فصل اول کاوش باستان شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان آغاز شد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۷
 فصل اول کاوش باستان شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان آغاز شد

فصل اول کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان در شهرستان بستان‌آباد واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز شد.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از  آغاز فصل اول کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان در شهرستان بستان‌آباد خبر داد.

دکتر رحیم ولایتی سرپرست این کاوش‌ها است و در این تحقیقات، قرار است  با استناد به بررسی‌های باستان‌شناختی شهرستان بستان‌آباد، شناسایی و مستندنگاری شهر تاریخی اوجان در راستای برنامه پژوهشی حریم شهر تاریخی اوجان آغاز شود. 

قدمت شهر اوجان به دوران سلجوقیان و ایلخانان مغول می‌رسد. به گفته‌ی آبدار، این شهر در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده، به طوری که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت و سازهایی انجام داده و آن را دارالاسلام نامیده است. 

وی در ادامه گفت:

در این فصل، هیئت باستان‌شناسی به‌منظور آزادسازی بخشی از معماری شهر تاریخی اوجان اقدام به کاوش کرده و تاکنون قسمتی از برج باروی قلعه شهر تاریخی شهر اوجان را کشف کرده است.

منطقه تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان‌آباد فعلی، در شرق روستای حاجی آقا، در ساحل شرقی رودخانه اوجان و در مرکز چمن اوجان قرار داشت که به دلیل وقوع زلزله و جنگ‌های مختلف در حال حاضر از این شهر مهم آثار اندکی به جای مانده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه