۹ تجربه فراموش نشدنی در زیر آب

شادی  فرزان‌کیا
شادی فرزان‌کیا پنجشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۹ تجربه فراموش نشدنی در زیر آب

آب، مهم‌ترین عامل زندگی موجودات است که می‌تواند غیر از نوشیدن، تفریحات زیادی را برای انسان‌ها ایجاد کند. در این مقاله از کجارو، تجربه‌های فراموش‌نشدنی در زیر آب را به شما پیشنهاد خواهیم داد. 

آماده تجربه‌ی برخی از ماجراجویی‌های بی‌همتای زیر آب شوید. مثلا در رستورانی زیر آب غذا بخورید یا حتی زیر آب ازدواج کنید. این‌ها تجربیاتی هستند که نه‌تنها تصویری فراتر از این دنیا را به شما نشان خواهند داد، بلکه به شما کمک خواهند کرد تا جهان را با نگاهی متفاوت ببینید. شما در زیر آب موجوداتی را خواهید دید که معمولا شانس مشاهده آن‌ها را نداشتید و این ماجراجویی‌ها، شما را به بعضی از زیباترین مکان‌ها در جهان خواهند برد. از این تجربه‌های زیرآب برای یک هیجان بی‌نظیر لذت ببرید.

غواصی کردن در سینوتی‌های مکزیک

سینوتی در مکزیک

«سینوتی» (Cenote)، گودال‌های طبیعی هستند که در جایی پدید می‌آیند که سقف غارها فرو می‌ریزد. زیر آب‌های موجود در این غارها یا گودال‌ها، باعث جذب کسانی می‌شوند که عاشق غواصی کردن و شیرجه زدن هستند. برخی از سینوتی‌های معروف و شگفت‌انگیز عبارت‌اند از: «سینوتی آنجلیتا» (Cenote Angelita) و «سینوتی داس اجس» (Cenote Dos Ojos) که داس اجاس، خانه‌ی عمیق‌ترین راه غاری در ایالت «کو اینتانا روو» (Quintana Roo) در مکزیک و «معبد دووم» (Temple of Doom) است.

اما دقت کنید که غواصی در سینوتی، یک ورزش سنگین است. شما با تجهیزات تنفس در زیر آب کاملا مجهز خواهید شد تا بتوانید در قسمت‌های عمیق‌تر آب فرو بروید. این آب‌های زیر زمین در عمق‌های پایین‌تر، خطرناک‌تر و تاریک‌تر هستند. برای یک ماجراجویی سالم و بی‌خطر، باید تجربه‌ی غواصی بیشتری در آب‌های زیر زمینی غاری داشته باشید.

مکان‌هایی در مکزیک که می‌توان سینوتی‌هایی برای غواصی و هیجان پیدا کرد، عبارت‌اند از: شهر «کانکون» (Cancun)، منطقه «تولوم» (Tulum) و شهر «پلایا دل کارمن» (Playa Del Carmen). 

تماشای کوه‌های آتشفشانی در اندونزی

اتشفشان در زیر آب

غواصی کردن برای دیدن کوه‌های آتشفشانی در زیر آب، یک تجربه بی‌نظیر است. حدود ۵,۰۰۰ کوه آتشفشانی فعال در زیر آب در سراسر دنیا وجود دارد. این فعالیت، محبوب دوست‌داران ماجراجویی و مسافرت است. یعنی کسانی که به آدرنالین اعتیاد دارند.

بعضی از این کوه‌های آتشفشانی در زیر آب، به‌جای انفجار، آب‌های اطراف خود را گرم می‌کنند. موجودات خاصی به خاطر این گرما، در این آب‌ها زندگی می‌کنند. به «جزیره‌های توقیین» (Togian Islands) در اندونزی بروید تا کوه آتشفشانی «اونا اونا» (Una Una) را برای یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی کاوش کنید.

غواصی برای دیدن موزه در گرنادا

موزه آتلانتیک در اسپانیا

«موزه آتلانتیکو» (Museo Atlantico)، اولین موزه هنر معاصر در زیر آب در اروپا و اقیانوس اطلس است که توسط «جیسون دیکایرس تیلوره» (Jason deCaires Taylore) ساخته شده است. موزه آتلانتیکو در «لانزاروته» (Lanzarote) در کشور اسپانیا، دارای ۳۰۰ اثر هنری در عمق ۱۴ متری در ۱۲ نقطه در اقیانوس اطلس است. این آثار هنری به‌تدریج به جزیره نماهایی تبدیل خواهند شد که زندگی جانوران دریایی را حفظ خواهد کرد. 

این موزه که هدفش بهبود آموزش‌وپرورش است، بخشی از زندگی دنیای امروز را به تصویر می‌کشد.در این موزه، یک دیوار ۳۰ متری به وزن ۱۰۰ تن، یک باغچه مجسمه مانند از کلیه گیاهان و جانوران محلی و یک ساختاری عظیم از ۲۰۰ مجسمه هم‌اندازه انسان در یک محیط دایره‌وار است.

خوردن غذا در رستوران ایتها در مالدیوز

رستوران ایتها

رستوران «ایتها» (Ithaa) در مالدیو، یک تجربه بی‌نظیر در زندگی است. ایتها که به معنی مادر مروارید است، رستورانی است در عمق ۵ متری دریا در «جزیره کنراد مالدیوز رنقالی» (Conrad Maldives Rangali Island) قرار دارد. 

چه چیزی یک رستوران را به‌جز غذای خوشمزه به رستورانی سرتر از بقیه تبدیل می‌کند؟ جو رستوران. تصور کنید در یک رستوران با دیوارهای شیشه‌ای زیر دریا، در حال خوردن غذا هستید. می‌توانید یک دید ۳۶۰ درجه از محیط اطرافتان داشته باشید. می‌توانید در این رستوران غذاهای بی‌نظیر را امتحان کرده و هم‌زمان از تماشای جانوران دریایی که در مقابل چشم‌تان شنا می‌کنند، به سرعت حرکت می‌کنند و می‌رقصند، لذت ببرید. من تضمین می‌کنم که حتی یک لحظه‌ی کسل‌کننده نیز در این رستوران نخواهید داشت.

غوطه ور شدن در دریاچه عروس دریایی در پالائو

دریاچه عروس دریایی

«دریاچه عروس دریایی» (Jellyfish Lake) در جزیره سنگی غیرمسکونی بیرون ساحل ایالت «کورور» (Koror) در «پالائو» (Palau)، یکی از ۷۰ دریاچه نمکی است که در شبه‌جزیره آرام جنوبی است که زمانی به اقیانوس متصل بود اما اکنون جدا شده و این جدایی، موقعیت مناسبی را برای هجوم و تولید مثل عروس‌های دریایی به وجود آورده است. رفتن به زیر آب و مشاهده عروس‌های دریایی، یک تجربه‌ای خواهد شد که هرگز فراموش نخواهید کرد.

اگر می‌خواهید در میان گروهی از عروس‌های دریایی شنا کنید، باید مسیرتان را به سوی این دریاچه که به «دریاچه ایل مالک» (Eil Malk Lake) معروف است، تغییر دهید. این دریاچه با عروس‌های دریایی طلایی انباشته شده است.

با اینکه عروس‌های دریایی نیش دارند، ولی آن‌قدر کوچک هستند که به‌وسیله انسان حس نمی‌شوند. بنابراین شنا در این دریاچه، ایمنی است. شنا کردن با لوله تنفس در زیر آب در این دریاچه، یک فعالیت ماجراجویانه محبوب است.

ویدیو شگفت‌انگیز زیر را حتما ببینید.

دانلود ویدیو

غواصی کردن در کنج آبی در پالائو

کنج آبی

اگر به‌دنبال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در زیر آب هستید، جای دیگری نروید. «کنج آب» (Blue Corner) در پالائو، یک منطقه معروفی برای غواصی کردن است. این مقصد گردشگری به‌عنوان فعال‌ترین بخش غواصی با لوله تنفس در زیر آب شناخته شده و تخمین زده شده که ۱۳ نوع مختلف کوسه در این محل به‌صورت دایره‌وار می‌چرخند.

جریان‌ها می‌تواند در هر لحظه تغییر کند و در هر مسیری (بالا،پایین یا طرفین) حرکت کند. بنابراین هنگام غواصی کردن، احتیاط لازم را انجام دهید. در عمق ۱۷ متری می‌توانید حیات وحش خارق‌العاده این آب‌ها را مشاهده کنید. جانورانی از جمله پروانه ماهی، ماهی آنتیاس و زمردماهی گوژسر در این منطقه زندگی می‌کنند.

ازدواج کردن در زیر آب در ترانگ

ازدواج در زیر آب در تایلند

آیا وقتی برای برگزاری مقدمات عروسی خود آماده می‌شوید، به این فکر کرده‌اید که عروسی خود را در زیر آب برگزار کنید؟ اگرچه ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما این کار، شدنی است. استان «ترانگ» (Trang) در کشور تایلند، برای زوج‌های جوان این امکان را فراهم می‌کند تا از سراسر جهان به این منطقه بیایند و مراسم ازدواج خود را در زیر آب انجام دهند.

این مراسم ازدواج سه روزه که متعلق به «تای» (Thai) گروه نژادی غالب در تایلند است، تماما داخل آب صورت می‌گیرد. سپس زوج جوان به سوی سوئیت‌های ماه عسل خود هدایت می‌شوند. 

غواصی در جنوبگان

جنوبگان

با اینکه در آب‌های جزایر گرم با تپه‌های مرجانی رنگارنگ و جانوران دریایی زیبا، می‌توان یک گشت‌وگذار عالی انجام داد، با لوله تنفس در آب‌های جنوبگان غواصی کردن و نهنگ‌ها، پنگوئن‌ها و خوک‌های آبی را تماشا کردن، لذت دیگری دارد. مخصوصا وقتی درون آب‌هایی با دمای ۰ تا ۵.۵- درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه شنا کنید. 

البته در این آب‌ها با لباس‌های مخصوصی از جمله کلاه، پره‌ها، ماسک‌ها و وسیله تنفس مجهز خواهید شد تا گشت بی‌خطری را در زیر آب داشته باشید. در این مدت کوتاه شما قادر خواهید بود تا در آب‌های به شفافیت کریستال شنا کنید و پنگوئن‌ها و شیرآبی‌ها را که در حال شنا در آب هستند را ببینید و از تماشای تکه‌های یخی بزرگ لذت ببرید.

غواصی با کلاه‌خود مخصوص در زیر آب

غواصی در هاوایی

به دست آوردن فرصت برای قدم زدن در زیر آب و تماشای دسته ماهی‌ها یا حتی کوسه‌ها، با کلاه‌‌خودهای مخصوص غواصی امکان‌پذیر خواهد بود. برای این کار، افراد به مهارت شناگری خاصی نیاز ندارند و تنها با یک کلاه‌خود غواصی مانند کلاه فضانوردان می‌توانند این کار را انجام دهند. این ورزش، یکی از ورزش‍‌های محبوب در هاوایی است.

مطالب مرتبط:

منبع ecophiles

دیدگاه