سفرنامه بلیز، جستجو در بقایای مایا

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵

بلیز کشوری است ناشناخته در آمریکای مرکزی. با سفرنامه‌ای از این کشور و گشت‌وگذار در خواستگاه تمدن مایا همراه باشید.

«بلیز» (Belize) نام کشوری است کمتر شناخته‌شده در منطقه‌ی کارائیب، در آمریکای مرکزی. موقعیت جغرافیایی بلیز، جاذبه و پدیده‌های طبیعی کم‌نظیری را برای آن به ارمغان آورده است. از طرفی از آنجایی که این کشور از مناطقی بود که تمدن مایا در آن شکل گرفت، آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری در آن قرار دارد.

به همین بهانه به سراغ خاطراتی از سفر یک ماجراجو، «خسه تابیت» (Jesse Tabit)، به این کشور رفته‌ایم. لازم به اشاره است که این سفرنامه از زبان خود نگارنده‌ی آن است.

بلیز

قبل از هر مورد باید اعتراف کنم که من یک ماجراجوی حرفه‌ای نیستم. فقط از زمان بچگی با دیدن هر فیلم قهرمانی و ماجراجویانه‌ای، حس کنجکاوی‌ام تحریک می‌شد و آدرنالین ترشح می‌کردم! با این وجود هیچ‌وقت حتی فکرش را هم نمی‌کردم که دست به چنین کارهایی بزنم و به مناطق دورافتاده سفر کنم.

به هر ترتیب که بود به‌شکل باورنکردنی‌ای برنامه‌ی سفرم به منطقه‌ای بکر جور شد و در نهایت بلیز مقصد سفر من شد. کشوری بکر و کمتر شناخته‌شده که در آمریکای مرکزی قرار دارد. شهر «سن ایگناکیو» (San Ignacio) شهری بود که با تاریخی کهن و طبیعتی دست‌نخورده، منتظر من بود. با این مشخصات می‌توانستم برای اولین‌بار مانند فیلم‌های هالیوود به دل طبیعت و ماجراجویی بزنم.

بلیز قدیم

بقایای مایا در بلیز، گواه قدمت این منطقه است

بلافاصله با قدم گذاشتن در یکی از محل‌های قدیمی متوجه شدم که به یکی از تاریخی‌ترین و کهن‌ترین مناطق کره‌ی خاکی آمده‌ام. این منطقه که از خواستگاه‌ها و مکان‌هایی است که تمدن مایا در آن حضور داشتند، به‌خوبی گواه این امر بود. نام این منطقه که «کاهال پچ» (Cahal Pech) است، به معنی «منطقه‌ی چوب‌ها» است. با توجه به مستندات و شواهد، قدمت این محل را می‌توان به ۱۱۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نسبت داد. زمانی که از آن بیشتر به‌عنوان چراگاه و مرتع استفاده می‌شده است.

تمدن مایا در بلیز

با کمی جلوتر رفتن به صحن بزرگی رسیدم. مکانی که از راهروها و میدان‌های متعدد تشکیل می‌شد. از این محل به‌عنوان زمین بازی و مسابقات ورزشی استفاده می‌شده است. رقابت‌هایی شبیه به راگبی و بسکتبال امروزی که با توپ و تجهیزات مخصوصی برگزار می‌شد و احتمالا تیم بازنده برای خدایان قربانی می‌شد! همین موضوع شرایط را برای عضویت و طرفداری از تیمی به‌خصوص، کمی دشوار می‌کرد.

میدان بلیز

پس از گشت‌وگذار در این میادین به غار «بلو هل» (Blue Hole) رفتم. مکانی که طبیعت منحصربه‌فرد این منطقه را در خود جای داده بود. تصمیم گرفتیم همراه با راهنمای تور در این غار کند و کاو کنیم. برای گذر از برخی مسیرها مجبور بودیم مانند اهالی مایا سینه‌خیز جلو برویم. هرچه پیش می‌رفتیم، مسیرها تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شدند.

غار بلیز

از طرفی هاله‌ای از گردوخاک و مواد معدنی در هوای غار دیده می‌شد و از طرف دیگر خفاش‌های آویزان را می‌دیدیم. جلوتر که رفتیم بالاخره توانستیم به آثار و دست‌نوشته‌های حکاکی شده بر دیوار که بر جای مانده از زمان مایا‌ها بود، برسیم. در عجب بودم که برای چنین کاری چرا جایی به این تنگ و تاریکی را انتخاب کرده بودند! به هر ترتیب که بود توانسیم از غار خارج شویم و جان سالم به در ببریم.

خفاش بلیز

همان طور که گفتم بلیز هر کسی را برای ماجراجویی طلب می‌کند. به همین دلیل پس از خارج شدن از غار نوبت به سواری رفتن و گشت‌وگذار در دل طبیعت آن رسید. توری ۲ ساعته که در جنگل‌های این منطقه و سوار با اسب پیموده می‌شد.

اسب سواری در بلیز

مانند دیگر مناطق جنگلی انبوه، مسیرها بسیار به‌هم شبیه بودند و حقیقتا بدون راهنما و تیم حرفه‌ای، احتمال گم شدن در آن بسیار بالا بود. از طرفی چنین تجربه‌ای آن هم سوار بر اسب و در حال خوردن میوه‌های تازه‌ی جنگل بسیار وصف‌ناشدنی است.

پس از یک ساعت اسب‌سواری و گذشتن از شاخ و برگ‌های تودرتو به یک آبشار و رودخانه‌ای خروشان رسیدیم. به راستی که این منطقه هیچ چیزی از جنگل های آمازون کمتر نداشت.

آبشار بلیز

ناگهان از خود بی‌خود شدم و برای آب‌تنی به رودخانه پریدم. چشم‌اندازها و مناظری که پیش رویم بود به‌معنای واقعی کلمه محصورکننده بودند.

رودخانه بلیز

بلیز سرزمین ماجراجویی در ناشناخته‌ها است

پس از تور جنگل و ماجراجویی در طبیعت منطقه، به محل اقامتم برگشتم و کمی استراحت کردم. عصر آن روز تصمیم گرفتم که سری هم به محوطه‌ی هتل بزنم. اینجا بود که برای اولین‌بار توانستم ایگوانا ببینم. دایناسورهای کوچک یا مارمولک‌های بزرگی که موجودات جالب و بامزه‌ای هستند.

ایگوانا در بلیز

این بود سفرنامه‌ای مختصر از خاطرات فراوان سفرم به بلیز. کشوری دورافتاده و شگفت‌انگیز که بسیاری از اولین‌ها را در آن تجربه کردم. اگر تاکنون مانند من دنبال ماجراجویی در فیلم‌های هالیوودی بوده‌اید یا اگر کلا اهل ماجراجویی هستید، حتما بلیز را در فهرست مقاصد سفرتان قرار دهید.