرغوب‌ترین نوع شکلات در جهان، یعنی «کوورتور» (Couverture)، استفاده می‌کنند که درصد بالایی از کاکائو را در خود جای داده است. از طرفی هر تولیدکننده در وهله‌ اول با در نظر گرفتن ذائقه‌ مردم کشور خود، دست به تولید شکلات‌های متنوعی در طعم‌ها و اسانس‌های گوناگون می‌زند. به همین بهانه به سراغ برخی از شکلات‌سازان برتر جهان رفته‌ایم.

یانگ در انگلیس

تهیه شکلات یانگ

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

یکی از بهترین تولیدکنندگان شکلات در لندن، «پائول یانگ» (Paul A. Young) است. این برند که جوایز متعددی را نیز از آن خود کرده، در تولیدات خود طیف وسیعی از محصولات را جای داده است. کافی است سری به فروشگاه‌هایش بزنید تا علاوه‌ بر شکلات‌های آن، شاهد ساخت شکلات در جلوی چشمانتان باشید.

یانگ تولیدات خود را از ۱۵ سال پیش آغاز کرد و با محصولات انقلابی خود، خیلی زود در میان برندهای دیگر شکلات مطرح شد. در سه شعبه‌ فروشگاه یانگ در لندن، «شکلات تلخ با کارامل و گردو» از پرطرفدارترین محصولات آن‌ها محسوب می‌شود.

کیو بو در مکزیک

قالب‌های رنگارنگ شکلات کیو بو

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین شکلات‌سازی‌های مکزیک، «کیو بو» (Que Bo) است. محصولات این تولیدکننده همگی از ترکیبات طبیعی و ارگانیک حاصل شده‌اند. ترکیباتی که به‌صورت محلی در منطقه‌ای در مکزیکوسیتی درست می‌شوند. از دیگر مشخصه‌های شکلات‌های کیوبو، استفاده از میوه‌هایی نظیر پرتقال و انبه است. به هر ترتیب می‌توان محصولات این برند را در پنج شعب آن در پایتخت مکزیک، امتحان کرد.

سوما در کانادا

تخته‌های رنگی شکلات سوما

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

خالص‌ترین و خوش‌طعم‌ترین شکلات‌های کانادا در شهر تورنتو، توسط «سوما» (Soma) تولید می‌شود. مزه‌های کم‌نظیر شکلات‌های این برند، در کنار شکل و شمایل هنری آن‌ها، مصداقی است برای هم‌نشینی طعم‌ها و رنگ‌ها.

ترکیبات محصولات سوما نیز از جنگل‌ها و منابع محلی حاصل می‌شوند. به هر ترتیب در دو نقطه از تورنتو فروشگاه‌های این شکلات‌سازی آماده‌ پذیرایی از علاقه‌مندان هستند.

اسپرونگلی در سوئیس

توپ‌های شکلات اسپرونگلی

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

زمانی که از شکلات صحبت می‌کنیم، نمی‌توان به سوئیس اشاره نکرد. برند «اسپرونگلی» (Sprüngli) از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان شکلات در این کشور به شمار می‌رود. اولین فروشگاه این شکلات‌سازی در سال ۱۸۳۶ ساخته شد. امروزه نیز، اسپرونگلی کماکان کیفیت خود را حفظ کرده و با توسعه‌ فروشگاه‌های خود و همچنین تاسیس کافه در سطح شهر زوریخ، منتظر دوست‌داران کاکائو است.

سیسادا در استرالیا

شکلات مغزدار سیسادا

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

از دیگر تولیدکنندگان برتر شکلات که دانه‌های کاکائو را نیز خود کشت می‌کند و از ترکیبات محلی استفاده می‌کند، می‌توان به «سیسادا» (Cicada) اشاره کرد. این برند فعلا فروشگاه اختصاصی ندارد؛ اما محصولات آن که عمدتا با ترکیبات میوه‌های قرمز تولید می‌شود، در تمامی فروشگاه‌های سطح استرالیا پیدا می‌شوند.

اسپگ ان وولا در آمریکا

قنادها و شکلات اسپگ ان وولا

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

شکلات‌سازی «اسپگ ان وولا» (SPAGnVOLA) حاصل همکاری یک زن و شوهر است. این برند نیز محصولات خود را از زمین‌های کشاورزی و کشتی به ویترین فروشگاه‌ها می‌رساند. از طرفی بخشی از محصولات این شکلات‌سازی دست‌ساز هستند. همچنین تور رایگانی برای معرفی و آشنایی با تولیدات اسپگ ان وولا توسط این برند برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود. از محبوب‌ترین شکلات‌های آن‌ها نیز، می‌توان به «شکلات با کارامل و زیتون» اشاره کرد.

رزلین در پرو

 یسته‌های هدیه شکلات رزلین

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

موسس برند شکلات‌سازی «رزلین» (Roselen) ابتدا یک طراح گرافیک بود که در نهایت تصمیم گرفت به هنر خود کمی مزه ببخشد! امروزه شکلات‌های دست‌ساز رزلین که با نظارت و توسط او و مادرش تزیین می‌شوند، به یکی از مشهورترین شکلات‌های مرغوب جهان تبدیل شده است. بیشتر طعم‌هایی که در محصولات این برند پیدا می‌شود، از مزه‌های استوایی گرفته شده است. به هر ترتیب اگر مایل بودید مزه‌ کاکائو را نقاشی کنید، به سراغ شکلات‌های رزلین بروید.

جووای در گرانادا

شکلات جووای

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

شاید بتوان گفت هیچ شکلاتی طعمی تازه‌تر از شکلات‌هایی که از مزارع کاکائو در گرانادا، در منطقه‌ کارائیب حاصل می‌شود، ندارد. ایده‌ تولید شکلات‌های «جووای» (Jouvay) توسط موسسان آن در قرن ۱۸ و در زمان بازدید از یک کارخانه‌ شکلات‌سازی فرانسوی در کارائیب شکل گرفت. به هر ترتیب این برند از معدود شکلات‌ساز‌های مطرح در گرانادا و منطقه‌ کارائیب محسوب می‌شود.

دی بوندت در ایتالیا

شکلات دی بوندت

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

اگر طعم‌های میوه‌ای را همراه با شکلات دوست دارید، شکلات‌های «پائول دی بوندت» (Paul de Bomdt) مورد پسند شما خواهد بود. موسس آن یک فرد هلندی است که ساکن سیسیل در ایتالیا است. بخش عمده‌ای از کاکائوهای این برند از ماداگاسکار وارد می‌شود و سپس با میوه‌های محلی ادغام می‌شوند تا محصولاتی کم‌نظیر را تولید کنند.

کی خوکولاتل در مکزیک

بسته بندی شکلات خوکولاتل

عکس‌ از وب‌سایت National Geographic

شکلات‌سازی «کی خوکولاتل» (Ki’ Xocolatl) در مکزیک فعالیت دارد. نام این برند در زبان محلی به معنی «شکلات خوش‌طعم» است. صاحب این شکلات‌سازی یک فرد بلژیکی است که با ساکنین و محلی‌ها برای ترکیبات اولیه همکاری می‌کند. از جمله طعم‌هایی که در محصولات این شکلات وجود دارند، می‌توان به طعم‌های تند و فلفلی اشاره کرد. این برند علاوه بر شکلات، محصولات دیگری را نیز، از مشتقات کاکائو، تولید می‌کند که می‌توان از صابون‌های مخصوص آن نام برد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه