در سافاری چگونه از مالاریا جلوگیری کنیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
در سافاری چگونه از مالاریا جلوگیری کنیم؟

سافاری با تمام خاطرات خوب و هیجاناتش، خطرات و مشکلات خاص خود را هم دارد که شاید یکی از جدی‌ترین آن‌ها خطر مالاریا باشد!

قطعا سافاری تجربه‌ای است که همه مایلند آن را حداقل برای یک بار هم که شده در زندگی خود تجربه کنند. سافاری پر است از چالش‌ها و اتفاقاتی که شاید تا کنون مشابه آن‌ها برای گردشگر پیش نیامده باشد و همین موارد است که سافاری را منحصربه‌فرد و فوق العاده می‌سازد. اما در کنار تمام این موارد، سافاری خطراتی هم دارد که یکی از مهمترین خطرات می‌توان به مالاریا اشاره کرد. مالاریا یک بیماری انگلی است که معمولا توسط گونه ماده نوعی پشه به نام «آنوفل» به میزبان منتقل خواهد شد. مالاریا انواع مختلفی دارد که ۵ نوع آن به انسان منتقل می‌شود. 

مالاریا در قاره آفریقا مسئول مرگ بیش از نیم میلیون نفر است و بالغ بر ۹۰% باعث مرگ و میر می‌شود. مالاریا یکی از اصلی‌ترین بیماری‌هایی است که در قاره آفریقا منجر به مرگ می‌شود و تمام گردشگرانی که به هر منظوری به این قاره سفر می‌کنند در خطر قرار دارند. هرچند، با اقدامات و پیشگیری‌های خاصی می‌توان احتمال مبتلا شدن به این بیماری را کاهش داد.

اقدامات پیش از سفر

سافاری مالاریا

در تمام نقاط آفریقا احتمال ابتلا به مالاریا وجود ندارد پس اولین و مهمترین اقدام پیش از سفر این است که تحقیق کنید و متوجه شوید که آیا مقصد شما مالاریا دارد یا نه! برای این کار سعی کنید حتما از منابع به روز و معتبر استفاده کنید. اگر مقصدی که قصد سفر به آن را دارید مالاریا دارد، پیش از سفر به یکمرکز درمانی رفته و در مورد پیشگیری مالاریا با آن‌ها صحبت کنید. در بحث پیشگیری مالاریا روش‌های نسبتا زیادی وجود دارد که باید بهترین آن را نسبت به بدن خود و مقصدتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر واکسن، قرص‌های پیشگیری از مالاریا هم وجود دارد. 

راه‌های مختلف پیشگیری

سافاری مالاریا

به طور کلی چهار راه اصلی برای پیشگیری از مالاریا استفاده می‌شود. هر روش عوارض جانبی خاص خود را دارد و مزایای خودش را هم به همراه دارد. انتخاب بهترین روش از میان این روش‌ها به مقصد سفر، فعالیت‌هایی که می‌خواهید در طول سفر انجام دهید و نوع سیستم ایمنی بدن شما بستگی دارد.نوجوانان و زنان باردار باید با احتیاط و مشورت بیشتری روش پیشگیری از مالاریا را انتخاب کنند. این چهار روش و چهار دارو عبارتند از: Mefloquine ،Doxycyline ،Chloroquine و Malarone که باید از میان این داروها بهترین را انتخاب کرد.

اقدامات پیشگیرانه

قطعا اقدامات پیشگیرانه برای مالاریا لازم و ضروری است چراکه یک نفر نمی‌تواند در طول سفر خود از تمام پشه‌ها فرار کند! هر چند، مراقب بودن نسبت به نیش حشرات کار بسیار هوشمندانه‌ای است چراکه ممکن است به جز مالاریا بیماری‌های دیگری هم از طریق نیش حشرات به بدن منتقل شود اما با تمام این موراد، اقدامات پیشگیرانه جهت پیشگیری از مالاریا بسیار لازم و ضروری است. 

نشانه‌های مالاریا را جدی بگیرید!

سافاری مالاریا

هیچکدام از داروهای ضد مالاریا تاثیر ۱۰۰% ندارند! 

کار داروهای ضد مالاریا به این شکل است که انگل را در ابتدای رشد و پیشروی از بین می‌برند. داروهای ضد مالاریا که از آن‌ها نام برده شد بسیار کارآمد هستند اما به این نکته توجه داشته باشید که هیچکدام از داروهای ضد مالاریا تاثیر ۱۰۰% ندارند! در نتیجه بسیار مهم است که نشانه‌های مالاریا را بشناسید تا در صورت مشاهده آن‌ها سریعا جهت درمان اقدام کنید. سعی کنید پیش از سفر حتما در مورد نشانه‌های اصلی این بیماری و انواع مختلف آن مطالعه کنید و با آن‌ها آشنا شوید. حتما سعی کنید وسایل لازم جهت جلوگیری از مالاریا را در سفر به همراه داشته باشید که این موارد شامل: اسپری دافع حشرات، تور مخصوص و لباس‌های پوشیده و آستین بلند می‌شوند.

نظر شما در مورد احتمال ابتلا به مالاریا در سافاری و روش‌های پیشگیری این بیماری چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه