ایران، سومین مبدا گردشگری جمهوری آذربایجان است

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
ایران، سومین مبدا گردشگری جمهوری آذربایجان است

در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۸۰ هزار ایرانی از جمهوری آذربایجان بازدید کرده‌اند.

مطابق آمار ارائه شده از سوی آژانس خبری «ترند» جمهوری آذربایجان، بازدیدکنندگان کشورهای عربی و روسیه در صدر کشورهای سفرکننده به جمهوری آذربایجان در تابستان ۲۰۱۷ قرار داشته‌اند و ایران پس از این دو سومین مبدا گردشگری جمهوری آذربایجان است.

وی همچنین گفت که در مدت ۶ ماه بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۷، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی از این کشور دیدن کرده‌اند که در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۱۶ افزایشی ۲۴ درصدی نشان می‌دهد. در نیمه نخست سال ۲۰۱۷، آذربایجان میزبان ۳۷۴ هزار و ۴۹۱ گردشگر روسی، ۲۵۴ هزار و ۴۲۵ گردشگر گرجی، ۱۸۰ هزار و ۱۰۳ گردشگر ایرانی، ۴۴ هزار و ۱۹۶ گردشگر اماراتی، ۲۷ هزار و ۳۴۲ گردشگر اوکراینی و ۱۹ هزار و ۳۵۵ گردشگر عراقی بوده است.

باقروف همچنین اشاره کرده که پروازهای مستقیم از باکو به جده در عربستان سعودی و بانکوک در تایلند از ماه سپتامبر آغاز می‌شود که به رشد جریان گردشگری کمک می‌کند.

وی افزود:

از آنجا که نزدیک‌ترین فرودگاه به مکه در شهر جده واقع شده است، به همین دلیل زائران آذربایجانی از مزایای معنوی این مقصد نیز بهره‌مند خواهند شد.

در سال ۱۳۹۵ آذربایجانی‌ها با ۹۷۹ هزار و ۳۱۹ گردشگر پس از عراق با یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۲۴۵ نفر بیشترین بازدید را از ایران داشته و پس از این دو کشور نیز افغانستان با ۶۸۳ هزار و ۱۷۲ نفر و ترکیه با ۴۱۵ هزار و ۱۱ نفر جزو ۴ کشور نخست در تعداد گردشگر ورودی به ایران بوده‌اند.

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان کشوری است که برخلاف ترکیه، تراز گردشگری ایران با آن مثبت است؛ یعنی گردشگرانی که از این کشور به ایران می‌آیند، بسیار بیش از گردشگرانی هستند که از ایران به مقصد این کشور حرکت می‌کنند. در سال ۲۰۱۳، حدود یک میلیون و ۷۸ هزار گردشگر آذربایجانی از ایران بازدید کرده بودند و این در حالی است که گردشگران ایرانی بازدیدکننده از جمهوری آذربایجان در این سال، به حدود ۱۴۴ هزار نفر می‌رسیدند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه