نکاتی برای عکاسی بهتر از حیوانات در سافاری

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
نکاتی برای عکاسی بهتر از حیوانات در سافاری

امکان ندارد کسی به سافاری برود و از حیوانات عکس نگیرد! عکس‌برداری از حیوانات در سافاری با در نظر گرفتن چند نکته ساده، بسیار بهتر خواهد شد.

ثبت خاطرات و تصاویر در سافاری گام مهمی است که تمامی گردشگران به‌دنبال آن هستند. عکاسی از حیوانات چالش‌های هیجان‌انگیز خاص خود را دارد. هنگامی که در سافاری هستید و گشت‌های مخصوص مشاهده حیوانات آغاز می‌شود، احساس عجیبی دارید. شما نمی‌دانید که قرار است چه حیواناتی را مشاهده کنید یا چه چیزی ممکن است پیش بیاید. عکاسی از حیوانات در آن لحظه چالش برانگیز خواهد بود و ما هم این مسئله را قبول داریم. شما باید به دقت همه چیز را بررسی کنید و بهترین لحظه برای ثبت تصویر را انتخاب کنید. در زمینه عکس‌برداری از حیوانات چند نکته مهم مطرح است که تمامی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد اما ابتدا یک قانون کلی را به یاد داشته باشید.

حیوانات به‌هیچ‌وجه منتظر نمی‌مانند تا شما لنز دوربین خود را عوض کنید یا تنظیمات آن را عوض کنید! در نتیجه یک لنز کاربردی را به‌همراه داشته باشید. لنزی که بدانید اگر شرایط ناگهانی برای عکاسی از حیوانات پیش آمد کار شما را راه می‌اندازد. حال با نکات دیگر همراه باشید:

به یاد داشته باشید که شما مهمان هستید!

عکاسی حیوانات سافاری

یکی از بهترین اخلاق‌ها در زمینه عکاسی از حیوانات در سافاری این است که به‌عنوان یک مهمان رفتار کنید. همواره در نظر داشته باشید که شما مهمان آن‌ها هستید در نتیجه حیوانات هر حالتی که از خود نشان دهند، باید قدردان آن باشید و فقط تصاویر را ثبت کنید! جلب کردن توجه حیوانات و انجام هر کاری برای اینکه جانور حالت و ژستی از خود نشان دهد که شما خواستار آن هستید نه‌تنها بسیار خطرناک است بلکه کاملا با رعایت حقوق آن‌ها مغایرت دارد. 

زبان بدن حیوانات را بخوانید!

عکاسی حیوانات سافاری

حیوانات هم زبان بدن دارند!

حیوانات کلمه ندارند و مثل من و شما صحبت نمی‌کنند اما آن‌ها هم زبان بدن دارند و با یک سری علائم که گاه واضح هم هستند با ما ارتباط برقرار می‌کنند. اگر در زمان عکاسی از جانوری مشاهده کردید که حیوان کمر خود را به‌شکل قوس مانندی درآورده یا غرغر می‌کند بدانید که به‌هیچ‌وجه از حضور شما راضی نیست و باید محل را ترک کنید (مجددا به یاد داشته باشید که شما مهمان هستید!) اگر زمانی در نزدیکی جانوری بودید و حس عجیبی در درون‌تان گفت که باید جانور را ترک کنید، پس بدانید که به احتمال بسیار زیاد حس‌تان درست است و جانور از خود علائمی مبنی بر نارضایتی نشان داده است.

آن‌ها می‌دانند که شما در محل حضور دارید!

عکاسی حیوانات سافاری

بسیاری از حیوانات حواس پنجگانه‌ای به مراتب قوی‌تر از ما انسان‌ها دارند و شک نکنید به‌محض حضورمان در نزدیکی‌شان آن را حس خواهند کرد. شاید حیوانات همیشه در این زمینه واکنشی از خود نشان ندهند اما شک نکنید متوجه حضورمان شده‌اند. در نتیجه هیچگاه این مسئله را نادیده نگیرید، هیچگاه فکر نکنید اگر حیوانات شما را نگاه نمی‌کنند پس هنوز متوجه شما نشده‌اند! همواره فاصله خود را حفظ کنید و بدانید که آن‌ها کامل مراقب تک تک رفتار و حرکات شما هستند.

خودتان حضورتان را اعلام کنید!

عکاسی حیوانات سافاری

اجازه دهید این مورد را با یک مثال ساده اعلام بررسی کنیم. تصویر بالا را مشاهده کنید. تصویر بزی که می‌بینید در حالی گرفته شده که جانور در مسیری قرار داشت که از راست به تپه و از چپ به سنگ منتهی می‌شد و تنها مسیر باریکی برای عبور وجود داشت که توسط بز اشغال شده بود. ثبت‌کننده‌ی این تصویر این‌گونه بیان می‌کند:

ما نمی‌خواستیم بز را بترسانیم یا به هر نحوی او را مجبور کنیم که مسیر خود را عوض کند. در نتیجه به‌سادگی با بز صحبت کردیم و حضور خود را اعلام کردیم. من حضور خود را با یک لحن آرام به‌طوری که جانور به‌هیچ‌وجه احساس خطر نکند اعلام کردم و جانور با خیالی راحت از کنار ما عبور کرد و در همین حین این تصویر ثبت شد!

لحظات خنده دار را ثبت کنید!

عکاسی حیوانات سافاری

لحظات جالب و خنده داری از رفتار طبیعی حیوانات ثبت کنید!

یکی از بهترین نکات در مورد حیوانات و عکس‌برداری از آن‌ها این است که حیوانات به‌هیچ‌وجه اهمیتی نمی‌دهند که شما نظاره‌گر آن‌ها هستید! آن‌ها آزادانه بدون هیچ تظاهری خودشان هستند و به‌هیچ‌وجه برایشان اهمیتی ندارد که گردشگری در حال عکس‌برداری از آن‌ها است! در نتیجه اگر کمی خوش‌شانس باشید، می‌توانید لحظات جالب و خنده‌داری از رفتار طبیعی حیوانات با یکدیگر ثبت کنید. درست مثل همین تصویر که دو گاومیش در حال شوخی و بازی با یکدیگر هستند و هر دو روی زمین در حال غلطیدن بودند که گردشگری تصویر بالا را ثبت کرد.

نظر شما در مورد عکاسی از حیوانات در سافاری چیست؟ آیا تاکنون تجربه عکس‌برداری از حیوانات را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه