در سافاری حیوانات را به حال خود رها کنید!

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
در سافاری حیوانات را به حال خود رها کنید!

سافاری در قالب بازدید از حیات وحش و حیوانات بسیار جالب است اگر به قوانین آن‌ها احترام بگذاریم!

برای بسیاری از گردشگران مشاهده و یافتن حیوانات در محل زندگی طبیعی‌شان و در دل حیات وحش لذتی غیر قابل انکار دارد و دقیقا به همین منظور است که امروزه فعالیت‌های بسیاری همانند سافاری یا بازدید از پارک‌های ملی در این حد محبوب شده و طرفدار دارند. اما به تازگی اتفاقات بسیاری در رابطه با نزدیک شدن گردشگران به این حیوانات و سیستم حیات وحش گزارش شده است. در برخی از این موارد افرادی آسیب دیده‌اند و در برخی دیگر تعدادی از حیوانات مجروح شده‌اند. حتی بسیاری از حیوانات پس از این برخوردها چاره‌ای جز مرگ نداشتند که این امر بسیار ناراحت کننده است. 

سافاری حیات وحش

گردشگران تمایل دارند تا در نزدیکی حیواناتی همچون گاومیش‌ها از خود سلفی بگیرند!

این گونه برخوردها در سال‌های اخیر بیشتر هم شده، در نتیجه الان زمان بسیار خوبی است که به تمامی گردشگران یادآوری شود تا حیوانات را به حال خود رها کنند! این روزها برخی از گردشگران در مسئله بازدید از حیوانات و حیات وحش عادات بدی پیدا کرده‌اند.

به عنوان مثال گزارش شده که بسیاری از گردشگران تمایل دارند تا در نزدیکی حیواناتی همچون گاومیش‌ها از خود سلفی بگیرند! مشکل اینجا است که همه حیوانات به حضور انسان‌ها در نزدیکی قلمرو زندگی‌شان عادت ندارند و اگر افرادی زیاد از حد به آن‌ها نزدیک شوند ممکن است واکنش وحشیانه‌ای از خود نشان دهند. نتیجه این می‌شود که گردشگری که به قصد سلفی گرفتن به گاومیش نزدیک شود، چند ثانیه بعد توسط شاخ گاومیش به هوا پرتاب شده یا اینکه جانور از روی آن رد خواهد شد! این گونه موارد جزو طبیعت حیوانات است و در زمان نزدیک شدن به قلمرو آن‌ها باید تمامی این موارد را مد نظر قرار داد.

سافاری حیات وحش

حیوانات قابل پیش‌بینی هستند و بلافاصله در صورت احساس خطر حمله خواهند کرد!

تنها در سال ۲۰۱۵ حداقل ۵ گردشگر توسط گاومیش‌ها زخمی شدند به این دلیل که زیاد از حد به قلمرو جانور نزدیک شده بودند. هیچکدام از این افراد کشته نشدند اما تعدادی از آن‌ها جراحت‌های بسیار جدی برداشتند. مسلما با در نظر گرفتن این نکته بسیار ساده که حیوانات قابل پیش‌بینی هستند و بلافاصله در صورت احساس خطر حمله خواهند کرد، این گردشگران می‌توانستند از حادثه پیش آمده جلوگیری کنند. در مورد برخورد با حیوانات قوانین معینی وجود دارد. قوانین مطرح می‌کنند که در مسئله مواجهه با حیوانات درنده همانند گرگ، خرس و سایر درندگان، گردشگران حداقل باید ۱۰۰ متر با جانور فاصله داشته باشند و در مورد حیوانات غیر درنده همانند گاومیش یا گوزن، حداقل فاصله لازم ۲۵ متر است. اگر گردشگری این فاصله‌ها را رعایت نکند، نه تنها قوانین را زیر پا گذاشته است بلکه جان خود را هم در معرض خطر قرار داده است.

سافاری حیات وحش

هنگامی که پا به حیات وحش می‌گذارید سعی کنید زندگی حیوانات را همان طور که هست قبول کنید و قصد در تغییر دادن آن نداشته باشید. در مورد این بحث یک مثال عینی وجود دارد. پدر و پسری در یکی از پارک‌های ملی گوساله‌ای را دیدند که فکر کردند در حال مرگ در اثر سرما است. آن‌ها گوساله را به درون ماشین گذاشتند تا آن را به مامورین تحویل دهند و زندگی‌اش را نجات دهند. مدتی بعد گوساله به گله بازگردانده شد اما دیگر نتوانست با محیط و جمعیت گاومیش‌ها کنار بیاید و در نهایت کشته شد! این حیوان پیش از مرگش رفتارهای وحشیانه‌ای را نسبت به سایر گردشگران بروز می‌داد. 

در مورد داستان فوق، درست است که دو مرد قصد نجات جان گوساله را داشتند اما این مسئله را فراموش کرده بودند که حیوانات درون حیات وحش وحشی هستند و روند زندگی‌شان با چیزی که گاها در ذهن ما می‌گذرد تفاوت دارد. حیوانات با شرایط موجود در حیات وحش کنار آمده و برای بقا می‌جنگند. اگر آن‌ها گوساله را رها کرده بودند به احتمال خیلی زیاد جانور می‌توانست به بقای خودش ادامه دهد و حتی اگر این اتفاق نمی‌افتاد، باز هم این مسئله بسیار طبیعی بود چرا که از این دست اتفاقات در حیات وحش زیاد خواهد افتاد پس بهتر است سعی نکنیم تا جلوی آن‌ها را بگیریم.

سافاری حیات وحش

جانوران در سافاری‌ها ممکن است به درود اردوگاه‌ها و کمپ بیایند تا چیزی برای خوردن پیدا کنند!

در آفریقا، هنگامی که راهنمایان سافاری گردشگران را به بازدیدهای روزانه می‌برند، بسیار محتاط عمل می‌کنند. آن‌ها کاملا در جریان هستند که جانوران بسیار زیادی در محیط وجود دارند که در صورت نزدیک شدن بیش از حد انسان‌ها، رفتار وحشیانه‌ای از خود نشان می‌دهند. جانوران در سافاری‌ها ممکن است به درود اردوگاه‌ها و کمپ بیایند تا چیزی برای خوردن پیدا کنند. به همین منظور بسیار مهم است که همیشه غذای خود را درون محفظه‌ها جا بدهید و حواستان به آشغال‌هایی که تولید می‌کنید باشد تا حیوانات را از خود دور نگه دارید. یادتان باشد، این مسئله که حیوانات وحشی و درنده شب‌ها به اردوگاه سافاری‌ها بروند و برخورد خطرناکی با گردشگران داشته باشند بعید یا بی سابقه نیست! خطر این گونه اتفاقات را به راحتی می‌توان با احترام گذاشتن به حیات وحش و موجودات درون آن رفع کرد.

سافاری حیات وحش

یادتان باشد که این ما هستیم که به عنوان یک گردشگر پا به خانه حیوانات می‌گذاریم پس باید قوانین آن را رعایت کنیم تا نه مشکلی برای خودمان پیش بیاید و نه مشکلی برای حیوانات و حیات وحش آن‌ها. با احترام گذاشتن به قوانین محیط زیست، طبیعت و حیات وحش می‌توانیم از تمامی آن‌ها لذت ببریم و با خاطراتی طلایی و به یاد ماندنی به خانه بازگردیم.

نظر شما در مورد رعایت قوانین حیات وحش و حقوق حیوانات چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه