۱۰ نکته برای سفر به سریلانکا

علیرضا شفیعی
علیرضا شفیعی چهار شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
۱۰ نکته برای سفر به سریلانکا

برای سفر به یک کشور،‌ تنها خواندن در مورد جاذبه‌های گردشگری نیاز نیست. نکات ساده‌ای هستند که دانستن‌شان سفر بهتری برایمان رقم می‌زنند. در این مقاله ۱۰ نکته‌ی ساده، اما ضروری، درباره‌ی سفر به سریلانکا مورد بررسی قرار گرفته است.

۳ واقعیت شاخص در مورد سریلانکا وجود دارد که آن را به مقصدی جالب برای گردشگری تبدیل کرده ‌است؛ میراث استعماری بریتانیا، مناظر زیبا و مردمی که عجیب دوست‌داشتنی‌ هستند. دوره‌ی ۲۶ ساله‌ی جنگ‌های داخلی سریلانکا در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و کم‌تر از یک دهه است که این کشور در رادار گردشگران ظاهر شده است. بهتر است تا گرانی بر سریلانکا اثر نکرده و وجود گردشگران خارجی آن را از حالت محلی‌اش درنیاورده، به این کشور سفر کنید. در این مقاله نکاتی در مورد سفر به سریلانکا عنوان شده است.

۱. سرعت چندان مطرح نیست

توک توک

گرچه زیرساخت‌ها رو به تکامل هستند و گزینه‌های زیادی برای حمل و‌ نقل وجود دارد، ممکن است گاهی برای جابه جا شدن در جاده‌های پیچ‌ در پیچ این کشور نسبتا کوچک و مسیرهای شیب‌داری که موتور خودرو را از نفس می‌اندازند، دچار مشکل شوید.

شناخته‌شده‌ترین منطقه برای خوردن غذاهای سریلانکایی «هیل کانتری» (Hill Country) است. در این منطقه اگر با اتوبوس، قطار یا توک ‌توک سفر کنید، در هرحال فاصله‌ی بین دو مزرعه‌ی چای را با میانگین سرعت ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت طی خواهید کرد. برای کسانی که وقت کم یا جیب پر‌ پول دارند استفاده از هواپیمای آب‌نشین یا کرایه‌ی خودرو و راننده گزینه‌های سریع‌تری به حساب می‌آیند.

۲. گل گاو زبان، نه ردبول

در سریلانکا به دنبال آرامش باشید چون زرق و برق‌ یا سر و صدای کشور‌ی مثل تایلند در اینجا کمیاب است. پیدا کردن هاستل در جایی غیر از «کلمبو» (Colombo) و چند اقامتگاه‌ ساحلی، مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. مهمان‌خانه‌هایی که خانوادگی اداره می‌شوند از هاستل رایج‌تر هستند. به همین خاطر این فرصت را دارید تا با محلی‌ها در ارتباط باشید و فرهنگ و زندگی آن‌ها را بدون واسطه تجربه کنید. اما امیدی به دوست شدن با محلی‌ها نداشته باشید؛ کسی که از شما کرایه می‌گیرد، بعید است بخواهد دوستتان شود.

گذراندن ماه‌ عسل در سریلانکا اخیرا باب شده است و به همین خاطر زوج‌های زیادی به این کشور سفر می‌کنند. اگر به فکر چیزی در حد تفریحات شبانه‌ی «خیابان خائوسان» (Khao san Road) در بانکوک هستید، از سریلانکا نا‌امید برمی‌گردید. تفریحگاه‌های ساحلی خلیج «آروگام» (Arugam) و «هیکادووا» (Hikkaduwa) نیز فروغ رقبای تایلندی خود را ندارند و عموما در فصول کم‌گردشگر تعطیل‌ هستند.

۳. خودتان را تحویل بگیرید

پولتان را به روپیه‌ی سریلانکا تبدیل کرده‌اید و قصد خرج کردنش را دارید؟‌ در سریلانکا هتل و اقامتگاه مجلل به اندازه‌ی کافی پیدا می‌شود. نام‌های بین‌المللی مثل «آمان» (Aman) پیش از این رد پای خود را در این جزیره ثبت کرده‌اند. «شانگری لا» (Shangri-La) هم به زودی دو هتل خود را در سریلانکا افتتاح خواهد کرد.

با این حال اگر به دنبال تجملات با چاشنی محلی هستید، بهتر است برندهای بومی مثل «اوگا اسکیپس» (Uga Escapes) یا «ریسپلندنت سیلون» (Resplendent Ceylon) را امتحان کنید.

۴. برای فرار از جمعیت به شمال بروید

طبیعت استان شمالی سریلانکا

اگر به دنبال جایی می‌گردید که از هجوم گردشگران در امان باشد، استان شمالی بهترین گزینه‌ی ممکن خواهد بود. به عنوان محل تمرکز گروه نظامی «ببرهای تامیل» و یکی از تازه‌ترین مناطقی که به روی گردشگران باز شده است، این ناحیه فعلا از هجوم هتل‌ها، گردشگران خارجی و دیگر امکانات دنیای امروز در امان مانده‌ است.

اگر به سواحل طلایی دنج، معابد دور‌افتاده و شهرهای بندری دوره‌ی استعمار علاقه دارید، حتما از شمال دیدن کنید.

۵. از غذاهای محلی غافل نشوید

کوتو روتی

سریلانکایی‌ها غذاهای خوشمزه‌ای دارند، پس تا می‌توانید به شکم‌تان برسید. با این وجود، این که چه موقع و کجا می‌توان غذای خوب خورد یک چالش جدی است. «هاپر»های (Hopper) کاسه‌ای از بهترین غذاهای سریلانکا هستند. «هاپر» نوعی کرپ خوشمزه است که مواد اصلی‌اش را برنج و آرد تشکیل می‌دهند. در سریلانکا عموما «هاپر» را قبل از صبحانه یا اواخر بعد از ظهر سرو می‌کنند. برای ناهار برنج و کاری را امتحان کنید. «کوتو روتی» (Kottu Rotty) غذای دیگری است که تنها غروب‌ها گیرتان می‌آید. این غذا مخلوطی از سبزیجات، تخم‌مرغ و ادویه با نانی شبیه به لواش است.

اگر با کشورهای شرق آسیا آشنا باشید، از نبود دکه‌های غذای خیابانی در سریلانکا تعجب خواهید کرد. با این‌ حال، در آشپرخانه‌ی مهمان‌خانه‌های کوچک می‌توانید بعضی از بهترین غذاها را بخورید.

۶. کلمبو را از فهرست‌تان حذف نکنید

کلمبو سریلانکا

برای لباس خریدن، شنیدن موسیقی جاز و خوردن غذا در رستوران‌های بین‌المللی به «کلمبو» نیاز دارید. پس فراموش نکنید که پایتخت سریلانکا تنها دروازه‌ی ورود به این کشور نیست. در پایتخت هم امکان بازدید از مناظر طبیعی و بُر خوردن با محلی‌ها وجود دارد، پس ممکن است بخواهید مدتی را در آنجا بگذرانید.

غروب را به تماشای بادبادک‌‌بازی خانواده‌ها در پارک «گاله فیس» (Galle Face Green) بروید یا برای تشویق تیم کریکت سریلانکا به ورزشگاه «آر پرماداسا» (R Premadasa) سر بزنید. اگر به بازار «پتاه» (Pettah Market) بروید احتمالا با چنین صحنه‌ای روبه رو خواهید شد:‌ پیرزن‌هایی پوشیده در ساری‌‌های خوش‌رنگ دارند با فروشندگان سر قیمت چانه می‌زنند.

۷. زمان سفر به سریلانکا مهم است

قله آدم سریلانکا

شاید باران‌های موسمی اثری در کم‌رنگ کردن شوق شما نداشته باشند. با این‌ حال توجه داشته باشید بسته به فصلی که برای سفر در نظر گرفته‌اید، تجربه‌ی متفاوتی از سریلانکا خواهید داشت. برای مثال، اگر دوست دارید از «قله‌ی آدم» (Adam’s Peak) دیدن کنید، در ماه‌های زیارتی به سریلانکا بروید. این دوره از ماه دسامبر تا ماه مه (اوایل آذر تا اوایل خرداد) را در بر می‌گیرد.

خارج از این زمان هم می‌توانید قله را بپیمایید، اما دیگر شاهد باز بودن چای‌فروشی‌های بی‌شمار در طول مسیر نخواهید بود. مشکل دیگر این زمان‌بندی معیوب این است که در طول مسیر به جای همراهی با صدها زائر بومی، با چند گردشگر خارجی خواهید بود؛ این یعنی حس و حال خاص این مکان را با یک کوهپیمایی عادی عوض کرده‌اید.

۸. فعال باشید

موج سواری در سریلانکا

سریلانکا به معابد بودایی، سواحل و مزارع چای شناخته می‌شود. اما جالب است بدانید که فعالیت‌های مولد آدرنالین هم در این کشور فراوان است. در خلیج «آروگام» موج‌سواری کنید و رشته‌کوه «نکلس» (Knuckles) را برای کوه‌پیمایی انتخاب کنید. امکان رفتینگ در رود «کلانیا گانگا» (Kelaniya Ganga)‌ نیز وجود دارد؛ تور‌های زیادی هم برای دوچرخه‌سواری در مناطق مختلف وجود دارد.

۹. پولتان را به بهترین وجه ممکن خرج کنید

با توجه به استاندارد‌های غربی، سریلانکا هنوز هم مقصدی ارزان‌قیمت به حساب می‌آید. با این حال،‌ قیمت‌ها به سرعت رو به افزایش هستند. برای مثال، قیمت بلیت یک نمایش فرهنگی در شهر «کندی» (Kandy) نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

برای تهیه‌ی اقلام مصرفی مثل چای و خمیر دندان از سوپرمارکت‌های شهرهای بزرگ خرید کنید تا از گران‌فروشی در امان باشید. در مغازه‌های شهر‌های کوچک حتما قیمت روی بسته را کنترل کنید.

۱۰. به فرهنگ محلی احترام بگذارید

سریلانکا

بین هند و جزیره‌ی سریلانکا ۲۹ کیلومتر فاصله‌ است، اما تفاوت بین دو کشور بسیار زیاد است. سرعت زندگی در سریلانکا مثل هند در عجله نیست و همین سریلانکا را خواستنی‌تر می‌کند، به خصوص برای کسانی که مرعوب شلوغی هند هستند.

تعداد کمی از محلی‌ها با دیدن گردشگران خارجی توجه‌شان جلب می‌شود و بعید است با جلیقه و شلوارک دچار مشکل شوید. با این حال بهتر است لباس‌هایی متناسب با فرهنگ محلی بپوشید، به خصوص در مکان‌های مذهبی که رعایت پوشش متناسب ضروری است.

مطالب مرتبط:

منبع Rough Guides

دیدگاه