نقشه های بزرگ هیتلر برای برلین

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
نقشه های بزرگ هیتلر برای برلین

اگر هیتلر در جنگ جهانی دوم پیروز می‌شد، امروز شهر برلین به چه شکلی بود. برای آشنایی با برلین آن روزهای فرضی با ما همراه شوید.

قبل از شروع جنگ جهانی دوم، هیتلر برنامه‌های بسیاری برای نوسازی شهر برلین داشت. قرار بود برلین به عنوان پایتخت جهان، مقر فرماندهی هیتلر بر کل جهان باشد.

در گوشه دودنستراس و پاپ استراس اصلی در برلین، بین مسیر بن جنوبی و خانه ایالتی، یک توده عظیم مخروطی شکل بتنی وجود دارد. درون این ساختار، تعدادی اتاق به همراه تجهیزات قدیمی، زنگ زده و پوسیده که در اطراف پراکنده شده ‌اند، قرار دارد. ساخته شده در سال ۴۲-۱۱۹۴۱ در دوره نازی، اینجا یک نقطه به شدت هیجان‌انگیز نه، ولی مطمئنا یک مکان تاریخی جزوی از نقشه عظیم هیتلر برای برلین است.

پس از جنگ فاتحانه جهانی دوم، که هیتلر در مورد آن کاملا اعتماد به نفس داشت، این رهبر بزرگ نقشه تغییر طراحی برلین به عنوان پایتخت جهانی آلمان نوین یا ولت هاوپت اشتات گرمانیا، یک متروپلیس مگالومانیا (جنون انجام کارهای بزرگ) با ساختاری غول‌پیکر را داشت که روح رایش سوم را منعکس می‌کرد و ترسی در قلب دشمنان و همچنین زیردستان وی به وجود می‌آورد. هیتلر، معماری به نام آلبرت اشپیر را برای نظارت بر پروژه منتصب کرد و آن‌ها باهم نقشه‌ای فوق‌العاده برای نوسازی شهر ریختند.

ویلتاپشتات ژرمنیا

مدل ولت هاوپت اشتات گرمانیا

برلین در امتداد یک بلوار طولانی ۵ کیلومتری شناخته شده به نام پراختالی (خیابان پر زرق و برق) یا بلوار اشپلندوئر (بلوار باشکوه) شناخته می‌شد. قرار بر این بود که  بلوار اشپلندوئر بلواری شمالی جنوبی به عنوان زمین رژه باشد و هیچ ماشینی به آن وارد نشود. به جای این بلوار، وسایل نقلیه به اتوبان زیرزمینی‌ای درست زیر مسیر رژه منتقل می‌شدند.

در انتهای شمالی خیابان، یک میدان باز به عنوان گروبر پلاتز با محیطی حدود ۳۵۰۰۰۰ متر مربع ایجاد می‌شد. این میدان با ساختمان‌هایی بزرگ که شامل قصر رهبری، ساختمان رایشتاگ، کاخ صدر اعظم، رایش سوم و مقامات ارشد ارتش آلمان، نیز می‌شد، احاطه می‌شد. ولی بزرگ‌ترین و مرکزی‌ترین آن‌ها در برلین جدید یک ساختمان گنبدی شکل عظیم به نام فولکسهاله یا محل گردهمایی مردم، طراحی شده توسط خود هیتلر، می‌بود.

اگر فولکسهاله ساخته می‌شد، بزرگ‌ترین فضای بسته در جهان می‌بود

فولکسهاله با ۲۰۰ متر ارتفاع و ۲۵۰ متر قطر حدود ۱۶ برابر بزرگ‌تر از گنبد کلیسای سنت پیتر بر اساس طراحی‌های انجام شده ساخته می‌شد. ابعاد آن به قدری بزرگ می‌بود که هر ساختار دیگری در برلین کوچک و کوتوله به نظر می‌آمدند. اگر این ساختمان ساخته می‌شد، بزرگ‌ترین فضای بسته در جهان می‌بود.

گروب هال و ولکشال

مدل گروب هال و فولکسهاله
قرار بود هیتلر در سرسرای گنبدی شکل به عنوان رهبر جهان ظاهر شود

آرزوهای هیتلر برای فرمانروایی بر جهان، در طرح معماری و پر زینت کاخ جدید صدراعظم، همین الان در اینجا قابل مشاهده و قابل ابراز است. قرار بود هیتلر در سرسرای گنبدی شکل به عنوان رهبر جهان قبل از گردش اصلی‌اش، ظاهر شود. در اتاق بالای برج گنبدی شکل، یک عقاب اشرافی وجود داشت که چنگال‌هایش را نه در صلیب شکسته نشان نازی، بلکه در کره زمین فرو می‌کرد.

بر اساس منطق اشپیر، طبیعت معبدی شکل ساختمان گنبدی به مردم حس پرستش هیتلر، جانشینان وی و رایش آلمان را القا می‌کرد. اشپیر اعتقاد داشت که سرسرای اجتماع گنبدی شکل، مفهومی متعالی و بزرگ را حاصل می‌کند و تبدیل به یک زیارتگاه مقدس می‌شود که اهمیت آن برای حزب سوسیالیسم ملی به اندازه سنت پیتر در رم برای رم کاتالیک می‌بود. چنین تعلق خاطری هدف تمام نقشه بود.

انتهای جنوبی خیابان، یک ساختار عظیم دیگری می‌داشت، یک طاق نشان پیروزی بر اساس طاق تریومف در پاریس، اما باز هم، خیلی بزرگ‌تر. این مکان طوری طراحی شده بود که صدها متر ارتفاع داشته باشد که به صورت تئوری طاق تریومف در ورودی آن کاملا جا شود.

ولکشال

مدل فولکسهاله در موزه عالم اموات برلین. عکاس: توماس پیتر/رویترز

اگرچه یک مشکل بزرگ سر راه بود، خاک برلین باتلاقی بود و به اندازه پشتیبانی از وزن ساختمان‌هایی که هیتلر قصد ساخت آن‌ها را داشت، پایدار نبود. برای تامین وزنی که زمین قابلیت تحمل آن را داشت، یک ساختمان آزمایشی، شوئه ور بلاستونگ کوپر (Schwerbelastungskorper) یعنی سازه‌ای با توان تحمل وزن سنگین، در مکانی که قرار بود طاق تریومف واقع شود، ساخته شد.

شوئه ور بلاستونگ، بنیادی با قطر ۱۱ متر داشت که قرار بود جای ساختار استوانه‌ای شکل ۱۲۶۵۰ تنی با ۲۱ متر قطر و ۱۴ متر ارتفاع آزمایش شود. اگر ساختمان کمتر از ۶ سانتی متر نشست می‌کرد، قابلیت ساخت وجود داشت. ساختار بتنی ۱۹ سانتی متر نشست کرد.

چند ماه بعد، جنگ جهانی دوم آغاز شد و تمام برنامه‌ها برای برلین باید کنار گذاشته می‌شد. شوئه ور بلاستونگ تنها ساختمان پایتخت جهانی آلمان بود که تاکنون ساخته شده است و هنوز به عنوان یادآوری از اینکه چه چیزی می توانست باشد، باقی است.

شوئه ور بلاستونگ کوپر

شوئه ور بلاستونگ. عکاس: سث تیشو/ فلیکر

شوئه ور بلاستونگ کوپر

شوئه ور بلاستونگ. عکاس: ژورژن اینتر/ فلیکر

شوئه ور بلاستونگ کوپر

شوئه ور بلاستونگ. پائول هرس فیلد/ فلبکر

شوئه ور بلاستونگ کوپر

درون شوئه ور بلاستونگ، امروز. عکاس: ژورژن اینتر/ فلیکر

شوئه ور بلاستونگ کوپر

درون شوئه ور بلاستونگ، امروز. عکاس: پائول هرس فیلد/ فلیکر

درون شوئه ور بلاستونگ، امروز. عکاس: ژورژن اینتر/ فلیکر

 درون شوئه ور بلاستونگ، امروز. عکاس: پائول هرس فیلد/ فلیکر

شوئه ور بلاستونگ کوپر

 درون شوئه ور بلاستونگ، امروز. عکاس: درس 15/ ویکی مدیا

شوئه ور بلاستونگ

 عکاس: بن گرت/ فلبکر

ویلتاپشتات ژرمنیا

مدل ولت هاوپت اشتات گرمانیا 

ولکشال

مدل فولکسهاله در موزه عالم اموات برلین. درست زیر دروازه برندن برگ، در همین مقیاس. 

ویلتاپشتات ژرمنیا

مدل ولت هاوپت اشتات گرمانیا در موزه عالم اموات برلین

ویلتاپشتات ژرمنیا

مدل ولت هاوپت اشتات گرمانیا در موزه عالم اموات برلین. طاق در این عکس، طاق تریومف است.

ولکشال

مدل فولکسهاله در موزه عالم اموات برلین. عکاس: تومای پیتر/ رویترز

ولکشال

مدل فولکسهاله در موزه عالم اموات برلین. عکاس: تومای پیتر/ رویترز

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه