برترین جاذبه‌های دوبروونیک کرواسی کدامند؟ (قسمت دوم)

علی  کماسی
علی کماسی سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
برترین جاذبه‌های دوبروونیک کرواسی کدامند؟ (قسمت دوم)

دوبروونیک یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای کرواسی است که دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین جاذبه‌های گردشگری دوبروونیک آشنا کنیم.

با وجود افراد نخبه و هنرمند بسیاری در شهر، دوبروونیک محل برگزاری بسیاری از فستیوال‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است. از جمله‌ کارهایی که باید در این شهر انجام داد قدم زدن در خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی و تماشایی‌اش و بازدید از جاذبه‌های گردشگری‌اش مانند کلیساهای باشکوه است. همچنین قدم زدن در پیاده‌روی خیابان استرادان (Stradun) و بازدید از ساختمان‌های قدیمی‌اش هم پیشنهاد می‌شود.

۶. دژ لوریه ناتس

دژ لوریه ناتس که برای مدت‌ زیادی یکی از مهم‌ترین دژ‌های کرواسی بوده، به دلیل موقعیتش که در یک دماغه‌ی صخره‌ای قرار گرفته به جبل‌الطارق دوبروونیک معروف است. این دژ محکم که بارها استحکام و نفوذناپذیری خود را در مقابل محاصره و هجوم دشمنانی مانند ونیزی‌ها ثابت کرده، نزدیک به ۳۷ متر از دریای آدریاتیک ارتفاع دارد و در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است. از نکات قابل توجه در مورد این دژ طرح‌بندی مثلثی شکل و وجود سه تراس است. این دژ به وسیله دو پل متحرک و یک دروازه داخل دیواری که ۱۲ متر ضخامت دارد، قابل دسترسی است. برای جذب بیشتر گردشگر از این دژ برای برگزاری فستیوال تابستانی معروف دوبروونیک و اجراهای نمایشی و موزیکالش استفاده می‌شود.

۷. منبع آب بزرگ اونوفریو و کلیسای سنت ساویور

منبع آب بزرگ اونوفریو و کلیسای سنت ساویور

منبع آب بزرگ اونوفریو شهر دوبروونیک احتمالا معروف‌ترین اثر تاریخی این شهر است که بین سال‌های ۱۴۲۸ تا ۱۴۴۴ ساخته شده است. با کمی پیاده‌روی از پل پایل می‌توانید این سازه زیبا را ببینید که مقداری از آن در سال  ۱۶۶۷ توسط زلزله تخریب شد و اندازه کنونی این سازه کوچک‌تر از قبل است. این منبع آب که یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شهر است و آب را از رودخانه دوبراواکا (Dubrovacka) به شهر می‌آورد، درست در مقابل کلیسای سنت ساویور قرار دارد. این بنا به پاس قدردانی از کمک‌های الهی ساخته شد، که بزرگان شهر باور داشتند این شهر را در برابر زلزله نجات داده‌ است. این بنای کوچک که از معدود سازه‌های به جا مانده از زلزله‌ی سال ۱۶۶۷ است، مکان مناسبی برای آشنایی با معماری دوره رنسانس و سبک گوتیک است.

۸. صومعه‌های دومینیکی و فرانسیسی

صومعه‌های دومینیکی و فرانسیسی

صومعه‌ی دومینیکی دوبروونیک که در اوایل قرن ۱۳ میلادی ساخته شد آنقدر بزرگ بود که برای کامل کردن ساختمان و جابه‌جایی وسایل مجبور شدند قسمتی از دیوار شهر را تخریب کنند. این صومعه بعد از تخریب کامل توسط زلزله‌ی سال ۱۶۶۷ کاملا به شکل قدیمی‌اش و با توجه خاصی به جزییات، باسازی شد. از نکات قابل توجه در بازدید از این بنا، موزه‌ی صومعه است که مملو از اشیا و نقاشی‌های سبک ونیزی قیمتی و قدیمی متعلق به قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی است. همچنین وسایلی از جنس طلا و نقره نیز در این موزه قابل دیدن است. بعد از صومعه دومینیکی، از صومعه فرانسیسی نیز دیدن کنید. این بنا منزلگاه یکی از باارزش‌ترین کتابخانه‌های کرواسی و همچنین یک داروخانه‌ی قرون وسطایی به همراه همان دکور و وسایل قدیمی است. به علاوه در این بنا یک موزه از مجموعه‌های هنری و جاذبه‌های تاریخی نیز وجود دارد که ارزش یک بار دیدن را دارد.

۹. کاخ پادشاه و موزه تاریخی فرهنگی

کاخ پادشاه و موزه‌ی تاریخی فرهنگی

کاخ پادشاه در سال ۱۴۳۵ میلادی توسط اونوفریو دلاکاوا (Onofrio de la Cava) ساخته شد و اکنون به موزه تاریخی فرهنگی شهر تبدیل شده و  از ابتدا تاکنون تغییرات زیادی کرده است. این کاخ باشکوه قدیمی که ترکیب زیبایی از معماری سبک گوتیک و رنسانس است، مدتی بعد از اتمامش توسط یک انفجار به شدت تخریب شد. بعدها توسط آتش و بعد از آن هم به وسیله‌ی زلزله‌ی سال ۱۶۶۷ کاملا تخریب شد. امروزه این بنا که به خوبی نگه‌داری شده، مکانی فوق‌العاده برای ماجراجویی است. سعی کنید که بازدید خود را با یکی از اجراهای تابستانی موسیقی هر ساله‌ی این کاخ منطبق کنید. یکی از جاذبه‌های این کاخ مجسمه نیم‌تنه میهو پراکات (Miho Pracat)، یکی از تاجران مهم جزیره لوپود (Lopud) است. از جمله نکات قابل توجه این موزه نقاشی‌های متعدد از نقاشان ونیزی و دالمیاسی و همچنین مجموعه‌ای از ۱۵۰۰۰ هزار شئ متعلق به دوران قرون وسطی است.

۱۰. دژ سنت جان

دژ سنت جان

در بخش شرقی شهر قدیمی دژ سنت جان قرار داد که محلی‌ها آن را به دژ سنت ایوان می‌شناسند. این سازه‌ی باابهت، یکی از نقاط مهم دفاعی شهر دوبروونیک بوده که در حال حاضر دارای جاذبه‌های مدرن زیادی برای سرگرم نگه داشتن بازدیدکنندگان است. در قسمت بالایی موزه ناوگان دریایی دوبروونیک قرار دارد که ناوگان دریایی این شهر را از ابتدای شکل‌گیری نشان می‌دهد و در قسمت پایین می‌توانید آکواریوم دوبروونیک را مشاهده کنید که شامل گونه‌های مختلفی از ماهی‌های بومی و منحصر به فرد و همچنین یک مجموعه باشکوه از اسب‌های دریایی است. علاوه بر این می‌توانید از دژ بوکار نیز دیدن کنید که توسط ماکلوزو دی بارتولومو ساخته شده و نقطه مناسبی برای تماشای منظره زیبای دریا و شهر است.

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه