جزیره‌ شیلوئه، تصویری از خانه‌های رنگارنگ بر فراز پایه‌های چوبی

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی پنجشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
جزیره‌ شیلوئه، تصویری از خانه‌های رنگارنگ بر فراز پایه‌های چوبی

«جزیره‌ شیلوئه»، مملو از خانه‌های رنگارنگ ساخته شده روی تیرهای چوبی است. آبسرا، نام دیگر این خانه‌ها است که به جاذبه‌‌ی گردشگری در شیلی، تبدیل شده است.

«جزیره‌ی زیبای شیلوئه» یا «چیلو»، دومین جزیره‌ی بزرگ در آمریکای جنوبی است که در کشور شیلی قرار دارد. در بین گردشگران، شیلوئه به واسطه‌ی خانه‌های رنگی ساخته شده بر فراز چوب‌ها که در کنار ساحل «پورتو مونت» و در حوزه‌ی دریاچه‌‌ی شیلی قرار دارد، شهره است. خانه‌های زیبا و جالبی که به «آبسرا» یا «پالافیته»، شناخته می‌شود و با بنا شدن روی دریاچه‌ی شیلی، این جزیره‌ی روستایی شگفت‌انگیز را منحصربه‌فرد می‌سازد.

شیلی

از ویژگی‌های جالب و بسیار زیبای این آبسراها، می‌توان به پخش یا منعکس کردن نور خورشید، هنگام تابش بر سطح آن‌ها به سمت مقابل اشاره کرد. تصویری رنگی و تلالویی خیره‌کننده از تابش نور آفتاب که بسیار زیبا و تماشایی جلوه می‌کند. در شیلوئه می‌توان با فرهنگ ساکنین‌اش به خوبی آشنا شد و آن را درک کرد. مردمی که خانه‌هایشان را، زندگی‌شان و عمرشان را به معنای واقعی کلمه روی دریاچه و بالای تیرهای چوبی ساخته‌اند.

شاید برای بسیاری از مسافران و افرادی که از این جزیره‌ی آمریکای جنوبی دیدن کرده‌اند، حضور این همه خانه‌ی رنگارنگ آن هم روی پایه‌های چوبی سوال‌برانگیز باشد. این که چرا مردم این ناحیه از شیلی خانه‌های‌شان را این گونه می‌سازند، و اینکه اصلا دلیل قانع‌کننده و محکمی پشت ساختن این نوع خانه‌ها وجود دارد یا خیر، پرسشی است که ذهن هر بازدیدکننده را در بدو ورود، به خود مشغول می‌سازد.

۱. آبسراها و زندگی داخل آن‌ها، موقعیت و فرصتی ایده‌آل را برای ساکنین و اهالی جزیره ایجاد کرده است تا بتوانند سرمایه‌ای سودآور و ارزشمند از زمین و دریا، به دست آورند. جزر و مد دریا فرصتی عالی را برای صید ماهی‌های بسیار برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

شیلی

۲. در فضای پشت خانه‌ها می‌توان باغ‌هایی از سبزیجات، کجه‌ها آشیانه‌های مرغ و نیز ردیفی از رختشوی‌خانه‌ها را مشاهده کرد.

شیلی

۳. معماری و طراحی آبسراها، اغلب الهام‌ گرفته از ساخت و سازهای مرتبط با دریانوردی و کشتیرانی است.

شیلی

۴. خانه‌ها معمولا با استفاده از چوب و کاشی‌های چوبی از جنس چوب کاج یا صنوبر ساخته شده است.

شیلی

۵. میله‌های چوبی در اکثر موارد به جای میخ برای وصل کردن قطعات چوبی خانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیلی

۶. جریان جزر و مد، تغییرات چشم‌گیر و قابل توجهی را در بروز لرزه‌های ناگهانی، به گل نشستن بخشی از خانه و نیز رانش قایق‌ها در گل ایجاد می‌کند.

شیلی

۷. جزر و مد

شیلی

۸. جزر و مد بسیار زیاد

شیلی

۹. خانه‌های ساخته شده در شهرهای «کاسترو» (Castro) و «چونچی» (Chonchi)، شاید از لحاظ ظاهری بسیار فریبنده و دلربا باشد، اما طراحی خانه‌هایی که برفراز میله‌ها و تیرهای چوبی ساخته می‌شود، بسیار هوشمندانه و کاربردی است. چرا که این تیرهای چوبی که آبسراها بر آن‌ها سوار شده است، خانه‌ها را از غرق شدن در سیل‌ها در امان می‌دارد، همچنین مردم و ساکنین را در برابر گزند برخی از جانوران مخصوصا حشرات موزی، مصون می‌دارد.

شیلی

۱۰. امروزه بسیاری از این آبسراها به صورت یک هتل یا کافه بازسازی شده و مسافران و گردشگران هنگام ورود به جزیره‌ی زیبا و رویایی شیلوئه، از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه