باشکوه ترین کتابخانه های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
باشکوه ترین کتابخانه های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

 کتاب خواندن در کتابخانه همیشه لذت متفاوتی را به ما اعطا می‌کند. دیدن شکوه تاریخی و معماری بهترین کتابخانه‌های جهان و ماجراجویی در آن‌ها بسیار فرح‌بخش است.

کایتلین اترتون در این مقاله شما را باشکوه‌ترین و زیباترین کتابخانه‌های جهان آشنا می‌کند. 

یک راننده تاکسی زمانی در سن هشت سالگی به من گفت، از خانه مصری خودش ۱۶ کیلومتر را برای پیدا کردن یک کتابخانه خصوصی که شایعه شده بود نسخه کتاب نزار قربانی، شاعر شعرهای عاشقانه عربی را دارد، پیاده رفته است. در حالی که او مرا در واشنگتن به‌سمت خانه می‌برد، نثرهایی را از کتاب پیامبر جبران خلیل جبران که در همان سفرش کشف کرده بود، می‌خواند.

یک کتابخانه خوب با وجود کتاب‌های جذاب، همیشه ارزش سفر کردن را دارد، حتی اگر ۱۶ کیلومتر یا حتی ۱۶ کشور دورتر یا کتاب‌ها در کتابخانه ۵ ردیف بالاتر یا پایین‌تر باشند یا توسط الاغ، شتر، قایق یا دوچرخه به شما رسیده باشند. این ۱۴ کتابخانه شکوهمند در دور کره زمین، باعث می‌شود بیشتر قدردان کتاب‌ها باشید. هر کتابخانه‌ای می‌تواند ما را به‌سمت ماجراجویی جدیدی در ادبیات ببرد.

کایتلین اترتون یک شاعر و کشاورز در ریچموند ویرجینیا است.

سوئیس

سوئیس

کتاب‌های خطی درخشان قرن نهم و طراحی اولیه شناخته شده معماری کشیده شده روی پرچم، تنها تعدادی از گنج‌های ادبی در صومعه پرتلالو ۱۲۰۰ ساله سبک باروک سنت گال سوئیس، هستند.

ساعات کار: همه‌روزه: ۱۰ صبح تا ۵ عصر

بریتانیا

بریتانیا

شاعر آنی پرسونز، با گریه در حال بازدید از کتابخانه‌‌های بادلیان دانشگاه آکسفورد، گفت:

باید قسم بخورم.

این کتابخانه میزبان ۱۲ میلیون نسخه‌های چاپ شده نسخه خطی ورنون، اولین دفتر شکسپیر و اولین کتاب چاپ‌شده به زبان عربی با تایپ قابل حرکت است.

ژاپن

ژاپن

هر بچه‌ای اینجا در کتابخانه بین‌المللی کتاب‌های مصور در لواکی ژاپن، به‌علت جلدها، عاشق کتاب خواهد شد. پنجره‌های بلند مناظر آفتابی زیبایی از اقیانوس آرام را فراهم می‌کنند. تمام کتاب‌ها از روبه‌رو به نمایش گذاشته می‌شوند و راه پله‌های بزرگ، کنج‌ها و گوشه‌های دلپذیری برای مطالعه فراهم می‌کنند. 

مراکش

مراکش

دانشگاه ال کاراویین در فز (یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان) توسط یک زن در سال ۸۵۹ میلادی تاسیس شده است. نام وی، فاطیما ال فیهری است. یک معمار زن، عزیزا چائونی اخیرا این فضا را بازسازی کرد و با پرده برداشتن از موزاییک‌های باستانی، پنل‌های خورشیدی و یک کافه، آن را به روی عموم باز کرد.

واشنگتن دی‌سی

واشنگتن

از نوشته‌های شاعرانه لورتا و بریل، مجموعه کتاب‌های گویا و تورهای قدم‌زنی رایگان کتابخانه با ستون‌های مرمری کنگره در واشنگتن دی‌سی لذت ببرید، جایی که سرسرای بزرگ قرن نوزدهم با نقاشی‌های روی سقف، سیر تکاملی کتاب را نشان می‌دهد.

مصر

مصر

بیبلیوتکا الکسندریا متشکل از یک تراس پر از نور به‌عنوان اتاق مطالعه، یک افلاک‌نما، یک نمایشگاه از ۱۸۲۰ مطبوعات بولاک و بزرگ‌ترین مجموعه نسخ خطی دیجیتالی در جهان است. دیوارهای تصویری عریض این مکان به الکساندرا، کتابخانه بزرگ باستانی الکساندریا، احترام می‌گذرانند.

ساعات کار: دوشنبه تا پنجشنبه: ۱۱ صبح تا ۷ عصر، شنبه:‌۱۲ ظهر تا ۴ عصر

فرانسه

فرانسه

بسیاری از کتابخانه‌های جدید لیرلا پلاگ در دهه گذشته، سواحل سین ماریتیم را تزیین کرده‌اند. کاباناهای قرمز و سفید یک مجموعه الکتریکی از بازی‌های تخته‌ای، کامیک، رمان و البته شعر فرانسوی را به نمایش می‌گذارند.

تایلند

کتابخانه سونوا کری

سونوا کری، به‌شکل خانه درختی غول‌آسا متشکل از اتاق‌های مطالعه معلق، پنجره‌های جنگل‌های بارانی، یک اتاق موسیقی با آلات تایلندی و دیوارهای پوشیده شده از برگه‌های موسیقی همانند کتاب‌ها در فرهنگ اینجا و سنت محلی، یک کتابخانه برای کودکان است.

آلمان

یایویی کوزاما

دیوارهای سفید و درخشان شش وجهی به یایویی کوزاما، کتابخانه جدید شهر اشتوتگارت در کشور آلمان، امتیاز زیارتگاه کتاب‌ها بودن را اعطا کرده است. در کافه توقفی داشته باشید، سپس از شیشه عبور کنید و به‌سمت تراس پشت بام بالا بروید تا منظره‌هایی فوق‌العاده از اشتوتگارت را مشاهده کنید.

شهر واتیکان

کتابخانه واتیکان

امضای امتحانی جوهری گالیله در سال ۱۶۳۳، نامه‌های سنت پیتر نوشته شده روی طومار پاپیروس و قدیمی‌ترین انجیل شناخته شده که تاکنون وجود دارد، در کتابخانه مخفیانه واتیکان در شهر رم، نگهداری می‌شوند.

بروندی

کتابخانه مویینگا

اولین کتابخانه مویینگا در شهر توسط بلاک‌های گلی، کاشی‌های سفالی و تیرهای اکالیپتوس و با کمک محلی‌ها به‌عنوان یک ساختمان اجتماع‌ساز، ساخته شد. پنجره‌های آن به مناظر «اندیشه کالینز» با روح بروندی باز می‌شود و اتاق مطالعه کودکان، یک طناب محکم بلند از جنس سیسیل را به‌عنوان ننو میان داستان اول و داستان دوم به بچه‌ها پیشنهاد می‌دهد.

ترکیه

کتابخانه سلسوس

این کتابخانه در حقیقت در سال ۱۱۷ میلادی ساخته شده است. کتابخانه سلسوس با نمای سنگ مرمر در بالای مقبره سلسوس پلمینیوس از خرابه‌های شهر افسوس در ترکیه است. شمایل ۴ فرد رومی در ورودی ساختمان که خرد حکومت سابق را نشان می‌دهد، زمانی از ۱۲۰۰۰ طومار مراقبت می‌کرده است.

نروژ

کتابخانه قایقی ایپوس

کتابخانه قایقی ایپوس با ۲۶ متر طول، هر تابستان از سال ۱۹۵۹ در آب، با حمل حدودا ۶۰۰۰ جلد کتاب (از مجموعه ۵۳۰۰۰ آیتمی آن)، شناور می‌شود و در ساحل غربی نروژ با گذر از ۱۵۰ شهر مختلف، سفر می‌کند.

نیویورک

کتابخانه مرتز

کتابخانه مرتز در نیویورک یک کتابخانه باغ گیاه‌شناسی است که بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های گیاه‌شناسی جهان و مواد آن را دارا است. گل‌های لاله و یک درخت آلی، شما را از یک گنجینه کتاب صد ساله تا یک آرامگاه گرمسیری ویکتوریایی، هدایت می‌کنند. این مکان همچنین دومین مجموعه‌دار گیاه خشک در جهان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه