وحشت در میان دیوارهای قلعه اسکاتلندی دال هاوزی

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
وحشت در میان دیوارهای قلعه اسکاتلندی دال هاوزی

قلعه‌های تاریخی بسیاری در گوشه و کنار کشور اسکاتلند ساخته شده‌اند، قلعه‌هایی که هم از نگاه صنعت توریسم جذابیت دارند و هم از بعد تاریخی ارزشمندند.

یک قلعه قدیمی و باشکوه که در کنار تاریخی پربار و قابل توجه، امروزه به عنوان یک هتل لوکس و تماشایی مورد استقبال گردشگران قرار دارد. بنایی با معماری قرون وسطایی و مبلمانی آنتیک و قیمتی که در کنار چشم‌انداز مبهوت کننده‌اش، سکونتگاه شماری از ارواح درگذشتگان قدیمی است که به نوعی باعث شهرت این قلعه در دنیای گردشگری وحشت شده‌اند.

«قلعه‌ی دال‌هاوزی» (Dalhousie Castle) قلعه‌ای است تاریخی که در منطقه «میدلوتیان» (Midlothian) در ۱۳ کیلومتری شهر ادینبرگ (ادینبرو) در کشور اسکاتلند واقع شده است. قلعه هاوزی محل زندگی نجبای اسکاتلندی و به ویژه ارل‌های دال‌هاوزی بوده است که زمانی بر «قبیله رمزی» (Clan Ramsey) فرمانروایی می‌کردند.

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

رئیس این خاندان فردی بود به نام «Simundus de Ramesie» یا «سیمون از رمزی»، نواده‌ای از نورمن‌های ساکن دهکده‌ای به همین نام. او این مقام را از «دیوید ارل هانتیگدون» (David, Earl of Huntingdon) به ارث برده و به نوعی بنیان‌گذار شکل‌گیری این قبیله در زمین‌های منطقه‌ی «Dalwolsey» محسوب می‌شود. او بود که برای نخستین بار قلعه دال‌هاوزی را در این منطقه احداث کرد، قلعه‌ای ساخته شده از سنگ‌های سرخ که درنقطه‌ای استراتژیک ساخته شده و از چشم‌اندازی مناسب رو به رودخانه «اِسک» (River Esk) بهره‌مند بود. 

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

برج استوانه‌ای شکل این قله را باید قدیمی‌ترین بخش آن دانست که تا به امروز و در ساختمان کنونی نیز قابل مشاهده است. نقشه‌ی این قلعه شبیه به حرف ال انگیسی است و تاریخ ساختش به اواسط قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد. البته قلعه در طول قرون متمادی دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است، به طوری که امروز بخش‌های زیادی از این قلعه در اصل در  قرن هفدهم ساخته شدند. اطراف این قلعه را در ابتدا خندقی بزرگ و البته خشک احاطه کرده بود که بعدها آن را پر کردند، هرچند بعدها در اواخر قرن بیستم مجددا بخش‌هایی از این خندق مورد حفاری قرار گرفت.

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

این قلعه از تاریخچه‌ای غنی و پر بار برخوردار است، به عنوان مثال شاه ادوارد اول ملقب به «پادراز» زمانی که قصد ملاقات با جنگجوی شجاع دل اسکاتلندی «ویلیام والاس» را داشت، در این قلعه اقامت کرده بود. در سال ۱۴۰۰ سر الکساندر رمزی به مدت ۶ ماه توسط نیروی ارتش انگلیس به رهبری شاه هنری ششم، در این قلعه تحت محاصره بود. «الیور کرامول» معروف نیز زمانی از این قلعه به عنوان پایگاه اصلی خود جهان حمله به اسکاتلند استفاده می‌کرد و بسیاری از ارل‌های دال‌هاوزی ساکن این قلعه نقش‌های مهمی را در سیاست و ارتش بریتانیا برعهده داشتند.

ظاهرا ارواح شماری از کسانی که در این قلعه جان سپرده‌اند، امروزه آن را به تسخیر خود درآورده‌اند

در شروع قرن بیستم قبلیه رمزی آرام آرام شروع به نقل مکان از این منطقه کرده و به «قلعه بریکِن» (Brechin Castle) نقل مکان کردند، هرچند خانواده رمزی تا سال ۱۹۷۷ همچنان مالکیت این قلعه را در کنترل خود داشتند. این قلعه بیش از هشت قرن در اختیار یک خانواده بود، یعنی رکوردی بیش از هر قلعه‌ی دیگری در کشور اسکاتلند. اما در نهایت این قلعه نیز برای فروش گذاشته شد و در سال ۱۹۷۲ تغییر کاربری داده شده و مبدل به هتل شد. درسال ۲۰۰۳ این قلعه توسط شرکت هتل‌های »ون اِسِن« (Von Essen) و به مبلغ ده میلیون دلار خریداری شد.

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

در ۲۶ ژوئن سال ۲۰۰۴، یک آتش سوزی بزرگ دراین قلعه رخ داد که منجر به ریزش بخش‌هایی از سقف این قلعه شد. خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی این آتش سوزی گسترش نیافته و به ساختمان آسیب چندانی وارد نشد. خیلی زود خسارات وارده مرمت شد و هتل مجددا فعالیت عادی خود را از سر گرفت. گفته می‌شود این بنای ارزشمند در سال ۲۰۱۲ توسط «رابرت پارکر» و به مبلغی غیر قابل بیان خریداری شده است.

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

واقعیت این است که در خلال این سال‌های طولانی، افراد بسیاری در میان دیوارهای این قلعه جان سپردند که این روزها ارواح شماری از آنها همچنان در قلعه سکونت داشته و آن را به تسخیر خود درآورده‌اند.  یکی از معروف‌ترین آنها شبح سِر الکساندر رمزی است که ظاهرا توسط فردی به نام «ویلیام داگلاس» شکنجه شده و در سال ۱۳۴۲ به دلیل گرسنگی جان سپرد. روح او اکنون در راهروها و زمین‌های اطراف قلعه پرسه می‌زند. دیگر روح ساکن این قلعه «لیدی کاترین» است که به عنوان بانوی خاکستری شناخته و اغلب در اطراف سردابه و برج‌های قلعه مشاهده شده است.

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

به دلیل این حضور عجیب و نیز وقوع پدیده‌هایی غیر قابل توضیح ناشی از فعالیت‌های ماورایی، امروزه شاهد برگزاری تورهای ارواح در این قلعه هستیم که به صورت منظم در آنجا برگزار شده و علاقمندان خاص خود را دارند. با این وجود دیگر مهمانانی که مجذوب این تجربیات ترسناک نشده‌اند نیز از این خوان نعمت‌های ماورایی بی‌نصیب نمانده واغلب با صداهای غیر قابل توضیح، حرکت اجسام به صورت خودبخودی و البته شنیدن صدای راه رفتن کسی در نیمه‌های شب، ترس و وحشت را تجربه می‌کنند.

قلعه تاریخی تسخیر شده و هتلی زیبا در اسکاتلند

اما در این هتل مجلل چه فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی در انتظار مسافران است؟ اگر از حضور در اسپا هتل و بهره‌مندی از خدمات درمانی و آرامش بخش آن خسته شدید، می‌توانید به سراغ فعالیت‌های ورزش متنوعی بروید که در اختیار مهمانان هتل قرار دارند. از سوی دیگر زمین‌های اطراف قلعه مکانی خوب برای گشت و گذار و لذت بردن از یک پیاده روی مفرح صبحگاهی است. آشنایی با تجربیات فرهنگی کشور اسکاتلند دیگر امتیاز اقامت در این هتل است و در کنار آن سینما، سالن تئاتر، گالری‌ هنری و ساختمان‌های موزه‌ نیز در دسترس افراد قرار دارند. همچنین فروشگاهای متعددی در این منطقه وجود دارند که تجربه خریدی لذت بخش و به یادماندنی را برای افراد مهیا می‌کنند.

قلعه و هتل دال هاوزی در اسکاتلند

یکی از امتیازات عجیب این هتل قرار گیری یکی از دو رستوران آن در سرداب قلعه است که با آثار هنری سنگی، و سلاح و زره‌های آهنی حال و هوایی خاص و مرموز به خود گرفته است، به طوری که گاهی سایه‌های در میان آن رفت و آمد می‌کنند. اما ویژگی اصلی این رستوران منوی خاص و محلی آن است که با پیروی از عادات و فرهنگ غذایی این کشور، خوراک‌های لذیذ و دلپذیر را به مهمانان خود عرضه می‌کند. دیگر رستوران هتل اما در مکانی رویایی قرار گرفته که منظره‌ای چشم‌نواز از رودخانه اسک را پیش چشم افراد به نمایش می‌گذارد.

قلعه و هتل دال هاوزی در اسکاتلند

امکانات کلی هتل:

این هتل دارای ۲۹ سوئیت مجلل است که همگی دارای خدمات ۲۴ ساعته هستند. امکاناتی برای برگزاری جلسات اختصاصی در اختیار افراد قرار داده شده است. این هتل دارای دو رستوران، اسپا، تلویزیون ماهواره‌ای و سفارشات ویژه برای اتاق‌ها است. وای‌فای، خدمات خشکشویی، فضای ناهارخوری اختصاصی و نیز خدمات مخصوص مراسم ازدواج از دیگر امتیازات هتل دال‌هاوزی است.

قلعه و هتل دال هاوزی در اسکاتلند

در خصوص برگزاری مراسم ازدواج، عروس و داماد می‌توانند هتل را به صورت کامل اجاره کرده و آن را به مکانی خصوصی تبدیل کنند. از سوی دیگر برنامه ریزان هتل برای انجام مراسم نیز به افراد مشاوره داده و در مجموع ازدواجی رویایی و به یادماندنی را تهیه و تدارک می‌بینند. البته شاید ارواح هم بدشان نیاید در این مراسم شرکت کرده و حضور خود را اشکال مختلف به رخ حاضران بکشند! 

قلعه و هتل اسپا دال‌هاوزی- اسکاتلند

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید. حتما نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع hauntedrooms

دیدگاه