ممنوعیت دفن اموات در کاخ اردشیر بابکان

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۶
ممنوعیت دفن اموات در کاخ اردشیر بابکان

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس از ممنوعیت دفن اموات در کاخ اردشیر بابکان خبر داد. 

سال‌ها است که در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان مردگان دفن می‌شوند اما به تازگی با نصب تابلوهایی اعلام شده است که از این پس این کار در این محل صورت نخواهد گرفت. مدت زمان زیادی است که مردم در حریم این کاخ اموات خود را دفن می‌کنند و حتی فنس‌کشی دور کاخ هم نتوانست به گسترش گورستان پایان دهد. 

البته این تنها معظل این بنای تاریخی نیست. ساخت و ساز اطراف آن به قدری شدت گرفته که به ۵۰۰ متری بنا رسیده است. چند سال پیش جاده‌ی بندر عسلویه نیز در حریم این بنا ساخته شد و با عبور ماشین‌های سنگین، این کاخ هر بار می‌لرزد. 

حال قرار است این کاخ به همراه شهر تاریخی گور و قلعه دختر و آثار دیگر استان فارس برای ثبت جهانی در یونسکو مورد بررسی قرار گیرد و دوستداران میراث فرهنگی نگران موانع ثبت این بنا در میراث جهانی هستند. ۵ سال پیش که چنین مشکلاتی پیش آمد، مسئولان استان همگی از تلاش‌ها برای رفع این موانع خبر داده بودند اما اکنون که مدت زیادی برای بازدید ارزیابان کمیته یونسکو از این بنا نمانده، فقط اعلام شده است که اهالی نمی‌توانند اموات خود را در حریم این کاخ دفن کنند. 

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس می‌گوید:

در کل قبرستان همه تابلوهای عمودی جمع‌آوری شده‌اند و بعد از این هیچ قبر جدیدی در این گورستان ایجاد نخواهد شد. توسعه قبرستان کاخ اردشیر به پایان رسیده است.

روستای آتشکده ٢٠٠خانوار دارد، جلوگیری از دفن مردگان به‌راحتی ممکن نبود. با بنیاد مسکن هماهنگ شد و آنها محل‌های دیگری خارج از محدوده کاخ و در داخل روستای آتشکده برای قبرستان در نظر گرفتند. درواقع دو محل پیش‌بینی شده که توافق برای انتخاب یکی از آنها در حال انجام است.

تیر ماه سال آینده پرونده‌های آثار تاریخی استان فارس در یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد. ثبت جهانی کاخ اردشیر بابکان، در پرونده «محور ساسانی فارس» قرار گرفته است. مستندنگاری‌ها و مرمت‌های اضطراری از زمان تهیه این پرونده آغاز شده است. این پرونده خلق نخستین گنبد در جهان، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای در جهان و اولین‌ها را در استفاده از سیستم شهرسازی، کاخ، تکنولوژی مواد و مصالح را در خود دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه