ایسلند؛ ماجراجویی در طبیعت بکر منطقه وستفیورد (قسمت دوم)

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
ایسلند؛ ماجراجویی در طبیعت بکر منطقه وستفیورد (قسمت دوم)

تجربه طبیعت‌گردی و ماجراجویی در زیباترین مناطق کشور ایسلند را در این مقاله با ما بخوانید.

 منطقه وستفیورد ایسلند بسیار دیدنی است و با سفر به این منطقه می‌توانید لحظات به یاید ماندنی‌ای را تجربه کنید. کارین نوبل در این مقاله، شما را با خود به ماجراجویی در بکرترین نقاط ایسلند می‌برد. در ادامه مقاله، ما شما را به ادامه سفر دعوت می‌کنیم.

چشیدن طعم ماهی های محلی

وستفیورد ایسلند

بعد از گذر کردن از خطرناک‌ترین جاده ایسلند یک جشن غذاهای دریایی در مهمان‌سرای آینارشوییزه را تجربه کردیم. این مهمان‌سرا که دارای فضایی دوستانه بود در بولونگارویک واقع بر لبه بزرگ‌ترین فلات منطقه یعنی آیسافیرتارجا قرار داشت. پس از آن ۸ سال است که درباره انواع گوناگون غذاهای ایسلند برای هر کسی که تمایل دارد، تعریف می‌کنم و به آن‌ها می‌گویم تمایل خود را به گوشت کوسه و انواع هات‌داگ کنار بگذارید و اجازه دهید قوه چشایی‌تان مزه غذاهای ایسلندی را بچشد!

پس از این که کاملا از خودم پذیرایی کردم، حساب انواع مختلف ماهی‌هایی که خورده بودم، از دستم خارج شده بود. ار آنجا که ماهی‌ها روزانه صید می‌شدند تازگی آن‌ها بسیار دلپذیر بود. سس سیر مخصوصی به همراه ماهی‌ها سرو می‌شد و برای جلوگیری از تکراری شدن طعم ماهی، همراه هر بشقاب طعم‌دهنده‌های محلی متفاوتی سرو‌ می‌شد، از قبیل: کرفس، قارچ‌های وحشی، پوره برگ‌های گیاهان محلی و سیب زمینی، به‌ طوری که آن را به یک چالش جذاب برای کشف طعم جدید سس تبدیل می‌کرد.

وستفیورد ایسلند

در طول این سفر برای هر وعده ناهار یک نوع سوپ ماهی متفاوت از بار قبل خوردم و هنوز ترکیباتی که طعم‌های دلپذیر و گوناگونی به آن سوپ ها می‌دهد، برای من یک راز است! در روستای بسیار کوچک پینگیری، صاحب یکی از مهمان‌خانه‌ها یکی از رازهای آشپزخانه خود را برای من فاش کرد. او گفت مقدار بسیار کمی هلو در سوپ برای شیرین کردن سوپ به آن اضافه می‌کند. از شب قبل باید پیاز و هویج در کره تفت داده شود. با این ترفند وقتی گوجه‌فرنگی و زردچوبه به آن اضافه شود، ترکیب حالت کاراملی به خود می‌گیرد. سپس مقدار کمی هلو اضافه می‌کنیم و دو دقیقه قبل از سرو سوپ ماهی خام را به آن اضافه می‌کنیم. ماهی‌ها را قبل از اضافه کردن به سوپ ابتدا در ترکیب لیمو و فلفل غلت می‌دهیم. من اطمینان دارم که روزها، ماه‌ها و سال‌ها طعم مطبوع آن سوپ به یادم خواهد ماند.

اسب‌سواری در میان روباه‌های قطب شمال

صبح روز بعد با صدای نفس کشیدن بلند در کنار پنجره اتاقم از خواب بیدار شدم. مدتی طول کشید تا متوجه شوم که صدا مربوط به اسبی در حال چرت زدن است. آن روز صبح قرار بود با آن اسب در مزرعه‌ای در منطقه مجویفیورتار در مهمان‌خانه هیدالور واقع در سمت دیگر آیسافیرتارجاپ در بولونگارویک، اسب‌سواری کنم. آنجا در واقع یک بزرگراه روستایی بود! اما ابتدا برای صبحانه ماهی قزل‌آلای طعم‌دار شده می‌خوریم. سس‌های مختلفی مانند آویشن قطبی، توسکا و لاوا سرو می‌شوند که انتخاب میان آن‌ها بسیار دشوار است. ماهی قزل‌آلا مستقیما از نهری در نزدیکی محل اسب‌سواری ما تهیه می‌شود. اسب‌های ایسلندی نه تنها یال بلند باشکوهی دارند، بلکه با ۵ گام مختلف می‌توانند حرکت کنند، در حالی که اسب‌ها به طور معمول ۳ گام دارند.

قبل از این که سوار اسب شویم یک صحنه فوق‌العاده ما را غافلگیر کرد: یک روباه قطبی در حال دزدیدن غذای سگ نگهبان مزرعه‌دار بود! احتمال مشاهده تنها پستاندار بومی ایسلند بسیار کم است؛ چه برسد به دستگیر کردنش در حین ارتکاب به جرم! اگر شما در سفرتان شانس دیدن این روباه‌ها را نداشتید، می‌توانید سری به مرکز نگهداری از روباه‌های قطبی در سوتاویک بزنید. آنجا از روباه‌هایی که پدر و مادرشان را از دست داده‌اند، نگهداری می‌شود و در آنجا شما همچنان می‌توانید خزهای واقعی این پستاندارها را لمس کنید.

وستفیورد ایسلند

من تنها توانستم سه گام از پنج گام اسب را تجربه کنم. سریع‌تر رفتن در اطراف دره آرام هیدالور به نظر بسیار خطرناک می‌رسید. اسب من که نامش فرانز بود قبلا یک بار موفق شده بود مسابقه‌ای را در حالی که سوارکار آن حتی یک قطره از لیوان پر از شربتش را روی زمین نریخته بود، ببرد!  بنابراین تصمیم گرفتم که کنترل حرکت را به خود اسبم واگذار کنم و از صدای جریان آب و تماشای حرکت ماهی‌ها و صدای جوشش چشمه‌های آب گرم اطراف لذت ببرم.

جادوگری در ساحل استرندیر

ما به اتوبوس خود برگشتیم و شروع به حرکت در باران، تگرگ و برف‌های قسمت شرقی فلات غربی کردیم. زمانی که به موزه سحر و جادوگری ایسلندی رسیدیم به طرز اعجاب‌آوری بارش تگرگ و بارات متوقف شد. خورشید از پشت ابرها آشکار شد و کوه‌های پوشیده از برف شروع به درخشیدن کردند. چشم‌انداز فلات که رنگ آن به آبی متمایل بود، در نور خورشید باشکوه‌تر از قبل پدیدار شده بود. در داخل موزه درباره جادوگر شوم ایسلند در قرن هفدهم که با طلسم‌های خود خراب‌کاری های زیادی انجام داده بود، مطالبی یاد گرفتیم. بر طبق افسانه‌های محلی او یک شلوار به اسم نکروپانت داشته که از پوست انسان دوخته شده بود و با نگه داشتن یک سکه در جیب آن می‌توانست به مقدار بی‌پایانی پول دسترسی پیدا کند!

حمام با استفاده از انرژی گرمایشی زمین در دراگزنس

وستفیورد

اکنون ساعت ۶ بعدازظهر است و دمای هوا یک درجه سانتی‌گراد است که ما به روستای دراگزنس می‌رسیم. من از این که می‌خواهم حمام کردن با انرژی گرمایشی را برای اولین بار تجربه کنم، بسیار هیجان‌زده‌ام. تمام لرزش و سرمایی که تا استخوان‌هایم در مسیر رسیدن به چشمه‌های آب گرم نفوذ کرده بود، به محض وارد شدن به آب‌هایی که دمای آن‌ها به طور طبیعی به ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده بود فراموش شد. این جمله می‌تواند بسیار برازنده وستفیورد باشد:

کمی به خودت سختی بده تا هزار برابر آن جایزه دریافت کنی!

بگذارید این رویا به حقیقت بپیوندد!

تمامی پروازهای معمول دنیا از اروپا و آمریکای شمالی به فرودگاه بین‌المللی کفلاویک در ریکیاویک پرواز دارند. هواپیمایی ایر ایسلند روزانه دو پرواز ۴۵ دقیقه‌ای از فرودگاه داخلی ریکیاویک به آیسافجورتر دارد. چندین شرکت تورهایی را برگزار می‌کنند. وسایل گرمایشی و لباس‌های زمستانی و ضد آب خود را برای مواجهه با آب و هوای ناپایدار جمع کنید. برای شرایط مسافرت به این منطقه به وب‌سایت www.road.is را مراجعه کنید. 

نقشه وستفیورد در ایسلند

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه