حمل و نقل عمومی در رم؛ ایتالیا (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در رم؛ ایتالیا (قسمت اول)

سفر به رم، ایتالیا یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان می‌شود اگر با اطلاعات کامل درباره سیستم حمل و نقل عمومی رم از وسایل نقلیه‌ی عمومی آن استفاده کنید که باعث سهولت در رسیدن به مقصدتان نیز می‌شود.

رم یکی از شهرهای بزرگ ایتالیا با بهترین جاذبه‌های گردشگری است. این شهر زیبا و تاریخی همیشه مقصدی ایده‌آل برای گردشگران بوده است. این شهر دارای سیستم حمل و نقل عمومی متنوعی است که گشت و گذار در نقاط مختلف شهر را ساده کرده است. شما می‌توانید با داشتن اطلاعات از وسایل نقلیه آن به راحتی در مکان‌های گردشگری آن سفر کنید.

فرودگاه‌ها

شهر رم دو فرودگاه دارد؛ فوویچینو (Fiumicino) (لئوناردو داوینچی) و چامپینو (Ciampino).

فوویچینو (Fiumicino) 

فوویچینو (Fiumicino)

فرودگاه فوویچینو فرودگاه اصلی شهر رم است و به وسیله قطاری که در این بین وجود دارد به مرکز شهر مرتبط می‌شود. این قطار استازئونی ترمی (قطار اصلی این شهر) نام دارد و هزینه سفر با این قطار ۴۴,۹۰۰ تومان است و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا شما را به مقصد برساند. ساعت کاری این قطار از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۱:۳۰ شب ادامه می‌یابد.

فرودگاه چامپینو (Ciampino)

حمل و نقل عمومی در رم (قسمت اول)

این فرودگاه کوچک‌ترین فرودگاه این شهر است و اکثر پروازهای آن چارتری هستند. برای رفتن به مرکز شهر می‌بایست در فرودگاه سوار اتوبوس کترال شوید ، سپس در ایستگاه مترو آنانینا از اتوبوس پیاده شده و به ایستگاه ترمینی بروید.

اتوبوس کترال هر ۳۰ دقیقه یک بار آماده خدمت‌رسانی است و شما می‌توانید تا ساعت ۱۱ شب از این اتوبوس استفاده کنید و در صورتی که به اتوبوس نرسیدید می‌توانید تاکسی بگیرید و به سفرتان ادامه دهید.

حمل و نقل عمومی در رم (قسمت اول)

شما اکنون می‌توانید با اطمینان‌خاطر بلیط هواپیمایی برای فرودگاه شهر رم را تهیه کنید. همچنین می‌توانید کارت‌های تخفیف را به صورت آنلاین از اینترنت خریداری نمایید که با داشتن این کارت‌های تخفیف می‌توانید از خدمات متنوع زیادی از جمله حمل و نقل عمومی رایگان بهره‌مند شوید.

مرکز تاریخی شهر رم آنچنان هم بزرگ نیست (فقط ۲/۵ کیلومتر (۱/۵ مایل) از کلوسئوم تا پیازا دی اسپگانا). شما به راحتی می‌توانید قدم بزنید و از آثار تاریخی مختلفی که در این منطقه وجود دارد دیدن کنید. شبکه اتوبوس شهر رم بسیار گسترده است، اما مترو این شهر بسیار ساده است و گردشگران به راحتی مسیر را یاد می‌گیرند. بلیط‌های سرویس‌های حمل و نقل عمومی در همه جا پیدا می‌شود یعنی در اکثر دکه‌های روزنامه‌فروشی، ایستگاه مترو و اکثر ایستگاه‌های اتوبوس خریداری نمایید.

 ایستگاه ترمینو (Termini) رم

حمل و نقل عمومی در رم (قسمت اول)

ایستگاه ترمینو در رم به عنوان قطب حمل و نقل در این شهر محسوب می‌شود و قطارها از این ایستگاه به نقاط مختلف شهر مرتبط می‌شوند. این ایستگاه بسیار شبیه شهر کوچک است. یک مرکز خرید بزرگ زیرزمینی در این ایستگاه وجود دارد و شامل سوپر مارکت‌های زیادی است. شما همچنین می‌توانید به آژانس‌های مسافرتی، آژانس‌های خبری و انواع خوراکی‌ها دسترسی داشته باشید.

اکثر فروشگاه‌های ارائه دهنده فست‌فود در سطح زمین قرار دارند و بقیه در مرکز خرید زیرزمینی واقع شده‌اند. در خروجی شرقی ایستگاه یک استیک‌فروشی به سبک آمریکایی وجود دارد و همچنین رستوران‌های غذاخوری مختلف را می‌توانید در اطراف مشاهده کنید.

در قسمت غربی ایستگاه که قطار در آنجا قرار می‌گیرد وسیله‌های حمل چمدان کرایه‌ای وجود دارد که می‌توانید بر حسب نیاز استفاده کنید. در خروجی جلویی ایستگاه اصلی اتوبوس رم و در زیر آن تقاطع دو خط مترو  قرار دارند. اتوبوس‌های فرودگاه به هر دو فرودگاه رم از سمت شرق ایستگاه می‌رود.

 مترو

حمل و نقل عمومی در رم (قسمت اول)

مترو شهر رم متروپولیتانا(Metropolitana) درست از مرکز این شهر تاریخی گذر می‌کند و فقط دو خط َA (قرمز) و B (آبی) را شامل می‌شود که از ایستگاه مرکزی ترمینو عبور می کنند. قطارها معمولا هر ۷ الی ۱۰ دقیقه در ایستگاه حاضر می‌شوند و ساعات کاری آنها هر روز از ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۱:۳۰ شب ادامه می‌یابد (شنبه‌ها تا ساعت ۱۲:۳۰ شب).

 تهیه بلیط مترو شهر رم

بلیط‌های مترو را می‌توان از ایستگاه مترو، پایانه‌های فروش بلیط، دکه‌های بلیط‌فروشی خرید. این بلیط‌ها همچنین در روزنامه‌فروشی‌ها نیز فروخته می‌شوند. رانندگان به هیچ وجه بلیط نمی‌فروشند. به منظور استفاده از سیستم حمل و نقل شهر رم، باید به جایگاه‌های مشخص بلیط‌فروشی شهر رم مراجعه کنید و بلیط‌های دلخواه خود از جمله هفتگی یا روزنه را دریافت نمایید.

 ایستگاه‌های مترو شهر رم

حمل و نقل عمومی در رم

اگرچه فرودگاه رم مستقیما به مترو متصل نمی‌شود اما تمام قطارها و اتوبوس‌هایی که از فرودگاه فوویچینو به مرکز شهر حرکت می‌کنند، در ایستگاه قطار مرکزی ترمینو توقف می‌کنند. این ایستگاه تمامی خطوط مترو  از جمله تیبورتینو ، استینس و تراستاورا به هم مرتبط می‌کند. اگر می‌خواهید در فرودگاه فوویچینو از ایستگاه مترو خاصی استفاده کنید، می‌توانید به بخش خدمات حمل و نقل فرودگاه مراجعه کنید.

حمل و نقل عمومی در رم

ایستگاه‌های مترو زیرزمینی شهر رم بسیار سریع هستند و برای سفر به مسیرهای طولانی بسیار مناسب است. برای رفتن به موزه واتیکان ایستگاه متروی سیرو، نزدیک‌ترین ایستگاه است اما چندان هم راحت نیست؛ شما برای دریافت اجازه ورود از گیت‌های ورودی می‌بایست مدت زمان زیادی در صف‌ها منتظر باشید. برای این که زیاد منتظر نمانید بعدازظهرها یا ظهر روزهای جمعه به مترو مراجعه کنید.

از طریق خط A ایستگاه متروی پایتخت اسپانیا، شما می‌توانید جاذبه‌های توریستی مانند پانتئون، پیازا ناونا، فواره تروی را ببینید. از خط B مترو شهر رم برای دیدن مکان‌های باستانی این شهر استفاده کنید. این قطار مستقیما شما را به کلوسیوم نزدیک میدان اصلی رم و ناحیه سیرو مسیمو که نزدیک حمام کاراکالا است، می‌برد.

 قطار فرودگاه رم

حمل و نقل عمومی در رم

سه نوع قطار وجود دارد که همه آن‌ها از ایستگاه قطار درون فرودگاه که در مجاورت ورودی ترمینال است، حرکت می‌کنند.

۱. قطار های منطقه ای (FLI)

حمل و نقل عمومی در رم

این قطارها  روزهای دوشنبه تا جمعه هر ۱۵ دقیقه، شنبه تا یکشنبه و تعطیلات هر ۳۰ دقیقه  آماده حرکت هستند. این قطار در ایستگاه‌های تیبورتینا استینسو تراستور توقف می‌کند و در عرض ۵۵ دقیقه به ترمینال رم می‌رسد. قیمت هر بلیط ۳۷,۰۰۰ تومان است و یک بسته بلیط ۱۰ تایی ۳۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد.

حمل و نقل عمومی در رم

 ۲. قطارهای لئوناردو اکسپرس

این قطار فرودگاه فووچینو را به ترمینال اصلی رم متصل می‌کند. ساعات کاری این قطار از ساعت ۶:۲۳ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۱۱:۲۳ شب ادامه دارد و هر ۳۰ دقیقه از روز آماده خدمت‌رسانی است. این قطار در کوتاه‌ترین زمان (۳۲ دقیقه) به مقصد می‌رسد. قیمت هر بلیط از این قطار ۶۶,۰۰۰ تومان و قیمت بسته ۱۰ تایی از بلیط این قطار ۵۴۴,۰۰۰ تومان است.

حمل و نقل عمومی در رم

برای افراد زیر& حضور در هر دو این قطارها، هم قطارهای منطقه‌ای و هم قطارهای لئوناردو اکسپرس رایگان است:

  • همه کودکان ۴ ساله
  • کودکان بین ۴ تا ۱۲ سال همراه والدین پرداخت می‌شود.
  • حیوانات کوچک
  • چمدان
  • مسافرانی با مشکلات حرکتی

هر دو این قطارها هم قطارهای منطقه‌ای و هم قطارهای لئوناردو اکسپرس فضای اختصاصی برای این دسته از افراد وجود دارد.

۳. قطارهای فرچا جنتو (Frecciargento)

قطارهای فرچا جنتو

 این قطارها به شبکه ریلی پرسرعت متصل هستند و شما را به رم و دیگر مقصدهای سفری شما در شمال رم: فلورانس، بولونیا، پادووا و ونیز منتقل می‌کنند. ساعات کاری این قطارها از ساعت ۱۱:۰۸ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۰۱:۰۸ شب ادامه می‌یابد و قیمت کلاس استاندارد (درجه ۲) این قطارها ۸۰,۰۰۰ تومان و قیمت کلاس اول (درجه ۱) آن‌ها ۹۴,۰۰۰ تومان است.

مطالب مرتبط:

منبع rome rometoolkit

دیدگاه